• دوشنبه ١٢ آبان ١٣٩٩-٠٩:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٤٧٩
گزارش روزنامه اعتماد از جلسه 246 شورا:

سونامي مرگ در پايتخت

مدتي است اعضاي شوراي شهر تهران به ستاد ملي كرونا پيشنهاد تعطيلي كامل تهران براي دو هفته را مطرح كرده‌اند

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود به روند افزایشی مرگ در پایتخت به دلیل کرونا با اشاره به سخنان و پیشنهادات برخی اعضای شورای شهر تهران در باره تعطیلی دو هفته ای تهران پرداخته است: 
سهم تهران از آمارهايي كه هر روز مرگ و ميرهاي كرونايي اعلام مي‌شود، نيمي از جان‌باختگان است. اما شهر جز ماسكي كه بر صورت تمام عابران است تغييري نكرده است، خيابان‌ها به همان شلوغي گذشته، اتوبوس‌ها و مترو پرمسافر هستند و دور كاري 50 درصدي در بخش خصوصي هم سليقه‌اي اجرا مي‌شود. 
مدتي است اعضاي شوراي شهر تهران به ستاد ملي كرونا پيشنهاد تعطيلي كامل تهران براي دو هفته را مطرح كرده‌اند، پيشنهادي كه به گفته محسن هاشمي از سوي دولت به آن توجهي نشده است. 
روز گذشته محسن هاشمي بار ديگر به وضعيت نگران‌كننده كرونا در پايتخت پرداخت و درصحن شوراي شهر تهران گفت: ‌ميزان تلفات كرونا در تهران، در دهه نخست آبان، بيش از ساير علل مرگ بوده و مقايسه آمار مرگ در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزايش حدود 100 درصدي است.
او با اشاره به اينكه تلفات كرونا در هشت ماهه نخست سال جاري در تهران، چندين برابر ميزان متوسط شهداي جنگ تحميلي و ماه‌هاي اوج انقلاب اسلامي بيشتر بوده است، يادآور شد: ‌متاسفانه برخلاف موج نخست و دوم كرونا كه پس از اوج‌گيري دچار كاهش شد، موج سوم كه مهرماه آغاز شد در آبان تشديد شده است و اگر اقدام موثري براي مهار آن صورت نگيرد، ممكن است به يك سونامي و فاجعه انساني در آذر منجر شود. 
حجت نظري هم از اعضايي بود كه روز گذشته تذكر تندي به رييس‌جمهور داد.
او با اشاره به اينكه تعداد فوتي‌ها در تهران از همه شهرها بيشتر است و اين ضرورت وجود دارد كه در مورد پايتخت تمهيدات ويژه‌اي در نظر گرفته شود، گفت: اينكه اين اتفاق نمي‌افتد و خود آقاي رييس‌جمهوري در هيچ افتتاحي حضور پيدا نمي‌كند غير از جمع كنترل شده هيات وزيران اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه آيا جان رييس‌جمهور از جان مردم عزيزتر است؟ يا خون ايشان از خون مردم رنگين‌تر است؟
او افزود: زماني كه مي‌خواهند شهر را تعطيل كنند بايد مبادي خروجي شهر را ببندند. اين‌طور نباشد كه شهر تعطيل شود و همه به مسافرت بروند. اگر اين دو اتفاق توأمان نباشد هيچ اقدام مثبتي براي جلوگيري از شيوع كرونا انجام نمي‌شود.
تذكر محمد سالاري هم به موضوع كشته‌شدگان كرونا اختصاص داشت.
او با بيان اينكه آمار هموطنان كشته شده بر اثر كرونا به يكي از بالاترين آمارهاي تلفات اين بيماري به نسبت جمعيت در جهان تبديل شده است، گفت: مردم از ترس كرونا و فقر معيشتي به استيصال رسيده‌اند و وضعيت اجتماعي بسيار شكننده شده است. اما از ديگر سو آنچه از مجموع مواضع و اقدامات مقامات مسوول برداشت مي‌شود، نوعي روزمرگي و عادت كردن به اين اوضاع بحراني است. دولت تن به تعطيلي شهرهاي كانون كرونا مانند تهران نمي‌دهد و به رغم تلاش‌هايي كه براي احيا، تقويت و گسترش خدمات درماني و بيمارستاني داشته‌ است، اقدام درخوري پيش رو ندارد، در زمينه تست‌گيري گسترده و شناسايي ناقلان نيز برنامه جامعي كه انتظار جامعه است، ندارد.
سالاري با بيان اينكه مردم مستأصل و محروم را نمي‌توان با كمترين حمايت و امكانات به حال خود رها كرد و توقع رعايت پروتكل‌ها را داشت، گفت: كادر درمان خسته و تحت شديدترين فشارهاي كاري و رواني را نمي‌توان صرفا با كلمات زيبا و شعرگونه سرپا نگه داشت. مردم نيازمند حمايت اقتصادي و كادر درمان، نيازمند تجديد قوا هستند.
او ادامه داد: گرچه معتقدم راهكار اساسي مديريت همه‌گيري كرونا به مشاركت طلبيدن مردم و شكل‌گيري همكاري ملي، آن‌هم از طريق بازسازي اعتماد عمومي از طريق به‌كارگيري روش‌هاي مردم‌سالارانه و مديريت دموكراتيك كشور است اما در كوتاه‌مدت و براي پايان دادن به وضعيت دهشتناك كنوني چاره‌اي جز ايجاد قرنطينه كامل و تعطيلي حداقل دو هفته‌اي تهران وجود ندارد. اين راهكاري است كه هم متخصصان بهداشت و درمان و هم متخصصان اقتصادي پيشنهاد مي‌كنند.
خبرنگار: نورا حسيني

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: