• سه شنبه ٦ آبان ١٣٩٩-١٣:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٤٢٤
در بررسی پرونده باغی مطرح شد:

درختان حق زندگی دارند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی پلاک ثبتی که درخت‌کاری در این پلاک توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز انجام شده بود با تاکید بر اینکه درختان هم حق زندگی دارند تاکید کردند که باعث ریشه کن شدن درختان در تهران نشویم.

به گزارش معاونت ارتباطات شورای اسلامی شهر تهران، دویست و چهل و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران امروز در محل شورا برگزار شد. در این جلسه اعضای شورا درباره سرنوشت 12 پلاک ثبتی بحث و تبادل نظر کردند و درباره باغ بودن یا نبودن این پلاک‌ها رای دادند.
آخرین دستور جلسه امروز، دستور چهاردهم بود که بحث و بررسی پیرامون پلاک ثبتی 407/744/68 انجام شد. این پرونده، ارسالی از سامانه کمیسیون ماده هفت به تاریخ 18 شهریور 97 بود و با توجه به تبصره سوم ماده 7 آیین نامه اجرایی ماده یکم قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها ،به شورا ارجاع شده بود.
محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در رابطه با این پلاک ثبتی اعلام کرد که ملک شرایط خاصی دارد.
او گفت: این ملک در منطقه یک بوده و بعد از واگذاری اراضی دولتی بخشی از آن برای احداث هتل و گردشگری از طریق اداره شهرسازی مورد استفاده قرار گرفته است. بقیه زمین هم توسط شهرداری درخت‌کاری شده است.
وی افزود: کاربری قدیم زمین آموزشی بوده و زیربنای فعلی مسکونی است. کمیسیون ماده هفت درسال 84 رای بر باغ بودن این پلاک صادر کرده است و در سال 84 هم شورا رای به باغ بودن داده است.
سالاری بیان کرد: سال 93 رای دیوان برای احداث بنا به صورت مشروط در جنوب ملک صادر می‌شود و در سال 93 اعضای شورا رای داده‌اند که می‌توان در جنوب این پلاک ملک ساخت.
به گفته رییس کمیسیون شهرسازی و معماری کمیسیون ماده هفت در سال 97 درباره همین قطعه زمین رای بر باغ داده است. در حال حاضر درختان موجود در این منطقه 197 اصله سبز و هفت کنده است. یعنی در مجموع 201 اصله درخت در این زمین وجود دارد و تعداد درختان هم بر اساس تصاویر هوایی کم شده است.
او اضافه کرد: نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن است. در دوره گذشته این پلاک را به خانمی برای احداث مدرسه واگذار کردند و ظاهرا بعد این دوره، برای هتل سازی واگذار کردند.
درختان حق زندگی دارند
پس از سخنان سالاری محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: درست است که در این زمین شهرداری درخت کاشته است، اما نمی‌شود درختان را از بین برد.
او اضافه کرد: از نظر من نمی‌توانیم درباره این پلاک رای به غیر باغ بدهیم. اگر شهرداری ظلم کرده است، باید پاسخگو باشد یا زمین را پس بدهند.
محمد سالاری در تکمیل سخنان هاشمی بیان کرد: مالک این زمین می‌گوید که شهرداری تصرف عدوانی کرده و در آنجا درخت کاشته است. ما بر اساس تعداد درختان گفتیم که این زمین باغ است.
زهرا بهرام نژاد عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: درخت موجود زنده است و حق حیات دارد. پیشتر شهرداری بر خودش تکلیف کرده بود که هرجا به اشتباه درخت کاشته است، زمین را بردارد و به مالک زمین معوض بدهد.
او یادآور شد: در این پلاک ثبتی شهرداری نه معوض می‌دهد و نه پول آن را پرداخت می‌کند.
سید حسن رسولی خزانه‌دار شورا نیز گفت: این ملک را شخصا بازدید کرده‌ام. بخشی از این پلاک قبل از وجود طرح جامع، جزء منابع ملی و متعلق به سازمان جنگل‌ها بوده است.
وی افزود: شهرداری بخشی از زمین را تصرف عدوانی برای هتل سازی کرده است و بخشی را زمین شهری تملک کرده است. بخشی هم مالک درخت مثمر کاشته است.
به گفته خزانه‌دار شورا این پلاک ثبتی پرونده قطوری در دستگاه قضائی دارد ولی آنچه به شورا مربوط می‌شود، رای دادن درباره نوع ملکیت این پلاک است که باغ است.
باعث ریشه کن شدن درختان در تهران نشویم
ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران در مخالفت با نظر کمیسیون عنوان کرد: حدنصاب درختان برای باغ شدن 267 است. خود شهرداری قبول دارد که درختان این ملک را کاشته است.
او افزود:  اگر قرار باشد که شهرداری زمین مردم را درخت بکارد، اقدام غیر قانونی انجام دهد و بعد بگوییم باغ است، دچار اشتباه شده‌ایم.
امینی تاکید کرد: همین مبنا باعث ریشه کن شدن درختان در تهران می‌شود. هر مالکی احساس کند وجود درخت در حیاطش منجر به مشکل می‌شود، درختان را ریشه کن می‌کند ما باید مردم را ترغیب کنیم که در منازلشان درخت بکارند.
حجت نظری سخنگوی شورای شهر نیز بیان کرد: ما نمی‌توانیم قوانین را نادیده بگیریم. زمین شهری نمی‌تواند اراضی مشجر را به فروش برساند اما متاسفانه این کار را کرده است.
او اضافه کرد: در این پلاک ثبتی درختکاری دهه 70 انجام شده است اما متاسفانه فروش زمین در دهه 90 رخ داده است.
نظری یادآور شد: اینکه درباره برخی پلاک‌ها که مالک به ما دسترسی دارد یا قدرتمند است جور دیگری تصمیم بگیریم درست نیست و شورا نباید تحت تاثیر این مسایل قرار گیرد. ما در برابر همه شهروندان مسئولیم، نه مالک عالمی که به نظر می‌رسد در برخی موارد سوء استفاده گر است.
درختکاری برای جلوگیری از تجمع نخاله
بعد از سخنان اعضای شورا علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره این پلاک ثبتی توضیح داد: اوایل انقلاب زمین‌هایی بود که مربوط به زمین شهری بود. مسلما وقتی زمین خالی بود زباله و ضایعات در این زمین‌ها رها می‌شد.
او افزود: در آن مقطع عموما یک استعلامی می‌کردند که زمین مالک دارد یا نه، اگر مالک نداشت ما درخت می‌کاشتیم. این زمین را سازمان پارک‌ها و فضای سبز سرو نقره‌ای و کاج تهران کاشته است. در جاهای دیگری هم همین کار را کرده‌ایم.
مختاری گفت: بعدها دیوان عدالت اداری به ما اعلام کرد که مالک اعتراض دارد. ولی روی هم رفته این قطعه زمین توسط خود سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درختکاری شده است . یک قسمتی هم درقسمت قبل درختکاری کردیم.
در خاتمه رای‌گیری مبنی بر باغ بودن این پلاک ثبتی انجام شد که با هفت رای موافق، باغ بودن آن رای نیاورد بنابراین پلاک ثبتی یاد شده باغ نیست.
245-12

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: