• يکشنبه ١٨ آبان ١٣٩٩-١٤:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٥٣٠
احمد مسجدجامعی با اشاره به وضعیت خیابان ولیعصر گفت :

پول پایگی مانع نجات خیابان ولیعصر

احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضع خیابان ولیعصر گفت: هر از گاهی موضوع خیابان ولیعصر تیتر رسانه ها می شود اما اندکی بعد گرد فراموشی روی آن می نشیند.این خیابان به کلی دارد از بین می رود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی در دویست و  چهل و هفتمین جلسه شورا با بیان اینکه خیابان ولیعصر دارد از بین می رود در خصوص وضعیت این خیابان تذکر داد.

حفظ خیابان ولیعصر را رها کرده ایم بعد بحث جهانی آن را  مطرح می کنیم

عضو شورای شهر تهران با اشاره به سندی که در سال 1388 تصویب شد بیان داشت: آقای دکتر حناچی در جلساتی که برای تدوین و تصویب این سند برگزار می شد، حضور داشتند.کار اصلی آن سند را هم آقای دکتر اکبر تقی زاده اصل انجام داد که از چهره های بین المللی هستند و در سال های پیش هم بازار تبریز را کار کرده بودند. علاوه بر این چند پایان نامه دانشگاهی هم در آن بررسی مورد توجه قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: پس از آن سازمان زیباسازی کتابی را تهیه کرد که آقای دکتر حناچی از پدیدآورندگان این کتاب بودند. آقای دکتر اسکندر مختاری و دکتر حسن طالبیان ، دکتر سید احمد محیط طباطبایی نشستی را هم فرهنگستان هنر برگزار کرد که  این دوستان، تنی چند از استادان برجسته و خود من هم حاضر بودیم

مسجدجامعی در ادامه ضمن یادآوری این موضوع که از آن موقع تا کنون بحث ها وکارشناسی های زیادی انجام شده تاکید کرد: اما هر روز شاهد از بین رفتن این خیابان هستیم. مدام دارد اتفاق جدیدی می افتد که من اسمش را می گذارم «اجتناب از اصل» یعنی ما حفظ و نگهداری وبازسازی خیابان را رها کرده ایم بعد بحث ثبت جهانی آن را  مطرح می کنیم. این اطلاعات و بحث ها باید عملیاتی شود و در طرح های تفصیلی و موضوعی و موضعی جایی پیدا کند.

پول پایگی باعث تخریب بخش مهمی  از خیابان ولیعصر شده است

عضو شورای شهر به موقعیت جغرافیایی خیابان ولیعصر پرداخت و گفت: خیابان ولیعصر یک قسمت قاجاری دارد که از چهارراه سپه و خیابان امام خمینی تا راه آهن امتداد دارد و عمدتا قاجاری است. یک قسمت دیگر آن از چمران تا تجریش است.که آن هم آثار قاجاری بسیاری دارد اما به دلیل سودآوری بالای ساخت و ساز در این اماکن بخش مهمی از خیابان ولیعصر و فضای پیرامونی آن خیلی آُسیب دیده است.

وی افزود: دو قسمت دیگرهم هست که  در اختیار شهرداری منطقه سه و شش قرار دارد. خیابان ولی عصر در منطقه یازده هنوز کم و بیش در امان مانده که من هم از شهرداری تشکر می کنم.

مرگ میدان ها

مسجدجامعی با بیان این که خیلی از ایرانی ها و تهرانی ها با این اماکن و بناها خاطره مشترک دارند اظهار داشت: هر کس که از طریق  راه آهن وارد تهران شده این حس را دارد. هر چند که ما شاهد مرگ میدان ها در این سال ها بوده ایم. مثلا میدان منیریه از بین رفت و ادامه خیابان ولیعصر شد. همچنین میدان ولیعصر فلکه شد. میدان تعریفی داشت یعنی فضای مشجر، آب نما، فضای سبز، مجسمه، مبلمان شهری و مانند این ها که اصلا در این میادین دیگر وجود ندارد. میدان تعریفی دارد؛ میدان محل مکث بوده اما میدان ولیعصر تبدیل به حفره شده و چیزی به نام مکث در آن معنی ندارد.

جای خالی دفاتر تسهیل گری

وی در ادامه گفت: در دوره پیشین مدیریت شهری خیابان انقلاب را مورد توجه قرار دادیم. معاون وقت سازمان زیباسازی آقای رضایی هم یک دفتر تسهیل گری آنجا دایر کرد که این دفتر به بازسازی سیما و منظر آن خیابان اهتمام داشت و در کارش موفق بود. این ها را توضیح دادم که بگویم این همه تلاش و مطالعه به پی گیری و عمل منجر نشده. در خیابان ولیعصر به هنگام صدور  مجوز ساخت های جدید  سه متر عقب نشینی وجود داشته که این سه متر کل سیما و منظر شهری آن جا را بهم می ریخت و خوشبختانه در کمیسیون ماده 5 اصلاح شد که قدم خوبی بود. وقتی مجوز این ساختمان های بلند را می دهیم این ها نیلینگ می کنند و توده های خاک را برمی دارند و به جای آن سیمان تزریق می کنند و ریشه درخت های کهن سال از بین می رود.

مسجدجامعی در ادامه افزود: ماهیت خیابان ولیعصر متشکل از  آّب جاری و درخت؛ یعنی میراث طبیعی، و بناهای ارزشمند و میراث تاریخی است، خیابان خاطره های تلخ و شیرین است. خیابان خاطرات مشترک  شهروندان بوده  و هست. من خواستار آن هستم که  هرچه زودتر بحث مربوط به خیابان ولیعصر در دستورکار طرحهای تفصیلی قرار بگیرد و تبدیل به یک سند عملیاتی و اجرایی بشود.

وی در این خصوص گفت: وگرنه این همه مطالعات سرانجامی نخواهد داشت و هر روز بیشتر شاهد از هم پاشیدگی خیابان خواهیم بود. اینجا ساختمان های ارزشمندی از آغاز پایتخت شدن تهران تا کنون داشتیم که بسیاری از آنها حتی پس از تصویب سند خیابان از بین رفته است . ضوابط طرح های تفصیلی باید با این سندها تطبیق داشته باشد.

تبدیل یکی از معابد دینی به ساختمان تجاری

مسجدجامعی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که تهران در ارتباط با ادیان شرایط خاصی داشته و دارد  اظهار داشت: مثلا در محدوده ای که  به آن چهارراه ادیان می گوییم و در تقاطع خیابان های جمهوری و سی تیر قرار دارد، کلیسا، کنیسه، آتشکده ، مسجد و همه این ها کنار هم هستند و معتقدان به هر کدام از این ادیان ابراهیمی در معابد خود حاضر می شوند . این موضوع از ویژگی های خاص شهر تهران است که تقریبا در بین پایتخت های دنیا منحصر به فرد است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: خبری که داده شده این است که یکی از معابد دینی قرار است به ساختمان تجاری تبدیل شود. شهرداری در این باره توضیح بدهد. من با شهردار منطقه و مدیر میراث و همین طور با برخی کارشناسان شهری هم گفتگو داشته ام. مدیر میراث  می گوید گزارش هایی که از مجوز ما می گویند کامل نیست . مجوز پیشین یک ساله بوده و الان چند سال از آن زمان گذشته و برای تخریب نیاز به مجوز جدید است که با توجه به شرایط این روزها بعید بود مجوز تخریب داده شود. مدیر میراث می گوید اینجا اجازه ندارند به ارتفاع 17 متر و نیم ساختمان بسازند نهایتا 10 متر و نیم است ولی شهرداری مجوز ساختمان چهار طبقه داده است. البته این ها نیاز به بررسی دارد و کمیسیون معماری و شهرسازی لازم است در باره آن اظهار نظر کند.

نقش میراث فرهنگی و شهرداری در تبدیل اماکن تاریخی و میراثی به تجاری

وی در ادامه افزود: این کارها در تهران  باب نبوده. ما مساجدی داریم که بارها هیات امنا و امام جماعت آن  عوض شده اند اما اصل مسجد را که تجارتخانه نمی کنیم. نگرانم که گرفتار پول پایگی شویم. با دوستان کمیسیون معماری و شهرسازی هم صحبت کردم که این ها هم گزارش بدهند .محلی که می گویم جایی است بین سی تیر و کافه نادری. فرد سرمایه داری اینجا را تملک می کند و بنای پیشین را از بین می برد و مجوز ساخت و ساز تجاری می گیرد. در این قضیه میراث و شهرداری نقش دارند.

مسجدجامعی با اشاره به این که چنین فضایی  یک فضای دینی است گفت: اگر بنایی ارزش اجتماعی، ارزش تاریخی و  ارزش دینی داشته باشد نمی شود و نمی توان بدون لحاظ این موارد هرطور خواستیم در باره آنها تصمیم بگیریم. دست کم نباید در دوره مدیریت آقای حناچی چنین اتفاقاتی بیفتد.

247-14

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: