• سه شنبه ١٣ آبان ١٣٩٩-١٤:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٤٨٦
محمد علیخانی در گفت و گو با خبرنگار صدا و سیما گفت:

شورا، نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی را تعیین نمی‌کند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران: شورای شهر درباره نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی دخالت ندارد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره خرید اتوبوس و مینی بوس‌های جدید افزود: قراردادی با شرکت ایران خودرو دیزل و شهرداری تهران منعقد شد که طبق آن در نخستین سری حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس تحویل شهرداری تهران می‌شود.

وی ادامه داد: این قرارداد به علت تغییر نرخ ارز کش و قوس‌های زیادی داشت و تاخیری که در خرید آن رخ داد به همین علت بود و گرنه قرار بود زودتر از این موعد سری اول خرید اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها تحویل شهرداری شود.

وی گفت: خوشبختانه قرارداد نهایی و همان طور که اعلام شد نخستین سری آن به زودی به شهرداری تحویل داده می‌شود. نیاز ما به اتوبوس بسیار زیاد است. هم اکنون حدود ۲ هزار دستگاه کمبود قطعی و فوری داریم، اما آمار کلی نیازمان ۳ هزار دستگاه است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: خیلی از خطوط و مناطق فاقد سرویس اتوبوسرانی هستند که از آن جمله می‌توان به منطقه ۲۲ اشاره کرد.

آقای علیخانی افزود: در خیلی از خطوط اتوبوس‌ها فرسوده هستند و بعضی اتوبوس‌هایی که کپسول‌های CNG دارند مخازنشان فرسوده و از خدمات رسانی خارج شده اند و حدود ۴۰ تا ۵۰ دستگاه هستند که از دور خارج شده اند.

وی گفت: کمبود بسیار زیاد است، ولی مدیریت این مسأله با اتوبوسرانی است. به طور قطع اتوبوس‌های جدید به مناطقی که احتیاج بیشتر دارند اختصاص می‌یابد. از ویژگی‌های مهم در سری جدید خرید‌ها می‌توان به خریداری مینی بوس اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: سال‌ها بود که مینی بوس از بخش سرویس اتوبوسرانی خارج شده بود و حالا دوباره به ناوگان حمل و نقل برگشته است، چون بعضی از اتوبوس‌ها مسافر کافی نداشتند و در بعضی از خطوط هم نیاز به اتوبوس احساس نمی‌شد، زیرا تعداد مسافران کم بود و خریداری اتوبوس به صرفه و صلاح نبود و برای این که از نظر اقتصادی صرف نمی‌کرد بخش خصوصی خط رو تعطیل می‌کرد.

وی گفت:، چون می‌گفتند هزینه سوخت اتوبوس بالاست و نمی‌توانند آن را تأمین کنند و هیچ سوددهی برایشان و جود نداشت؛ بنابراین قرار شد مینی بوس دوباره به ناوگان بازگردد و این خرید هم اتفاق افتاد و مینی بوس برای خطوطی که مسافر کمتری داشت خریداری شد.

هرچه جلو رفتیم کار سخت‌تر شد

علیخانی درباره انباشت بدهی‌های دولت افزود: این بحث بسیار طولانی شده است و ما هر چه جلوتر رفتیم کار سخت‌تر شد. زیرا رقم‌ها افزایش یافت و به نظر می‌رسد با مشکلاتی که دولت با آن مواجه است دیگر نباید امیدی به وصول مطالبات داشت.

وی گفت: البته تلاش‌ها باید ادامه یابد، ولی تجربه نشان داده است که اگر بدهی‌ها وصول هم شوند مقدارش کم خواهد بود. به طور مثال در سال ۹۸ از ۷۲۰ میلیارد سهم شهرداری از جرائم راهنمایی و رانندگی تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد آن به شهرداری پرداخت شد وحدود ۷۰۰ میلیارد هم پرداخت نشد.

علیخانی افزود: هم اکنون هم اگر اتفاقی بیافتد باز در حد همین ارقام است و مشکلی را حل نخواهد کرد. ما معتقدیم شهرداری باید تلاش و پیگیری کند و اگر این پیگیری‌ها تداوم یابد شاید اتفاق خوبی بیافتد.

وی گفت: مشکلات اقتصادی دولت و تحریم‌ها کار را سخت‌تر کرده است. البته ما در شورا در حال تهیه کردن طرحی هستیم تا درصدی را از محل صدور پروانه‌ها به شرکت بهره برداری و اتوبوسرانی تهران اختصاصی دهیم. یعنی از درآمد صدور پروانه‌ها که پیشتر ۲ درصد برای ساخت مترو استفاده می‌شد چیزی به بهره برداری تعلق نمی‌گرفت، در صورتی که قانون هم برای ساخت و هم برای بهره برداری به شهرداری اجازه داده است، اما متأسفانه بهره برداری مغفول مانده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما در این طرح که از طرف کمیسیون عمران و حمل و نقل تهیه شده است چیزی حدود ۳ درصد برای بخش بهره برداری در نظر گرفته ایم که تعیین می‌شود در بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد.

شورا دخالتی در نرخ تاکسی‌های اینترنتی ندارد

علیخانی درباره نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی گفت: راجع به این موضوع شورای شهر دخالتی ندارد. آن‌ها ضوابط و قوانین مجزایی دارند و نرخ‌های شان رقابتی است و مثل بازار آزاد شرکت‌های مختلف با یکدیگر رقابت دارند.

وی افزود: بعضی از شرکت‌ها نرخ را پایین‌تر و بعضی نرخ بالاتری دارند و بازار نرخ شان را تعیین می‌کند. واقعیت این است که در نظارت تاکسی‌های اینترنتی نقص‌هایی وجود دارد.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا گفت: به طور مثال اتحادیه تشکیل داده اند و صاحبان شرکت‌ها بر خودشان نظارت می‌کنند این از نقص‌های مهم در این بخش است، البته راجع به مسائل دیگر مثل صلاحیت راننده دستورالعمل‌هایی وجود دارد که اگر تخلفی رخ دهد بر آن نظارت کنند که تاکسی رانی در آن بخش نظارت دارد. یک هیأت رسیدگی به تخلفات هم تشکیل شده است که یک نماینده از شورای شهر در آن حضور دارد. برای رسیدگی به شکایات و یا تخلفاتی که احیانا اتفاق می‌افتد این هیأت‌ها نظارت می‌کنند، ولی درباره نرخ‌ها هنوز مسؤولیتی متوجه شورا نیست.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: