• سه شنبه ٦ آبان ١٣٩٩-١٥:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٤٢٨
احمد مسجدجامعي با اشاره به شفاف‌نبودن فعاليت موزه‌هاي مرتبط با شهرداري تاكيد كرد:

موزه‌هاي شهری، منشأ دل‌مردگی وغفلت‌ شده اند

عضو شوراي شهر تهران با اشاره به ارائه راه‌حل در باره مشكل موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها گفت: نیازمند شیوه نامه و اساسنامه تیپ برای اداره خانه موزه‌ها هستیم. حتی می‌توان با تشکل‌های مدنی همکاری کرد و از توان آنها برای بهبود اداره این فضاها، توسعه گردشگري، درآمدزايي، آموزش و پژوهش بهره برد. توقع شهروندان از شهرداری و شورای شهر این وضعیت آشفته و خموش نیست.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعي در دویست و چهل و پنجمین جلسه شورا و  در مورد تذکر حسن خلیل آبادی مبني بر تاثير كارخانه سيمان تهران در آلودگي شهر تهران گفت: باید بگویم که این موضوع سابقه هم دارد. شما پرونده‌ای برای آن مجموعه تذکرات تشکیل دهید تا بررسی شود چرا این مجموعه  تذکرات نتیجه‌ای نداشته است.

ري جایگاه ميراث صنعتي ايران

عضو شوراي شهر تهران با يادآوري اين نكته كه ری به طور کلی در ساخت جدید شهر تهران، در جنوب تهران بود و برای ایجاد کارگاه‌های صنعتی تعریف شد اظهار داشت: به عنوان مثال کارخانه سیمان، کارخانه آجر نسوز، کارخانه گلیسیرین و خیلی از این کارخانه‌ها در آنجا به وجود آمد. با توجه به ظرفیت امروز ری، امکان طراحی موزه میراث صنعتی ایران در ری به خوبی وجود دارد. مانند موزه صنعت که شهرداری تهران نیز در طراحی آن مشارکت داشته و از زمان وزارت آقای اسحاق جهانگیری این موضوع مطرح بوده است.

وي ضمن اشاره به اين موضوع كه وقتي این کارخانه ‌ها در ری ساخته شد، ری شرایط امروز را نداشت و در پیرامون آن، تراکم اماکن مسکونی نبود گفت: تعریف جدیدی که در طرح جامع آمده این است که ری رویکرد گردشگری-زیارتی و شمیران رویکرد گردشگری-تفریحی دارد. با وجود این شاخص، با ایجاد موزه میراث صنعت کشور در آنجا، این مجموعه کامل می‌شود.

پرسش قضايي از نماينده شورا 

مسجدجامعي در ادامه با بيان اين نكته كه یکی از اعضای شورا در راستای فعالیت‌های نمایندگی مورد پرسش قضائی قرار گرفته است تاكيد كرد: اين امر چنانچه در حوزه وظایف نمایندگی باشد؛ توجیه پذیر نیست. از هیئت رئیسه تقاضا دارم که این مسئله را در دستور قرار دهند زیرا ایشان  به عنوان نماینده مردم و توقعی که از ایشان دارند این نظرات را داده اند.

عدم شفافیت كاركرد و عملکرد موزه‌ها و خانه‌موزه‌هاي شهری

عضو شوراي شهر تهران با خطاب قرار داد رئيس شوراي شهر تهران بيان كرد: آقای مهندس هاشمی ما در تهران بیش از 50 موزه داریم.  بعضی خانه موزه و برخی موزه‌های تخصصی هستند. در بعضی موارد زمین واگذار کردیم، در مواردي ساختمان در اختیار قرار دادیم و در برخي موارد هم در قالب ردیف اعتباری بودجه‌های سنواتی گذاشته ایم. اما در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مدیریت شهری، کارکرد و عملکرد  آنها شفاف نیست.

وي در ادامه افزود: موزه‌ای را سراغ دارم که به تعداد ماه‌های یک سال بازدید کننده ندارد. من به همراه آقای دکتر حناچی در یکی از مناسبت‌ها از خانه موزه‌ای بازدید و مشاهده کردیم خانواده آن بزرگوار اصلا در این موزه نقشی ندارند. از این موارد بسیار زیاد است.  ما بیش از 50 فضا به عنوان موزه در شهر تهران در اختیار داریم که روايتگر تاريخ، فرهنگ، ادب و هنر پايتخت است و می‌تواند موقعیتی برای شهر ما ایجاد کنند اما این موقعیت هنوز ایجاد نشده است. 

موزه‌هايي كه فقط هزينه ايجاد مي‌كنند

مسجدجامعي با بيان اين‌كه لازم است گزارشی از آخرین وضعیت موزه‌های تحت مالکیت یا مدیریت یا مرتبط با شهرداری تهران ارائه شود تاكيدكرد: بايد مشخص شود که برنامه مدیریت شهری در قبال این موزه‌ها که دائما در حال افزایش است بدون آن که به بهره‌برداری مناسب برسد چیست؟ موردی که اعلام می‌کنم شاهدان زیادی دارد و این موزه‌ها فقط هزینه ایجاد می‌کنند در عین حال که می‌تواند بسیار موثر باشند، منشأ تاثیر نیستند بلکه منشأ دل‌مردگی وغفلت اندم

عضو شوراي شهر تهران در ادامه به ارائه راه‌حل در باره مشكل موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها پرداخت و گفت: نیازمند شیوه نامه و اساسنامه تیپ برای اداره خانه موزه‌ها هستیم. حتی می‌توان با تشکل‌های مدنی همکاری کرد و از توان آنها برای بهبود اداره این فضاها، توسعه گردشگري، درآمدزايي، آموزش و پژوهش بهره برد. توقع شهروندان از شهرداری و شورای شهر این وضعیت آشفته و خموش نیست.

در نامگذاري معابر از نظرات شهروندان یا شورایاران بهره بگيريم

در ادامه جلسه امروز مسجدجامعي شيوه نامگذاري معابر را مدنظر قرار داد و گفت: بعضی موارد وجود دارد که مردم محلی می‌توانند بگویند در اين محله چنين سابقه، خاطره و تاریخي رقم خورده و وجود دارد كه بسیار حیف است این موارد و نظرات مردم محلي را ندیده بگیریم.

رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شهر تهران به بهره‌گيري از شوراياران محلات براي نامگذاري‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: بحثی که پیشترها عنوان شد و من هم چند بار مطرح کردم این بود که اگر بخواهیم در ساختار، دموکراتیک عمل کنیم، نهادی داریم با عنوان شورایاری که منتخب مردم محله هستند. در دوره قبل هم بدین صورت بود که نظر شورایاران در تصمیمات محله از جمله نام گذاری های محلی ملاک بود و در این موارد مشارکت داشتند.

وي در پايان گفت: اگر همه آن کار میسر نیست، یعنی نمی توان از اهالی محله برای نامگذاری ها نظرخواهی کرد، دست کم بخشی از آن میسر است كه همان راه بینابین يعني نظرخواهي از نمايندگان محلي است.

245-15

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: