• جمعه ١٦ آبان ١٣٩٩-١٤:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٥٠٠
محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود:

حل مشکلات اساسی مدیریت شهری با تفویض اختیار

رئیس کمیسیون شهرسازی معماری گفت: مشکل اساسی فرا روی مدیریت شهری دوره پنجم فقط با تفویض اختیار کامل یا نسبی برطرف می‌شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: تحقق برنامه اولویت محور مدیریت شهری در گرو تفیض اختیار است. کلید واژه‌ای که می‌تواند مدیریت شهری دوره پنجم را در تحقق رویکرد‌های انسان محور به یک جریان عمومی تبدیل کند و در سطح شهر نمود یابد تفیض اختیار است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه فرایند تصمیم گیری در مدیریت شهری تهران به شدت تمرکز گراست. این اتفاق از دوره قبل آغاز شده است در صورتی که ابتدای دوره قبل و دوره‌های قبل‌تر به این شکل نبوده است. مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری دارای اختیارات کافی بودند و می‌توانستند تصمیم بگیرند و کار‌های بزرگی پیش ببرند.

سالاری افزود: این امر باعث شده است فرایند انعقاد‌های پیمانکاری؛ فرایند تهاتر و فروش و اجاره املاک؛ فرایند کفایت اسناد برای برگزاری مناقصات در شهرداری با حجم قابل توجهی از ماموریت‌ها در حوزه‌های شهرسازی معماری عمران حمل و نقل فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری به شدت دچار مشکل باشند.

وی گفت: اطلاعاتی که از بدنه شهرداری تهران گرفتم کارگروه‌هایی که شهرداری تهران برای احصا مشکلات و چالش‌ها ایجاد کرده است به این نتیجه رسیدم که مشکل اساسی فرا روی مدیریت شهری دوره پنجم فقط با تفویض اختیار کامل یا نسبی ستاد به صف اتفاق می‌افتد.

سالاری افزود: تامین منابع درامدی از این محل اتفاق می‌افتد. زیرا مجموعه قابل توجهی از املاک و اراضی نیمه کاره و مشارکتی شهرداری تهران در مناطق بلا تکلیف مانده است. چون مناطق اختیاری ندارند ستاد هم در این فرایند بروکراتیک و پیچیده نتوانسته کاری از پیش ببرد.

وی گفت: در صورتیکه اگر این اختیار به مناطق داده شود می‌توانند کار را پیش ببرند ضمن اینکه در حوزه انتصابات اینگونه است که همه فرایند انتصابات در مناطق شهرداری تهران از صف تحمیل می‌شود. چطور می‌توان شهردار یا مدیر سازمانی را انتخاب کنیم و همه عوامل زیر دست و معاونین روسای ادارات را دیکته کرده و بعد از آن‌ها کار می‌خواهیم.

سالاری افزود: قاعدتا آن‌هایی که از طریق معاونین یا شهردار تهران یا ستاد معرفی می‌شوند احساس می‌کنند از حمایتی فراتر از شهردار منطقه برخوردارند. ما باید حداقل سطحی از این اختیارات را به خود شهرداران و مناطق بدهیم و از آن‌ها کار بخواهیم و مطالبه کنیم و اگر کسی نتواند در این فرایند ماموریت‌های مدیریت شهری را پیش ببرد برکنار شود.

وی گفت: ما نمی‌توانیم اختیار بدهیم و مسئولیت بخواهیم. الان که یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری پروژه‌های محله‌ای شده است. تعریف این پروژه‌ها هم در بحث مبانی نظری دارای مبانی قابل دفاع جدی است. زیرا در طول مدیریت‌های شهری گذشته همواره شهرداران و مدیران شهری سعی کردند به پروژه‌های سخت افزاری بزرگ مقیاس و فراتر از محلات بپردازند، چون در مقیاس کلان دیده می‌شوند و باعث ارتقا سیاسی شان می‌شود.

سالاری افزود: این دوره از مدیریت شهری توجه به محلات و محل زندگی مردم مورد توجه است. آنجاییکه نیاز‌ها مبتنی بر مطالبات تک تک مردم محلات احصا و توسط معتمدین محلات معرفی می‌شود. رویکرد بسیار ارزشمندی بوده است، اما همین حالا هم در فرایند اجرا دچار مشکل هستیم.

وی گفت: بعضا برای یک پروژه محله‌ای قرارداد مربوط با پیمانکار منعقد شود چندین ماه زمان سپری و تلف می‌شود. با این رویکرد حتی اگر منابع اعتباری قابل توجه در خزانه شهرداری تهران موجود باشد امکان انجام این حجم از پروژه وجود ندارد و من اعتقاد دارم شهرداری تهران در این مدت باقیمانده از مدیریت شهری می‌تواند سه تا ۴ هزار پروژه محله‌ای را به نتیجه برساند و تمام کند. در اصل این پروژه‌های محله، چون جامعه نگر هستند تجلی عینی و عملیاتی تمامی رویکرد‌هایی است که در این مدت شورای شهر و شهرداری آن را نهادینه کرده اند.

سالاری افزود: رویکرد‌هایی مثل بحث ارتقا کیفیت زندگی توجه به حقوق عمومی توسعه قلمرو‌های عمومی مناسب سازی سامان دهی سیما و منظر شهر تملک باغات تامین سرانه‌های خدماتی در دل پروژه‌های محله‌ای وجود دارد. البته شهرداری بخشی از واگذاری‌های اختیارات را شروع کرده است، ولی تقاضایم این است که شهرداری این تصمیم جسورانه را در خصوص تفیض اختیارات بگیرند تا آثار مثبت آن را شهروندان تهرانی مشاهده کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: