• سه شنبه ٢٩ مهر ١٣٩٩-٠٩:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٧٣
رابط هیأت رئیسه شورایاري منطقه 10در صحن شورای شهر مطرح کرد:

فرسودگی و ریزدانگی املاک ابر چالش توسعه منطقه 10

سید مسعود قریشی رابط شورایاری منطقه 10 با بیان اینکه فرسودگی و ریزدانگی ابر چالش توسعه منطقه 10 است گفت: آلودگی زیست محیطی جوی‌ها، فاضلاب و ‌نبود فضای سبز کافی در محلات، ترافیک سنگین خیابان‌های داخل محلات، کمبود شدید پارکینگ‌ و بلاتکلیفی طرح یادگار امام باعث بوجودآمدن مشکلات گوناگون در محلات مختلف شده است. بسیاری از این مشکلات جز با پیگیری اعضای شورای شهر حل نخواهد شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران دویست و چهل و چهارمین جلسه شورا با ارائه گزارش سید مسعود قریشی رابط هیات رییسه شوریاری منطقه 10 در ارتباط با ظرفیت ها، توانمندی ها، نیازها، مشکلات و مسائل فرهنگی و  اجتماعی  آغاز شد.

سید مسعود  قریشی چهره برتر و مخترع  نمونه سال های پیش شهر تهران درابتدا با تاسی از سخنان رهبری انقلاب اسلامی در ارتباط با شوراها گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند:«وظایفی که برای شوراها در قانون ذکر شده،همان وظایفی است که اگر شوراهای ما ان شاءالله بتوانند این وظایف را به طور کامل انجام برسانند بسیاری از مشکلات جاری مردم برطرف خواهد شد و این موارد را قانون گذاران با دقت در قانون اساسی و در قانون معین کرده اند.»

مشخصات جغرافیایی منطقه 10

 رابط هیات رئیسه شورایاری منطقه 10 موقعیت جغرافیایی این منطقه را خاص دانست و افزود: منطقه 10 دارای 3 ناحیه و 10 محله است. این منطقه جمعیتی  در حدود 342550 ا دارد و 100385 خانواده در محلات این منطقه سکنی گزیده اند.

وی در ارتباط با امکانات منطقه 10 گفت: این منطقه دارای 68 مسجد، 5 کتابخانه و 6 بیماریستان است.

فرصت های منطقه 10 از دیدگاه شورایاران

 قریشی در ارتباط با فرصت های  این منطقه که می تواند در صورت ارزیابی درست به سکان توسعه منطقه تبدیل شود گفت: وجود اماکن تاریخی و فرهنگی تهران قدیم در منطقه، حضور و مشارکت بالای مردم در گردهمای و برنامه های مذهبی، وجود خانواده های متوسط و به پایین با تعلقات اجتماعی و فرهنگی بالا، موزه حیات وحش و آثار طبیعی هفت چنار،از جمله فرصت های این منطقه است و شایسته است در صورت برنامه ریزی برای توسعه منطقه 10 با در نظر گرفتن این مولفه ها اقداماتی صورت گیرد.

ابرمسئله و مسائل منطقه10

 وی فرسودگی و ریزدانگی املاک منطقه را ابر مسئله و به عبارتی مسئله اساسی منطقه اعلام کرد و گفت: فرسودگی و ریزدانگی منطقه موجب مشکلاتی از جمله: نبود پارکینگ های مناسب درمحل و ایجاد ترافیک سنگین ،نقاط آسیب خیز و جرم خیز، کمبود اماکن رفاهی، ورزشی و فضای سبز، نامناسب بودن معابر سطح منطقه10 شده است.

وی همچنین سه مسئله مهم منطقه را  از دیدگاه شورایاران تملک املاک یادگارامام، رنجبر و امام خمینی جهت گشایش عبور و مرور،توسعه فضای سبز و زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی، بودجه پایین منطقه 10 با توجه به داشتن بیشترین محلات کم برخوردار اعلام و خواستار نگاه ویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به منطقه 10 به منظور رفع مشکلات و چالش های این منطقه شد.

چالش ها و مشکلات محلات منطقه 10

سید مسعود قریشی چالش های محلات منطقه 10 را به منظور اطلاع اعضای شورای اسلامی شهر به شرح زیر اعلام کرد:

محله هفت چنار: تعیین و تکلیف املاک خریداری نشده در محور جیحون و رنجبر جهت آزاد سازی محور رنجبر.

محله بریانک تعیین و تکلیف املاک قلعه بریانک کوچه قمی نژاد که نیاز به همکاری با اداره ثبت دارد.. مساعدت و مشارکت شهرداری جهت احداث درمانگاه شبانه روزی، ایجاد گذر عابر پیاده مکانیزه بین منطقه 10 و 11 جنب مترو بریانک.

محله سلیمانی: مکانیزه نشدن پل عابر پیاده متصل کننده به منطقه 17 در خیابان قزوین.

محله جی: تعیین و تکلیف پادگان جی و گشایش ادامه یادگار امام.

محله مرتضوی: کمبود شدید فضای عمومی و فضای بازی کودکان – کمبود پارکینگ.

محله هاشمی: بافت فرسوده محله هاشمی.

محله امام خمینی: نداشتن زمین چمن مصنوعی، تعریض خیابان امام خمینی حد فاصل نواب تا کارون.

محله کارون: بار ترافیکی سنگین در خیابان جیحون و کارون– فاقد زمین چمن مصنوعی.

محله زنجان: نا ایمن بودن سرای محله زنجان، بازگرداندن مهد کودک محله زنجان از خدمات شهری منطقه.

محله سلسبیل: مساعدت شهرداری در گسترش و نوسازی مساجد محله به ویژه کمک در تسریع در صدور دستور نقشه.

 مسجد لولاگر؛ تملک چند ملک جنب بوستان حیدریان (مطابق نقشه تفضیلی) جهت گسترش فضای سبز محله (10 سال می باشد بعلت کسری بودجه پروژه راکد مانده است).

*مهم‌ترین مسائل و مشکلات مشترک محلات

 رابط شورایاری، منطقه 10 را دارای مشکلات مشترکی دانست و با شرح مشکلات خواستار رفع آنها و توجه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به منظور رفع این چالش های مشترک بین محلات منطقه شد.

قریشی افزود: آلودگی زیست محیطی جوی‌ها، فاضلاب و ‌نبود فضای سبز کافی در محلات، ترافیک سنگین خیابان‌های داخل محلات و کمبود شدید پارکینگ‌ تعریض، بلاتکلیفی طرح یادگار امام باعث بوجودآمدن مشکلات گوناگون در محلات مختلف شده است. بروز و ظهور ناهنجاری‌های گوناگون اجتماعی از قبیل اعتیاد، کارتن خوابی و ...، کمبود سرانه آموزشی و درمانی محلات دسترسی نامناسب به حمل و نقل عمومی، تغییر پهنه محور قزوین از  Sبه M با توجه به کمبود سرانه تجاری ، حذف تسهیلات تشویقی تامین پارکینگ از بسته تشویقی بافت فرسوده سازمان نوسازی در ابلاغیه جدیدطرح تفضیلی از جمله این مسائل است.

اقدامات شورایاران

قریشی اقدامات شورایاران در سال گذشته و بعد از مشخص شدن هیات رئیسه منطقه و محلات را به شرح زیر اعلام کرد:

شناسایی ابر مسئله و مسائل مهم و اولویت دار محلات، شناسایی پروژه های کوچک مقیاس محلات،حضور در کنار شهروندان و انعکاس و پیگیری خواسته های شهروندان، تشکیل منظم کارگروه‌های تخصصی منطقه بر اساس جدول زمانبندی و دیدار با خانواده شهدا و جانبازان

* نقش شورایاران در پیشگیری ومقابله با کرونا

 قریشی رابط شورایاری منطقه 10 با شرح اقداماتی که شورایاران در مقابله با کرونا در دوران پیک اول این ویروس منحوس انجام داده اند توضیحاتی داد  و این اقدامات را به شرح زیر اعلام کرد:

 کارگاه تولید ماسک؛ توزیع ماسک و مواد ضدعفونی به کلانتری های سطح منطقه، توزیع اقلام  بهداشتی و غذا 10 هزار پرس  با رعایت پروتکل بهداشتی، توزیع بسته های معیشتی  به نیازمندان، پیگیری تعطیلی بازار های روز، توزیع بسته های ضدعفونی و ماسک به شهروندان، رایزنی با صاحبان مشاغل و منازل جهت عدم اخذ کرایه املاک در زمان مقابله با کرونا، بهره گیری از فضای مجازی در جهت مقابله با کرونا به خصوص انتشار پروتکل های  بهداشتی در کانال ها و گروههای محلی و منطقه ای.

*تعامل شورایاری و شهرداری

 سید مسعود قریشی در پایان  و ارتباط و تعامل شورا و شهرداری در منطقه 10 را بسیار مناسب دانست و شرح تعاملات را اینگونه اعلام کرد:

برگزاری جلسات با کارگروه های تخصصی جهت استحصال ریز پروژه های محلی، برگزاری دیدارهای مردمی بصورت مجزا برای هر محله، بهسازی میدان جمهوری اسلامی، زیباسازی و گلکاری نوار بزرگراه نواب،  پیگیری تعریض خیابان امام خمینی، پیگیری مشکلات خیابان رنجبر، ساماندهی گذر پشت نواب در ناحیه 3 منطقه10

244-1

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: