• دوشنبه ٢٨ مهر ١٣٩٩-١٤:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٦٩
مجید فراهانی ضمن هشدار در خصوص وجود شن چاله در حاشیه رودخانه کن مطرح کرد؛

حل معضل تاریخی شن چاله ها؛ به زودی

مجید فراهانی طی بازدید از شن چاله های منطقه 18 شهرداری تهران به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت شن چاله ها پرداخت و از اجرای 13 پروژه برای ایمن سازی رودخانه کن و شن چاله ها خبر داد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان بازدید از شن چاله های منطقه 18 شهرداری تهران گفت: یکی از بزرگترین شن چاله ها در منطقه 18 حدفاصل بزرگراه فتح و آزادگان و در حریم رودخانه کن است.

عضو و ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد با اشاره به اینکه مهم ترین کانال های آبی و مسیر شاه راه تهران رودخانه کن است، افزود: آب رودخانه کن در منطقه 18 از سرچشمه های البرز و از بالای منطقه 5 جمع آوری می  شود و از منطقه 18 عبور کرده که در نهایت از تهران خارج می شود.

فراهانی تاکید کرد: رودخانه کن یکی از پر طغیان ترین رودخانه های سیلابی تهران است که در تاریخچه اش هم طغیان های عجیبی داشته است. همه تخریب پل کن را در چند سال پیش به یاد داریم که یکی از وحشتناک ترین طغیان ها بود.

عضو شورای شهر تهران گفت: مسیل این رودخانه قدیمی است ولی خطر اصلی مسئله همجواری رودخانه کن در منطقه 18 با شن چاله بزرگی است که بخش خصوصی دو سه دهه پیش از این مجموعه برای تولید سیمان برداشت کرده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: متاسفانه دلسوزی چندانی وجود نداشته و این شن چاله ها تا نزدیکی حریم رودخانه جلو آمده اند تا جایی که فاصله میان شن چاله ها و بستر رودخانه کم و در برخی  فضاها تا 10 متر می رسد.

عضو و ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد ادامه داد: با توجه به حجم آب این رودخانه به خصوص در روزهای بارندگی، این خطر وجود دارد که حریم تخریب شود و آب در شن چاله ها بیفتد. آن طرف شن چاله ها انبوه سازی انجام شده و اگر آب در این شن چاله ها بیفتد اولین جایی که تخریب می شود مجموعه سازه های اطراف است.

او تاکید کرد: پروژه بزرگی برای بحث ایمن سازی رودخانه کن تعریف شد که از بزرگراه فتح تا آزادگان مجموعا 13 پروژه مشخص شده است.

به گفته فراهانی برای ایمن سازی این مجموعه آرام سازی سیلاب، جداره سازی، ایجاد لوله و ایجاد برخی سازه های بتنی تعریف شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اضافه کرد: اما در کنار شن چاله ها، یکی از مشکلات منطقه 18 فرونشست آب است و نباید به گونه ای باشد که جداره ها و کف بتنی برای ایمن سازی کار شود. تاثیر این کالبد بتنی را در مجموعه پارک نهج البلاغه دیدیم و بر این اساس باید به گونه ای ایمن شود تا آب نفوذ کند.

عضو و ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد با اشاره به چالش های دیگر این منطقه گفت: مشکل دیگری که منطقه 18 و حاشیه پایتخت دارد بحث فرونشست یا زلزله خاموش است، در عین حال که آب نباید تخریب کند، باید در زمین هم فرو رود.

فراهانی افزود: با مطالعات متعددی که در دنیا صورت گرفته پیش بینی شده، دیواره ها با گیاهی به نام وتیور پوشانده شود. این گیاه اجازه تخریب جداره را نمی دهد و کف هم می تواند آب را نفوذ دهد و مشکل فرونشست رفع می شود.

او با اشاره به هزینه ی پروژه های در دست اجرا اذعان کرد: پیش بینی ما این است که مجموعه 13 پروژه ای که انجام می شود حدود 100 میلیارد تومان هزینه دارد و ما در شورای پنجم ایمنی مردم را در اولویت خود قرار دادیم و تسریع کردیم تا این پروژه ها به جای 33 ماه در مدت 20 انجام شود.

عضو و ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد گفت: بنابراین مشکل فرونشست منطقه 18، مسئله شن چاله ها و تخریب آن و طغیان از دیگر چالش ها است اما به جای اینکه آب را به عنوان مزاحم بخواهیم دفع کنیم در پی مدیریتش هستیم تا با همین آب مشکلات خود را حل کنیم و راه حل انجام این امر هم عنوان شد.

فراهانی در ادامه ضمن تقدیر از شرکت خاکریزآب تاکید کرد: طی صحبتی که با شرکت خاکریز آب داشتیم، پیش بینی شده حدود 80 درصد این پروژه با بودجه غیر نقد و 20 درصد با بودجه نقد انجام می شود تا مشکل تاریخی شن چاله ها رفع شود.

او در پایان گفت: شن چاله ها در چهار دهه وجود داشته و منطقه در معرض خطر جدی است که در پی مدیریت آن هستیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: