• سه شنبه ٢٩ مهر ١٣٩٩-١٥:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٨٧
با نظر مخالف اعضای شورای شهر تهران

لایحه افزایش نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی رای نیاورد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به لایحه شهردار تهران در خصوص افزایش نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی رای ندادند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و چهل و چهارمین جلسه شورا، لایحه شهردار تهران در خصوص افزایش نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی مورد بررسی قرار گرفت و گزارش مشترک کمیسیون‎های برنامه و بودجه-عمران و حمل و نقل قرائت شد.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در دفاع از گزارش مذکور گفت: شهرداری تهران لایحه‎ای را برای بار دوم و با توجه به کاهش درآمد شدید خود از ردیف درآمدی کرایه های حمل و نقل عمومی ارائه نموده است که طبق آن 25 درصد به قیمت بلیت های مترو و اتوبوس اضافه شود. این رقم شامل 200 تومان افزایش است. اگر این لایحه تصویب هم بشود، مشخص نیست که هیئت تطبیق با آن موافقت کند. 
او با بیان اینکه میزان درآمد پنج ماه آخر سال برای شهرداری چندان موثر نخواهد بود و فقط در بیشترین حالت50 میلیارد تومان خواهد شد ادامه داد: چراکه میزان مسافرت با  حمل و نقل هم کاهش پیدا کرده است و این درحالیست که به علت آسیب‎های وارده به شرکت‎های حمل و نقل هزینه شهرداری بیشتر خواهد شد. لذا کمیسیون مشترک این لایحه را رد نموده و پیشنهاداتی را برای شهرداری ارائه نموده است.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران  در تشریح پیشنهادات ارائه شده گفت: از جمله این پیشنهادات پیگیری شهرداری تهران برای اخذ یک سوم سهم دولت در قیمت تمام شده بلیت مترو ، پیگیری اخذ خسارت‎های ناشی از بحران کرونا بر سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران که ماهانه 100 ملیون تومان است. 
علیخانی خاطر نشان ساخت: اصلاح تبصره 38 مصوبه بودجه سال 1399 برای تسری واریز درامدهای حاصل از تبلیغات محیطی مترو و نیز اصلاح مصوبه بودجه سال 1399 برای واریز عوارض خودروها و همچنین اصلاح مصوبه شورای شهر تحت عنوان «مجوز اخذ عوارض توسعه حمل و نقل ریلی به هنگام صدور پروانه ساختمانی» از دیگر پیشنهادات ارائه شده است. 
در ادامه سید ابراهیم امینی طی تذکری آیین‎نامه‎ای اظهار داشت: کمیسیون این حق را دارد که لایحه شهرداری را تغییر دهد. لذا آنچه که بررسی می‎شود از فیلتر کمیسیون گذشته است. اما می‎توان به لایحه شهرداری بازگشت نمود. 
 
حسن رسولی نیز در تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار کرد: شهردار تهران لایحه افزایش نرخ کرایه را داده و کمیسیون در ابتدا باید این لایحه را تعیین تکلیف کرده و بعد جداگانه پیشنهاداتش را بررسی کند.
محسن هاشمی در مورد این لایحه اظهار کرد: هنگامی که این افزایش نرخ مطرح شد متوجه شدیم که بازتاب خوبی در بیرون شورا نداشت و در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که نباید افزایش نرخی داشته باشیم، چرا که ما یکبار در زمستان سال ۱۳۹۸ و یکبار هم برای سال ۱۳۹۹ افزایش نرخ داشتیم و این در حالی است که در بهترین حالت ۳۰ میلیارد تومان برای شهرداری آورده داشت.
رییس شورای شهر تهران ادامه داد: نظر کمیسیون براین بود که ما پیگیر دریافت یارانه کرونا باشیم و حالا فقط لایحه شهرداری را بررسی می‌کنیم و پیشنهادات کمیسیون را بعدا در قالب یک طرح به شورا می‌آوریم.
در ادامه افندی‌زاده – نماینده شهرداری – نیز با تاکید بر این‌که به دلیل گرانی مشکلاتی در شبکه سیستم حمل و نقل عمومی ایجاد شده و سطح سرویس دهی مطلوب به مردم کاهش یافته است، اظهار کرد: افزایش ارز مشکلاتی را در نگهداری ایجاد کرده و روز به روز بودجه مورد نیاز ما افزایش می‌یابد و از سوی دیگر ما در اتوبوسرانی با بخش خصوصی مواجه هستیم که مشکلات‌اش زیاد شده و نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه کند و اگر حالا به فکر مترو و اتوبوس نباشیم قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد و با وجود پیگیری‌های مختلف هیچ کدام از کمک‌های دولتی نیز محقق نشده است.
در نهایت لایحه پیشنهادی شهردار تهران در خصوص اصلاح ردیف ۱۱ بند یک تبصره ۲۴ مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران در خصوص بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی با 12 رای رد شد.
 
244-13

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: