• چهارشنبه ١٤ آبان ١٣٩٩-١٣:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٤٩٤
زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا،

کلیشه‌های جنسیتی سبب ناامنی می‌شود

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران گفت: وقتی با آموزش‌های غیرمستقیم و ایجاد فضای امن برای تردد، نورپردازی و رنگ آمیزی مناسب فضا را برای حضور زنان مهیا کنیم، احساس ناامنی در میان آن‌ها کمرنگ می‌شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای رفع تبعیض جنسیتی در تهران، اظهار کرد: براساس مصوبه شورا درباره ضرورت به‌کارگیری ۳۰ درصدی زنان در مناسب مدیریتی، فشار زیادی به شهرداری تهران آورده شد تا از آن‌ها برای مناسب مدیریتی استفاده شود و هم‌اکنون دو تن از شهرداران مناطق تهران، زن هستند.

وی ادامه داد: به غیر از مدیرکل امور بانوان، مدیران کل دیگری نیز زن هستند. حتی در دوره‌ای یکی از معاونان شهرداری نیز زن بود. تلاش شورا با قانون‌گذاری‌ها، نامه‌نگاری و اعمال تکلیف‌هایی در برنامه پنج‌ساله سوم همه در جهت رفع تبعیض میان زنان و مردان بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جنجال‌هایی که بر سر تابلوهای تبعیض‌آمیز اکران شده در شهر اتفاق افتاده بود، تصریح کرد: با وجود آنکه این تابلوها به وسیله شهرداری اکران نشده بودند، اما با پیگیری و هماهنگی تابلوها اصلاح شدند. همچنین برای نخستین بار در سال گذشته تصویر زنان قهرمان ورزشکار در شهر اکران شد و این یعنی مدیریت شهری مدام تلاش کرد تا تبعیض جنسیتی را از طریق آموزش‌های شهروندی کم کند.

وی با بیان اینکه ما کم‌تر تصویر زنان را در سال‌های گذشته در شهر می‌دیدیم، اضافه کرد: اگر از تصویر زنان هم استفاده می‌شد فقط برای تبلیغات یک محصول بود اما در این دوره سعی شد نام و چهره‌های شاخص زنان در شهر اکران شود. حتی برای نام‌نگاری هم تلاش شده که از اسامی زنان بنام ایران استفاده شود. برای مثال در هفته تهران سالنی که به همت شهرداری تهران در دانشگاه خوارزمی احداث شده بود به نام پروین نام‌گذاری شد.

نژادبهرام با بیان اینکه از طریق تصاویر و نمایش حضور زنان می‌توانیم تفکیک جنسیتی را از بین ببریم، گفت: دو عضو هیئت رئیسه شورا و رئیس یکی از کمیسیون‌ها و شش کمیته در شورا زن هستند. همین ترکیب در واقع نوعی پیام غیرمستقیم به جامعه است تا نگرش ضدجنسیتی در بین آن‌ها نهادینه شود.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران گفت: کلیشه‌های جنسیتی سبب ناامنی می‌شود و حتی اگر زنان ناامنی واقعی هم نداشته باشند، احساس ناامنی در آن‌ها شکل می‌گیرد اما وقتی با آموزش‌های غیر مستقیم و ایجاد فضای امن برای تردد، نورپردازی و رنگ آمیزی مناسب فضا را برای حضور آنان مهیا می‌کنیم، احساس ناامنی کمرنگ می‌شود.

وی با اشاره به ارتباط مدیریت شهری با تشکل‌های مختلف زنان از جمله کمیسیون زنان باران، انجمن روزنامه‌نگاران زن، مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران و مجمع زنان اصلاح‌طلب اظهار کرد: در این راستا طرح مطالعاتی که در حوزه امنیت زنان کلید خورده شد در واقع همراهی پژوهشگران این عرصه بود و اتفاقات خوبی در عرصه رفع موارد ضدامنیتی برای زنان و فضاهای بی‌دفاع شهری اتفاق افتاد. منطقه ۱۰ تهران به صورت پایلوت انتخاب شد و بیش از ۸۰ درصد فضای بی‌دفاع شهری در گذر پشت نواب رفع و فضای امن ایجاد شد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه دستورالعمل شناسایی فضاهای بی‌دفاع شهری و رفع آن‌ها از سوی شهردار تهران به مناطق ابلاغ شده است، گفت: در عین حال برخی مفاهیم جنسیت نمی‌شناسد؛ مثل مناسب‌سازی معابر که زنان، مردان، معلولان، کودکان، سالمندان و در واقع همه اقشار جامعه را در نظر می‌گیرد. فارغ از اینکه چه کسی از پیاده راه استفاده می‌کند، این فضاهای شهری باید مناسب‌سازی شود.

وی افزود: پروژه ایجاد ۵۰۰ کیلومتر پیاده‌رو در تهران در این راستا در دستورکار قرار گرفت که زنان قطعاً یکی از ذی‌نفعان بزرگ این پروژه و امثال آن هستند.

شهر دیگر مختص مردان نیست

نژادبهرام اضافه کرد: اقدامات مدیریت شهری درجهت ارتقای جایگاه زنان در شهر قابل توجه است؛ هم از جهت اقدامات زیرساختی مانند استفاده از آن‌ها برای مناصب مدیریتی و هم اقداماتی برای بهبود حضورشان در شهر، برای مثال بنا بود بازارچه خاوران در اختیار یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار بگیرد اما با پیگیری شورا، معاونت اجتماعی و فرهنگی و مدیرکل امور زنان این فضا در اختیار زنان ماند.

وی با بیان اینکه نگاه شهر به زن تغییر کرده و شهر دیگر مختص مردان نیست، تاکید کرد: همه زنان امکان حضور در بوستان‌های مختص خود را ندارند بنابراین با ایجاد بستری امن در بوستان‌های محله‌ای زمینه حضورشان فراهم شده و می‌توانند ارتباطات اجتماعی برقرار کنند.

وی با بیان اینکه نصب بیلبوردهایی با تصاویر زنان تلاشی جهت رفع کلیشه‌ها علیه زنان بود، اظهار کرد: این فضا به جامعه القا می‌کند که زن جدا از جامعه نبوده و مانند مرد عین جامعه است. ما نمی‌توانیم فضاها را اختصاصی کنیم اما مگر می‌شود خانواده را از هم جدا کرد؟

ارتقای امنیت با افزایش نظارت اجتماعی

نژادبهرام با اشاره به بلند بودن درختان اطراف میدان جمهوری گفت: به شهردار منطقه تاکید کردم که درختان را کوتاه کند تا شهروندان بتوانند نظارت اجتماعی بر وقایع شهر داشته باشند، نظارت اجتماعی امنیت را بالا می‌برد. هرس شمشادها نیز در همین راستا دنبال شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سندی برای ارتقای امنیت و جایگاه زنان در حال تدوین است و مراحل پایانی خود را در معاونت اجتماعی و فرهنگی طی می‌کند، گفت: نزدیک به ۱۰ ماه در جلسات شورای زیباسازی شهر تهران که درباره محتوای بیلبوردها تصمیم‌گیری می‌کنند، حضور پیدا کردم تا زنان را به شهر برگردانم. در این جلسات همچنین مدیران شهری را ملزم کردم تا از حضور زنان استفاده کنند. وقتی زنان حضور داشته باشند، دغدغه‌های زنانه نیز مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه ریشه ضرورت حضور زنان در جایگاه‌های مختلف ریشه در سهمیه زنان در لیست‌های انتخاباتی شوراهای شهر دارد، اظهار کرد: وقتی زنان در تصمیم‌گیری‌ها باشند مظاهر حضور زنان را در جامعه می‌بینیم و تصمیماتی برای امنیت و آرامش آن‌ها اتخاذ می‌شود.

جداسازی در حمل‌ونقل عمومی موقتی است

نژاد بهرام با تاکید بر اینکه باید در حمل‌ونقل عمومی جدای از آنکه برای زنان و مردان فضای جداگانه در نظر گرفته می‌شود، برای حضور شهروندان زن فرهنگ‌سازی نیز شود، گفت: در درجه اول و تا زمانی که فرهنگ‌سازی نشده باید یک فضای امن برای زنان ایجاد کنیم، البته جداسازی و ایجاد امنیت از طریق آن موقتی است و باید در راستای آن فرهنگ‌سازی که البته زمان‌برتر است دنبال شود.

وی تاکید کرد: قوانین و مجازات‌های قضائی برای حمایت از زنان در صورت بروز مشکل بسیار اثرگذار هستند و باید در کنار سایر اقدامات مورد توجه باشند.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: