• چهارشنبه ٧ آبان ١٣٩٩-١٠:١٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٤٣١
گزارش روزنامه همشهری از 245 جلسه شورای شهر تهران:

انتقاد شورا از بی‌توجهی به تعطیلی تهران

رئیس شورای شهر از تعلل ستاد مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در پایتخت گلایه کرد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از دویست و چهار و پنجمین جلسه شورا شورای شهر تهران نوشت: 
دیروز 13دستور کار داشت؛ تعیین‌تکلیف چند پلاک ثبتی، تغییر نام خیابان‌ها و معابر شهر و درنهایت رأی مثبت به لایحه‌ای که به شهرداری اجازه می‌دهد با تخفیف به مستأجران آسیب‌دیده‌اش‌ از شیوع کرونا، به‌نحوی از آنها حمایت کند. موضوع مهم دیگری که دیروز در شورا مطرح شد، گلایه رئیس شورا از ستاد مقابله با کرونا بود. محسن هاشمی‌رفسنجانی از اینکه دولت و ستاد مقابله با کرونا به پیشنهاد تعطیلی 2هفته‌ای تهران بی‌توجهی کرده، انتقاد و اظهار تأسف کرد.او در حاشیه جلسه دیروز در جمع خبرنگاران در این‌باره گفت: «اگر ‌وضعیت اقتصادی کشور مناسب بود، مقابله با کرونا بهتر انجام می‌گرفت، ولی از آنجا که وضعیت اقتصادی خوب نیست، پول و اعتباری هم برای جبران خسارات ناشی از کرونا موجود نیست.» او با اشاره به اینکه هم‌اکنون به‌دلیل وجود مشکلات، به اقتصاد معیوب بها داده شده است، ادامه داد: «به‌دلیل نبود شرایط اقتصادی مناسب، نتیجه وضعیت کرونا شرایط فعلی و شیوع بیشتر ویروس شده است.» این  در حالی بود که چند عضو شورا از جمله ناهید خدا کرمی،محمد علیخانی و افشین حبیب‌زاده در حاشیه جلسه و گفت وگو با همشهری از تعلل برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در پایتخت گلایه کردند.
 
تخفیف شهرداری به غرفه‌داران
دیروز، سه‌شنبه بعد از نطق پیش از دستور سیدآرش حسینی‌میلانی و تذکرات تعدادی از اعضا، شورای شهر بررسی یک فوریت اصلاح ماده۱۱ بسته محرک اقتصادی شهر تهران را درباره کمک به غرفه‌داران و مستأجران شهرداری به جریان انداخت.عبدالحمید امامی، معاون اقتصادی شهرداری درخصوص این لایحه گفت: «از آنجایی که اپیدمی کرونا سبب شده است که درآمدهای مستأجران شهرداری در ترمینال‎ها و... کاهش پیدا کند، در شهرداری درخواست شده است که به آنها در پرداخت اجاره‎ها تخفیف داده شود. البته در لایحه دولت اشاره شده است که در روزهای تعطیل شده توسط دولت، اجاره گرفته نمی‎شود. این لایحه برای این است که تکلیف این مستأجران روشن و مشخص شود که به ایشان تخفیف داده می‌شود یا نه؟» بعد از توضیحات امامی، این لایحه درنهایت بدون مخالفتی به تصویب شورا رسید. این لایحه (اصلاحیه) درصورت بررسی و تصویب نهایی، به شهرداری تهران اجازه می‌دهد از مستأجران و بهره‌برداران واحدها، اماکن و فضاهای تجاری، اداری، خدماتی، فرهنگی و... واگذار شده به اشخاص حقیقی و حقوقی (بخش خصوصی) که به‌دلیل شیوع کرونا، کاهش درآمد داشته و آسیب مالی دیده‌اند، حمایت کند. برای مثال در ایستگاه‌های مترو غرفه‌هایی هستند که براساس جابه‌جایی روزانه 2میلیون مسافر اجاره داده شده بودند، ولی هم‌اکنون تعداد سفر‌ها کم شده و این غرفه‌ها متضرر شده‌اند. این مشکل در جاهای دیگر نظیر ترمینال‌های اتوبوسرانی، باشگاه‌های ورزشی و... هم وجود  دارد.
 
تعیین‌تکلیف باغ‌های شهر
طبق روال سه‌شنبه‌ها پرونده باغ‌های شهر برای تعیین‌تکلیف روی میز شورا قرار گرفت که بعد از توضیحات محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و نظرهای مخالفان و موافقان، تعدادی از این پلاک‌های‌ ثبتی با رأی شورا باغ تشخیص داده شدند.محمد سالاری ابتدا به ارائه مشخصات پلاک ثبتی‌ای پرداخت که در سند نقل و انتقال این پلاک قید باغچه آمده است. او گفت: «نظر کمیسیون ماده7 در سال64، با 195اصله درخت مبنی بر باغ بودن است و در سال98 هم دوباره باغ اعلام شده و این ملک بخشی از یک باغ بزرگ‌تر بوده است؛ ضمن اینکه رأی کمیسیون مبنی بر باغ بودن است.حسن خلیل‌آبادی در مخالفت با نظر کمیسیون و سیدحسن رسولی در موافقت با باغ بودن این پلاک صحبت کردند و درنهایت، پلاک ثبتی با 10رأی موافق، همچنان باغ‌ باقی ماند. محمد سالاری در رابطه با پلاک ثبتی بعدی به مساحت 700متر در خیابان جشنواره منطقه4، گفت: «این پلاک ثبتی یک قطعه باغ مشجر است و کاربری مسکونی آن پایان‌کار دارد. در سال49 به این پلاک ثبتی پایان‌کار داده‌اند و نظر کمیسیون شهرسازی بر باغ بودن این ملک است.»محسن هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان مخالف گفت: «وقتی که به مالک اجازه ساخت داده‌اند، یعنی شهرداری آن را از باغ بودن خارج کرده است.»
دیروز سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورا در موافقت و حسن خلیل‌آبادی در مخالفت با نظر کمیسیون  درباره یک پلاک ثبتی در خیابان جشنواره منطقه 4 صحبت کردند. ناهید خداکرمی اما در موافقت با باغ بودن این پلاک گفت: «کمیسیون شهرسازی به‌درستی رأی بر باغ بودن این پلاک داده است؛ بنابراین نباید به کسی که تخلف کرده است، مجوز بدهیم. این بدعت است سندی را که در آن کلمه باغچه قید شده است، بگوییم باغچه نیست.» بعد از بحث و بررسی، باغ بودن این پلاک ثبتی به رأی گذاشته شد که درنهایت نتوانست رأی بیاورد.
در ادامه بررسی پرونده باغ‌های تهران، 5پلاک ثبتی بعد از بحث و بررسی، باغ تشخیص داده شدند و 2پلاک ثبتی دیگر نتوانستند اعضای شورای شهر را درباره باغ بودن مجاب کنند.
 
نام شهرهای کشور بر خیابان‌های تهران
رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران از نامگذاری برخی خیابان‌های تهران به نام دیگر شهرهای کشور خبر داد.
دیروز در جریان دویست‌وچهل‌وپنجمین جلسه، 2صورتجلسه چهل‌وهشتم و چهل‌ونهم نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران توسط محمدجواد حق‌شناس تشریح شد.
محمدجواد حق‌شناس دراین باره توضیح داد: «نکته مدنظر کمیسیون توجه به‌معنای بزرگی به‌نام ایران است که تهران نماد آن به‌حساب می‌آید و حیف است که در پایتخت نشانی از نام‎های دیگر شهرهای کشور نباشد. وقتی در تهران خیابانی را به اسم یکی از شهرها نامگذاری کنیم، آنان نیز خیابان‌هایی از شهر خود را به نام تهران می‎کنند که این اتفاقی خوب است.»  درنهایت همه پیشنهادهای صورتجلسه چهل‌وهشتم با 11رأی و پیشنهادهای چهل‌ونهمین صورتجلسه نامگذاری با 13رأی به‌تصویب رسید.
در این جلسه محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین تصویب طرح باز آفرینی خیابان فداییان اسلام را یکی از مهم ترین تصمیمات کمیسیون ماده 5 در سال 99 دانست و تصریح کرد:« با اجرایی شدن این طرح، عرصه 537 هکتاری محدوده جنوبی شهر تهران و شمال ری پس از فریز ده‌ها ساله تعیین تکلیف می شوند. رویکرد بازآفرینی شهری،‌دیدگاهی جامع و یکپارچه  است که  حل مشکلات و توسعه مجدد نواحی و محدوده های دارای بافت فرسوده و عرصه های ناکارآمد را دنبال می‌کند. این طرح در بلندمدت،توسعه پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی، کالبدی و اجتماعی را فراهم می کند.»
 
تذکرات اعضا در دویست‌و‌چهل‌و‌پنجمین جلسه شورای شهر
 
موزه‌های شهری، منشأ غفلت و دل‌مردگی‌
 
عضو فرهنگی شورای شهر تهران گفت: «ما بیش از 50فضا به‌عنوان موزه در شهر تهران در اختیار داریم که روایتگر تاریخ، فرهنگ، ادب و هنر پایتخت است و می‌تواند موقعیتی برای شهر ما ایجاد کند اما این موقعیت هنوز ایجاد نشده است.»احمد مسجدجامعی در دویست‌و‌چهل‌وپنجمین جلسه شورای شهر با بیان اینکه لازم است گزارشی از آخرین وضعیت موزه‌های تحت مالکیت یا مدیریت یا مرتبط با شهرداری تهران ارائه شود، تأکیدکرد: «باید مشخص شود که برنامه مدیریت شهری در قبال این موزه‌ها که دائما در حال افزایش است، بدون آنکه به بهره‌برداری مناسب برسد، چیست؟ موردی که اعلام می‌کنم شاهدان زیادی دارد و این موزه‌ها فقط هزینه ایجاد می‌کنند. در عین حال که می‌توانند بسیار مؤثر باشند، منشأ تأثیر نیستند بلکه منشأ دل‌مردگی و غفلتند.»او در ادامه به ارائه راه‌حل درباره مشکل موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها پرداخت و ادامه داد: «نیازمند شیوه‌نامه و اساسنامه تیپ برای اداره خانه‌موزه‌ها هستیم. حتی می‌توان با تشکل‌های مدنی همکاری کرد و از توان آنها برای بهبود اداره این فضاها، توسعه گردشگری، درآمدزایی، آموزش و پژوهش بهره برد. توقع شهروندان از شهرداری و شورای شهر این وضعیت آشفته و خموش نیست.»مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه یکی از اعضای شورا در راستای فعالیت‌های نمایندگی مورد پرسش قضایی قرار گرفته است، گفت: «این امر چنانچه در حوزه وظایف نمایندگی باشد، توجیه‌پذیر نیست. از هیأت رئیسه تقاضا دارم که این مسئله را در دستور قرار دهند زیرا ایشان به‌عنوان نماینده مردم و توقعی که از ایشان دارند، این نظرات را داده‌اند.»
 
تعیین تکلیف املاک معارض بزرگراه شهید برجرودی
سیدمحمود میرلوحی: بزرگراه شهید بروجردی به‌دلیل وجود 4معارض بلاتکلیف مانده و نباید گذاشت مردم منطقه و شهر تهران در حوزه ترافیکی از این پروژه بی‌بهره باشند. ازاین‌رو امیدوارم در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکل حل‌وفصل شود و شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.
 
تکلیف معاون منابع انسانی شهرداری‌ تهران سریع‌تر مشخص شود
سیدحسن رسولی: اکنون که یکی از مهم‌ترین وعده‌های شورای پنجم به مردم با صلاحدید و رأی اکثریت همکاران محترم، کن‌لم‌یکن شده، مقتضی است وفق مصوبه شورای‌عالی اداری کشور و تبصره3 ماده9 ضوابط تشکیلاتی شهرداری و سازمان‌های ذیربط، در اسرع وقت نسبت به انتصاب فردی عالم و متخصص از بین صاحب‌نظران جامعه مدیران منابع انسانی کشور که در تراز شهرداری پایتخت باشد، به‌عنوان معاون منابع انسانی اقدام کنید.
 
وضعیت فعالیت دستفروشان پارکینگ پروانه مبهم و نامشخص است
الهام فخاری: پارکینگ پروانه با قدمتی نزدیک به 20سال هر هفته روزهای جمعه با حدود 1100غرفه پذیرای بیش از 2هزار دستفروش و بساط‌گستر بود. این جمعه‌بازار از محبوب‌ترین بازارهای تهران بوده و هر هفته حدود ۲۱هزار بازدید‌کننده از آن استقبال می‌کردند. شهرداری تهران در آخرین روزهای فروردین سال‌جاری وعده کرده بود که بعد از پایان محدودیت‌های وضع‌شده بر فعالیت کسب‌وکارها در دوران شیوع کرونا، جمعه‌بازار در موقعیت جدید مستقر خواهد شد. با این حال، پاساژها و بازارهای مسقف کشور از روز اول اردیبهشت مجوز ادامه کار پیدا کردند اما حالا با گذشت بیش از 6‌ماه از شروع کار پاساژهای مسقف، وضعیت ادامه فعالیت دستفروشان پارکینگ پروانه مبهم و نامشخص است. لذا از شهردار محترم تهران درخواست رسیدگی فوری به این موضوع را دارم.
 
جلوگیری از فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه در حریم تهران
حسن خلیل‌آبادی: حدود ۴۰درصد از آلایندگی‌ها مربوط به صنایع آلاینده‌ فعال در اطراف تهران است که در مواقع اضطراری آلودگی هوا این صنایع تعطیل می‌شوند. متأسفانه در هفته‌های گذشته با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست استان تهران و محیط‌زیست شهرستان ری واحد 6 کارخانه سیمان تهران که یکی از صنایع آلاینده است و از کار افتاده بود، مجددا افتتاح شد. بنابراین با هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط هرچه سریع‌تر نسبت به تعطیلی و جلوگیری از بهره‌برداری معادن شن و ماسه و سیمان در محدوده و حریم تهران اقدام شود.
 
الزام شهرداران مناطق برای تعیین‌تکلیف گودها
محمد سالاری: به‌رغم وعده‌های شهرداران مناطق مبنی بر الزام مالکان به مقاوم‌سازی‌ و تعیین تکلیف این گودها، هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است. درحالی‌که امکان پرکردن به روش‌های استاندارد و بدون هزینه برای برخی از این گودها وجود دارد. بر همین اساس از ریاست شورای شهر تقاضا دارم، ‌شخصا به این موضوع ورود پیدا کرده و از شهردار تهران بخواهد با توجه به اینکه در فصل بارش قرار داریم هرچه سریع‌تر نسبت به الزام شهرداران مناطق برای تعیین تکلیف گودها اقدام کنند.
 
عدم‌پرداخت به‌موقع حقوق کارگران حداقل‌بگیر
افشین حبیب‌زاده: 6‌روز از آبان می‌گذرد اما هنوز تعداد قابل‌توجهی از کارگران پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. شهرداری باید به این امر رسیدگی کند و پیمانکاران متخلف در لیست سیاه قرار بگیرند. همچنین نیروهای حریم‌بان و شهربان که قراردادشان از شرکت هادیان به قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری تبدیل شده، به‌شدت در تنگنا هستند که متأسفانه حقوق آنها در حوزه دستمزد، بیمه و مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود و اساسا رها شده‌اند.
مجید جباری- خبر‌نگار

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: