• دوشنبه ٢٨ مهر ١٣٩٩-١٤:٥٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٧٠
احمد مسجد جامعی در مراسم افتتاح بوستان زندگی؛

پروژه های شهری باید منجر به تغییر زندگی شهروندان بشود

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجموعه تغییرات در محلات باید منجر به تغییر زندگی شهروندان بشود و برای منظور باید اقدامات مورد نیاز صورت گیرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران بوستان زندگی واقع در محدوده هرندی در منطقه 12 با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و  اعضای شورای اسلامی شهر تهران از جمله احمد مسجد جامعی، محمد سالاری، سید آرش حسینی میلانی، سید محمود میر لوحی، افشین حبیب زاده ، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، مختاری مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز ، شهرداران مناطق 12، 14،15 و 16، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از شورایاران محله هرندی و منطقه 12 افتتاح شد.

احمد مسجد جامعی در این مراسم ضمن نقدیر از این اقدام شهرداری تهران به تشریح سبقه تاریخی این محدوده پرداخت و گفت: از اوایل انقلاب پروژه های مختلف در این محله اجرا شده، منطقه ای که در آن دو دروازه از قدیمن وجود داشته است دروازه حضرتی و دروازه غار که بعد ها این محله به نام دروازه غار شهرت یافت.

وی افزود: دروازه حضرتی از آن جهت که به سمت مرقد حضرت عبدالعظیم بود به این نام مشهور شد اما درواه غار حکایت دیگری دارد.

مسجد جامعی اظهار داشت: اینجا محله ای بوده که تعداد زیادی غار داشته تا جایی که یکی از فرزندان حضرت موسی بن جعفر وقتی  مورد تعقیب دستگاه خلافت قرار می‌گیرد، در یکی از این غارها پنهان می شود.

او با بیان اینکه دروازه غار، ۴۰ پارچه آبادی بوده که بعد از ورامین مهمترین مرکز تامین غله بوده، ادامه داد: یکی از مناطقی بوده در جنگ جهانی دوم نیز بمباران شده که در هیچ یک از منابع تاریخی به این موضوع اشاره نشده است. علت هم این بوده که به واسطه خاک سرخ چسبناکی که در این منطقه وجود داشته کوره های آجر پزی فراوان در این منطقه وجود داشته از طرفی هم جنوب تهران با صنعت عجین بوده و کارخانه های فراوانی در این محدوده وجود داشته است. لذا این کوره ها و برج های آجر پزی هدف هواپیما ها قرار گرفت و بعد ها با برداشتن این برج ها گودهای زیادی در این منطقه پدیدار شد. گودهای زیادی که بعد از انقلاب پر شد، از جمله گود بهاران که تبدیل به بوستان شد.

وی افزود: این گود ها یک سبک زندگی را ایجاد کرد که به ویژه در سبک زندگی مهاجر نشین ها آشکار بود، این منطقه از جمله مناطقی بوده که به لحاظ جامعه شناسی دارای اهمیت است و نمونه های مردم شناسی فراوانی در آن یافت می شود یعنی از هر قوم و فرهنگی در این منطقه نمونه ای یافت می شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: این سخنان را از آن جهت بیان کردم که بگویم تغییرات در شهر سبب تغییرات در زندگی شهروندان شده و باید در ایجاد پروژه ها به این نکته توجه شود.

مسجد جامعی در پایان پیشنهاد کرد که مطالعه ای درباره این منطقه انجام شود و افزود: دیوارهای بوستان زندگی از پارک شهر  الگوبرداری شده اما با این حال مجموعه تغییرات در این محله به تغییر زندگی منجر نشده و باید راهی برای این کار پیدا کنیم.

پیروز حناچی: امیدواریم با افتتاح این بوستان کیفیت زندگی ساکنان ارتقا یابد

در این مراسم همچنین پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: در یکی از تاریخی ترین محلات تهران قرار داریم و در بین دو دروازه تاریخی تهران دروازه غار و دروازه عبدالعظیم هستیم.

او افزود:  یکی از سیاست هایی که در این دوره تعقیب شد افزایش سرانه فضای سبز در داخل محدوده شهر بود که تاثیر مستقیمی در کیفیت زندگی مردم می گذارد.  البته برای این که یک نهالی در بوستان  کاشته شود و رشد کند زحمات زیادی کشیده می شود و با این همه ساخت فضای سبز  در داخل محدوده شهر تاثیر بیشتری به خصوص در کیفیت هوای شهر و  روی زندگی مردم تاثیر دارد،  هر چند ساخت فضای سبز دشواری های زیادی دارد. مکانی که امروز در آن حضور داریم و نتیجه حضور و زحمات همکارانم در سازمان زیباسازی است، از تلفیق سه پارک شکل یافته و به پارکی با مساحت ۲۴ هکتار تبدیل شده است که محل قابل قبولی در مناطق جنوبی تهران است و امیدوارم روی کیفیت زندگی هم تاثیر بگذارد.

حناچی در ادامه گفت: در حال حاضر در محدوده قانونی شهر پارک های زیادی افتتاح شده که ثقل آن در جنوب شهر بیشتر است .در منطقه ۱۴ هم پارک های زیادی افتتاح می شود. به زودی پارک های حکیم، اخوان و چهار باغ و گل ها افتتاح خواهد شد . با این کار سرانه فضای سبز افزایش می یابد اما می دانیم که همه اینها کافی نیستند باوجود این که لازم است .

در پایان این مراسم احمد مسجد جامعی به همراه پیروز حناچی به بازدید از برخی اماکن محدوده هرندی نظیر قهوه خانه «حاج تقی اسماعیلی‌پور»  مشهور به قهوه خانه حسین رمضان یخی پرداختند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: