• دوشنبه ١٩ آبان ١٣٩٩-١١:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٥٤٢
گزارش همشهری از جلسه ۲۴۷ شورای شهر تهران:

سازمان مدیریت آب‌های سطحی تهران تأسیس شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه همشهری؛اعضای شور ای شهر تهران یک فوریت لایحه شهرداری در خصوص تأسیس سازمان مدیریت آب‌های سطحی شهر را بررسی کردند و به تصویب رساندند. دویست و چهل و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی برگزار شد و پس از قرائت دستور جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر تهران  مثل چند جلسه اخیر به ضرورت تعطیلی حداقل 2هفته‌ای تهران به‌خاطر اوج‌گیری کرونا اشاره کرد و اینطور گفت که متأسفانه ستاد ملی کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی 2 هفته‌ای تهران نداده است.

گرانفروشی آرم طرح ترافیک
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران دیروز با ارائه گزارش حسابرسی از سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اعلام کرد: «در ارزیابی کلی کمیته صورت‌های مالی و گزارش حسابرس منتخب شورا، عدم‌رعایت شفافیت در صورت‌های مالی و قراردادها، مباحث مالیاتی، عدم‌پایبندی به رعایت اساسنامه و مصوبات و الزامات قانونی مصوب شورای اسلامی شهر تهران، واگذاری املاک بدون اخذ مجوزهای قانونی، گرانفروشی آرم ورود به محدوده طرح ترافیک در سنوات گذشته و جریمه ناشی از آن در سال مالی ۱۳۹۳ سازمان مشاهده شده است.» به موجب بند ج ماده ۴۴ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و بند ۳۰ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور رسیدگی نهایی و ممیزی حساب شهرداری‌ها به وسیله شورای اسلامی شهر انجام می‌شود.  مجید فراهانی با بیان این مطلب گفت: «از طریق بررسی گزارش‌های مالی و گزارش حسابرسان موارد نقض و تخلف در سازمان به شهردار اعلام و پیگیری‌های لازم براساس مقررات قانونی انجام می‌گیرد.»
با این توضیحات، گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص حسابرسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با ۱۴ رأی موافق به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
در  جلسه دیروز یک فوریت لایحه تأسیس سازمان مدیریت آب‌های سطحی شهر از سوی شهردار تهران با رأی اعضای شورای شهر تصویب شد. صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمران شهردار تهران که روز گذشته مهمان اعضای شورای شهر بود در توضیح این فوریت گفت: «شرکت خاکریز آب مأموریت‌های شهرداری را به‌عهده دارد و ۵۳۰ کیلومتر شبکه اصلی در تهران از سوی این شرکت ساخته شده است.» او به ضرورت ساخت کانال و نجات تهران از جاری شدن سیل هم اشاره و عنوان کرد: «در دهه ۷۰ وقتی کارها برای ساخت کانال خیام شروع شد باید ۲۵۰ میلیون از بانک جهانی وام می‌گرفتیم که این وام تنها به یک شرکت واگذار می‌شد. اکنون اداره دارایی معتقد است از این شرکت سود برده شده و باید مالیات بپردازد. از سوی دیگر نیز شهرداری نیازمند یک سازمان است که متولی کامل در حوزه آب باشد.» او ادامه داد: «چون کانال‌ها زیرزمین هستند و دیده نمی‌شوند، نگهداری کمتری از آنها می‌شود. درحالی‌که به اندازه بزرگراه‌ها، کانال‌ها هم نیاز به نگهداری دارند و با تشکیل این سازمان چند ساختار در شهرداری حذف می‌شود.»
 زهرا صدراعظم‌نوری در جریان بررسی یک فوریت این لایحه گفت: «چه موضوعی مهم‌تر از آب و محیط‌زیست در شهر تهران از لحاظ فوریت وجود دارد؟ در شهرداری تهران آب متولی ندارد. همه‌‌چیز در این مجموعه متولی دارد جز آب. وقتی نزولات جاری می‌شود باید در کانال و مسیری قرار گیرد و به مقصد برسد. نزولات آسمانی و جاری شدن آب نیاز به متولی دارد و متولی آن وزارت نیرو نیست. وقتی سیلی رخ می‌دهد و خرابی به بار می‌آید اصلا وزارت نیرو پاسخگو نیست. وظیفه این وزارتخانه تامین آب مصرفی شهروندان است، اما اینکه مسیل‌هایی که بتواند دبی آب را پاسخ دهد، لایروبی به موقع انجام شود و مواردی از این دست با این وزارتخانه نیست.»
پس از صحبت‌های رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران این لایحه با 13رأی تصویب شد.
در نشست روز گذشته صورتجلسه 50تا 52 نامگذاری معابر شهر تهران به نام شهدا و پزشکان توسط محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که در نهایت نامگذاری 49معبر تصویب شد.

خبرنگار: زینب زینال‌زاده

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: