• سه شنبه ٢٩ مهر ١٣٩٩-١٤:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٨٠
رسولی:

غیرقانونی بودن اساسنامه سازمان املاک / قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا برخلاف اختیار قالیباف بود

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از مطالبات به حق دستگاه‌های نظارتی، غیر قانونی بودن اساسنامه یا آیین‌نامه معاملاتی شرکت‌های وابسته به شهرداری است، تاکید کرد: اساسنامه سازمان املاک و آیین‌نامه معاملاتی آن غیرقانونی است، آقای قالیباف شهردار وقت نیز براساس آیین نامه معاملاتی سازمان مبلغ 20 هزار میلیارد تومان قرارداد خلاف اختیاراتش با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرد.

سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی لایحه ساماندهی وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران، گفت: شورای اسلامی شهر تهران در راستای ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری، اساسنامه نمونه سازمان ها را بررسی و به تصویب وزارت کشور رساند تا بعد از تایید و ابلاغ به شهرداری، اجرایی شود. قرار بود اساسنامه، شرح وظایف هر کدام از سازمان ها و شرکت‌ها توسط شهرداری تهیه و به شورا ارسال شود که در انجام وظیفه‌اش 11 ماه تاخیر دارد.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: درباره شرکت های شهرداری هم همانند مسیر قبلی طی شده است.  براساس ماده 84 قانون شورا و ماده 112 قانون استخدام کشوری، باید تاییدیه وزیر کشور و سازمان اداری و استخدامی را در شرکت‌های وابسته به شهرداری هم داشته باشیم.
او افزود: اساسنامه شرکت ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهر، خدمت دوستان تقدیم شد. تقاضا کردیم اگر با این چارچوب موافق هستید، مثل سازمان‌ها به‌عنوان اساسنامه نمونه پذیرفته شود تا شرکت‌های نسل اولی متعلق به شهرداری در عمل به بند 15 ماده 80 قانون، موظف شوند خود را تطبیق دهند. طی 10 تا 15 سال گذشته یکی از شکایت به حق دستگاه‌های نظارتی، غیر قانونی بودن اساسنامه یا آیین‌نامه معاملاتی این شرکت‌ها و سازمان ها بود.
او افزود: حسابرس منتخب شورا در گزارش تفریغ بودجه سال 93 از سازمان املاک هم به صراحت اعلام کرد که اساسنامه این سازمان و آیین‌نامه معاملاتی آن غیرقانونی است، آقای قالیباف شهردار وقت نیز براساس آیین نامه معاملاتی سازمان مبلغ 20 هزار میلیارد تومان قرارداد خلاف اختیاراتش با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرد.
او ادامه داد: جمالی نژاد نماینده وزیر کشور هم ایراداتی گرفت. در کمیته تخصصی و کمیسیون این ایرادات را مطرح کردیم. ایرادات مطرح شده وارد است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم بر اساس توضیحات ارائه شده مصوبه اصلاح کنیم تا بیش از این تصویب آن به درازا نکشد.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: نکته بعدی ماده هشت است. در ماده هشت سهامدران متعددی به صورت صوری اضافه شده‌اند. مثلا پنج سهم زیباسازی، سه سهم پسماند و غیره که وزارت کشور به استناد ماده 84 و 111 قانون شهرداری و بند 15 ماده 80 مثل بقیه شرکت‌های وابسته به شهرداری یا شرکت‌های دولتی با این توزیع سهام مخالف است.
او افزود: اعضای شورای شهر به این مصوبه رای بدهند که این دور تسلسل و چرخه معیوب به نفع انضباط بخشی به وظایف از بین برود.
 
علی اعطا نیز در این خصوص گفت: وقتی این شرکت قرار است در حیطه بند 20 ماده 55 عمل کند میتوان با این استدلال که در اساسنامه آن، هدف از تشکیل شرکت آمده است و دلیلی برای تکرار این عبارت در نام شرکت وجود ندارد، می‏توان وزارت کشور را قانع نمود.

محمد جواد حقشناس در مخالفت با اعطا متذکر شد: سخنی که دوبار ارائه و رد شده است و در عین حال در اصل قانون هم عبارت «مشاغل مزاحم» آمده است و این سازمان برای اجرای آن قانون ایجاد شده است.

در پایان علی اعطا پیشنهاد خود مبنی بر حذف واژه مزاحم را پس گرفت و گزارش کمیسیون با 14 موافق به تصویب رسید.          
244-8

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: