• يکشنبه ١١ آبان ١٣٩٩-١٣:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٤٦٣
به گزارش انتخاب؛

مدیریت گذشته شهرداری تهران چگونه ۱۲۸ هکتار از باغات را نابود کرد؟ / رویکرد شورای پنجم: باغات فروشی نیستند / باغات را نفروختیم تا برج ها سبز شوند

به گفته اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران، آن ها به دنبال «شهرفروشی» نبوده اند و در شرایط رکود اقتصادی کشور و تاثیر آن بر شهرداری، برای کسب درآمد، باغات را نفروخته اند تا به برج ها مجوز ساخت و ساز بدهند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سایت خبری و تحلیلی انتخاب در گزارشی به عملکرد شورای پنجم در مواجه با حفظ باغات تهران پرداخته است.

آن ها وارث هزاران میلیارد بدهی از مدیریت ۱۲ ساله گذشته در شهر بوده اند. تجمع همیشگی پیمانکاران مقابل درب شهرداری و شورا نمود آن است.

به گفته اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران، آن ها به دنبال «شهرفروشی» نبوده اند و در شرایط رکود اقتصادی کشور و تاثیر آن بر شهرداری، برای کسب درآمد، باغات را نفروخته اند تا به برج ها مجوز ساخت و ساز بدهند.

می گویند «باغات» و نام باغات که مطرح می شود داغ دل شهروندان عادی این شهر هم تازه می شود. شهری که باغاتش، فضاهای سبز و هوای مطبوعش تنها به خاطره ای برای شهروندانی تبدیل شده که از زبان قدیمی ترها بشنوند.

عمق آسیبی که در دوره مدیریت شهری گذشته، به شهر وارد شد در یک جمله خلاصه می شود: « تهران بیش از 1۲۸ هکتار از اراضی فضای سبز و باغات خود را از دست داده است.»

اما یکی از مواردی که در پنجمین دوره شورای شهر تهران، از همان روزهای ابتدایی مورد توجه اعضا قرار گرفت، بحث حفظ و صیانت از باغات باقیمانده ی شهر بود. در واقع میزان تخریب باغات در مدیریت شهری گذشته، منجر به تغییر مصوبه «خانه باغ » به «برج باغ» شد. همین طور انعطاف پذیری نقشه های ساخت و ساز برای حفظ فضای سبز، رسیدگی به جرایم و تخلفات فعلی و البته گذشته، تاسیس تصفیه خانه هایی در تهران به منظور صرفه جویی در آبیاری فضاهای سبز و اتفاقات مهمی که در مناطق ۲۲ گانه تهران رخ داد، چشم اندازی جدید مقابل این شهر قرار داد تا شهروندان اندکی آسوده خاطر شوند.

مدیریت گذشته ۱۲۸هکتار از باغات را نابود کرد
پیش از شورای پنجم ۱۲۸ هکتار از اراضی فضای سبزو باغات تخریب و به فضاهای مسکونی، اداری و تجاریی، تبدیل شد و این اتفاق در شرایطی رخ داد که شهر تهران از نظر آلودگی هوا در سطحی است که در مواقع بسیاری از هوای ناسالم و شرایط هشداردهنده رنج می برد. در این میان، وجود فضای سبز و نقش مهم تصفیه و پالایندگی آن بر کسی پوشیده نیست.

اعضای شورای شهر از همان روزهای ابتدایی فعالیت خود با پیگیری های مجدانه، مصوبه برج باغ را لغو و مصوبه خانه باغ را به تصویب رساندند. فعالیت دیگر آنها تصویب جرایم مربوط به قطع یا خشک شدن درخت ها بود که تنها برای احیاء باغات و تملک آن ها هزینه شود. اعضا موفق شدند از طریق همین بودجه، چندین باغ را در تملک شهرداری قرار دهند.

فعالیت دیگری که اعضای پنجمین دوره شورای شهر با محوریت کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران انجام دادند، ساخت بوستان ها و فضای سبز در مناطق فاقد این اماکن مهم بود. هم اکنون از ۱۵۲ محله شهر تهران ۱۲ محله فاقد بوستان هستند که تا کنون ۷ محله دارای بوستان شده و باقی در دستور کار قرار دارد.

نقش کمیسیون ماده هفت در حفظ درختان
نکته مهم دیگری که اعضای شورای شهر به آن اشاره می کنند، راه اندازی سامانه کمیسیون ماده ۷ است. کمیسیون ماده ۷ چیست؟

باید گفت که این سامانه جهت حفظ درختان و گسترش فضای سبز، هر پلاکی را که خواهان پروانه یا پایان کار باشد مورد بررسی قرار می دهد تا بر اساس استعلام ماده ۷، درختی را قطع نکرده باشد.

بنابراین نقشه های ساخت و ساز برای حفظ درختان باید انعطاف نشان داده و تغییر کنند و چنانچه درختی خشک یا قطع شده باشد، جریمه آن باید پرداخت شود.

تکلیف تخلفات قبلی چه می شود؟
اما آیا آن ۱۲۸ هکتار فضای سبزی که در دوره های پیش نابود شد، مشمول جرایمی که اعضا می گویند، می شوند؟ اعضا پاسخ می دهند که اگر پرونده هایشان بسته نشده و پایان کار نگرفته باشند بله بررسی می شود و اگر جرایم را نداده باشند طبیعی است که از آنها اخذ می شود.

هویت برای درختان شهر
یکی دیگر از فعالیت های اعضای شورای شهر تهران در حفظ و صیانت از درختان و باغات، موظف کردن شهرداری در تعیین ارزش اکولوژیک درختان بوده است تا مشخص شود هر درختی در سطح شهر به چه میزان می تواند از لحاظ تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن، ایجاد سایه، تصفیه هوای شهر، وضعیت پرندگان و... کمک کننده باشد. به نظر می رسد این شناسنامه دار کردن و در واقع تعیین هویت درختان گامی موثر برای حفظ و بقای آن ها باشد و هر کسی به خود اجازه ندهد به راحتی به این میراث ملی و مردمی شهر دست درازی کند.

 
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: