• دوشنبه ١٩ آبان ١٣٩٩-١١:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٥٤٠
روزنامه ارمان از اما و اگر های تعطیلی پایتخت نوشت:

اما و اگر تعطيلي تهران در اوج كرونا

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه ارمان در گزارشی به چرایی تعطیل نکردن پایتخت با وجود افزایش شیوع کرونا با وجود تاکیدات مدیران اجرایی و پارلمانی در شهر پرداخته است:
بار دیگر کرونا در پاییز رکورد عجیب و ترسناک در مرگ و میر روزانه را ثبت کرد. شیوع این بیماری در کشور در یک روز گذشته (از شنبه ۱۷ آبان تا یکشنبه ۱۸ آبان) ۴۵۹ خانواده را عزادار کرد و پنچ هزار و ۵۲۳ بیمار در شرایط حاد روی تخت‌های آی سی یو با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کنند. همچنین در طول مدت مذکور ۹ هزار و ۲۳۶ بیمار جدید در کشور شناسایی که دو هزار و ۷۱۲ نفر از آنها بستری شدند. این آمار زمانی برای پایتخت‌نشینان ترسناک‌تر می‌شود که بدانند روزانه بیش از ۲۰۰ نفر در تهران به‌دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست می‌دهند، یعنی نیمی از آمار رسمی وزارت بهداشت. این آمار را هاشمی، رئیس شورای شهر تهران تایید می‌کند و می‌گوید: «در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می‌شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد.» دبیرکل خانه پرستار نیز می‌گوید:«پرستاران دیگر «تاب و توان» ادامه فعالیت ندارند.» در این شرایط وخیم، شایعه و بحث تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت حالا نزدیک به یک ماه است که شنیده می‌شود، اما طبق شنیده‌ها، دکتر روحانی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا زیر بار تعطیلی این کلانشهر ۱۵ میلیون نفری و مرکز رفت و آمد مردم کشور و محل تجمع وزارتخانه‌ها نمی‌رود. ظاهرا تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای دولت هزینه و بارمالی هنگفتی دارد و به طبع آن باید همه کشور را تعطیل کند، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نظر دیگری دارد و معتقد است: «مخالفت رئیس‌جمهور در این خصوص وجود نداشته و تاکنون در ستاد ملی کرونا چنین موضوعی در خصوص تعطیلی سراسری تهران مطرح نشده است.» اما در طرف مقابل ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از ارسال نامه رسمی درباره تعطیلی تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده بود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم از مقصران عدم تعطیلی تهران گلایه کرد و خواستار اعمال حداکثری محدودیت‌ها و اقدامات تامینی برای منع هرگونه آمد و شد در فضا‌های عمومی شهر شده بود.
در هفته‌هاي گذشته اعضاي شوراي شهر، استانداري و مجمع نمايندگان تهران در تهران جلساتي را برگزار کردند تا بتوانند موافقت رئيس ستاد ملي مقابله با کرونا جلب نمايند و حتي در هفته گذشته موافقت شفاهي اين موضوع نيز از استانداري گرفته شد، اما در حالي که اين گروه‌ها در يک قدمي توفيق بزرگ براي تعطيلي تهران بودند، روز گذشته استاندار تهران آب پاکي را روي دست همه مسئولان ذي‌ربط ريخت و اعلام کرد: «احتمال تعطيلي دو هفته‌اي تهران منتفي شده است. مقرر شد فعاليت گروه‌هاي دو، سه و چهار از ساعت 18 به بعد متوقف شود.» اين تصميم در شرايطي مطرح مي‌شود که ايرج حريرچي معاون کل وزارت بهداشت لقب چهارراه تبادل کرونا را به پايتخت بحران زده داده است و برخي ديگر از کارشناسان بهداشتي بر اين باورند که کنترل کرونا در شهر 15 ميليون نفري تهران از دست دولت خارج شده است. روز شنبه، زهرا نژادبهرام عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران شادمان از عضويت شوراي متبوعش در ستاد مقابله با کرونا خبر از ارسال نامه‌اي مشترک با نمايندگان مجلس براي تعطيلي دو هفته‌اي تهران داد و اعلام کرد امروز (شنبه) تصميم‌گيري نهايي در مورد تعطيلي دو هفته‌اي تهران گرفته مي‌شود و پس از اظهار نظر استاندار تهران مبني بر منتفي شدن تعطيلي تهران، محسن هاشمي گفت: «فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران[عليرضا زالي]، نظر مثبت خود را نسبت به اين پيشنهاد ابراز کرده، اما ظاهرا، مسئولان تصميم گيرنده جسارت و اراده لازم را براي اين اقدام ضروري که موجب شکستن زنجيره ابتلا و ايجاد يک فرصت حداقلي براي بازسازي توان سيستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌هاي خدماتي در اين حوزه مي‌شود، را ندارند.» همزمان محمدرضا ظفرقندي، رئيس سازمان نظام پزشکي گفت: «حداقل دو هفته تهران را تعطيل کنيد تا بيمارستان‌ها نفس بکشند.»
 
روايت پاييز سخت بر اساس آمار
البته شرايط حاد کرونايي فقط مخصوص تهران نيست و در حدود هشت ماه و نيمي که از تائيد رسمي شيوع کرونا در کشور مي‌گذرد استان‌هاي ايران با سه موج گسترش بيماري کوويد19 روبه‌رو شده که موج سوم آن بحراني‌تر و بسيار شديدتر است. از ماه‌هاي گذشته کارشناسان به عواقب شيوع کرونا در فصل پاييز هشدار داده بودند و اگر آمار ابتلا و مرگ و مير را در چند هفته گذشته مرور کنيم، مي‌بينيم که استان‌هاي کشور در چه وضعيت حادي به‌سر مي‌برند. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان در وضعيت قرمز قرار دارند. با مرور آمار هفته‌هاي اخير شاهد اين موضوع هستيم که از نهم تا 16 آبان ماه، 19194 نفر در کشورمان به دليل ابتلا به کرونا در بيمارستان‌ها بستري شدند. اين درحاليست که در هفته قبل از اين، تعداد موارد بستري 18073 نفر بود. در عين حال در هفته منتهي به شانزدهم اين ماه، متاسفانه 2963 تن از هموطنانمان جانشان را به دليل کرونا از دست دادند. در حالي که در هفته گذشته تعداد موارد فوتي ناشي از کرونا در کشور 2956 نفر بوده است. بنابراين طي يک هفته رشد چشمگيري در حوزه بستري و فوت ناشي از کرونا شاهد بوده‌ايم. بايد توجه کرد که از ابتداي سال 1399 تا 16 آبان ماه، تعداد موارد بستري مبتلا به کوويد-19 در استان تهران 44391 نفر بوده است. در عين حال ميزان بستري مبتلايان به کرونا در هفته اخير منتهي به 16 آبان ماه، در تهران 3106 نفر بوده است. اين درحاليست که در هفته قبل از آن، 1771 نفر در بيمارستان‌هاي تهران به دليل ابتلا به کرونا بستري شدند. همچنين تعداد موارد فوت ناشي از کرونا در تهران از ابتداي سال 1399 تا 16 آبان ماه، 5672 نفر بوده است. در عين حال ميزان موارد فوتي ناشي از کرونا در پايتخت در هفته اخير منتهي به 16 آبان ماه، 386 نفر بوده است. درحالي‌که در هفته قبل از آن 288 نفر در تهران به دليل کرونا فوت شدند.
 
خبرنگار:منیره چگینی

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: