• يکشنبه ٢٧ مهر ١٣٩٩-١٤:٥٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٥٨
در دویست و چهل و سومین جلسه شورا:

کلیات لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تصویب نشد

اعضای شورای شهر به کلیات لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمان شهرداری رای ندادند، و کلیات این لایحه با 11 مخالف و هشت موافق به تصویب نرسید.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، نخستین دستور جلسه دویست و چهل و سومین جلسه شورای شهر که امروز برگزار شد، مربوط به لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری بود. یک فوریت این لایحه در صد و هشتاد و هفتمین جلسه رسمی شورا در تاریخ 15 دی ماه سال 98 به تصویب رسیده بود.

ادله اعضای شورا برای بررسی یا عدم بررسی لایحه

در ابتدای جلسه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر اعلام کرد: شهردار درخواست استرداد لایحه مطرح شده را به شورا ارائه کرده است. اما از آنجایی که این درخواست دیر به شورا رسیده است، فرصت تشکیل جلسه برای بررسی نظر شهرداری وجود نداشت.

او گفت: اگر تقاضای کتبی استرداد طرح به تایید هیات رئیسه شورا برسد، طرح قابل استرداد است. اگر کلیات آن تصویب شده باشد، قابلیت طی کردن مسیر را دارد. به نظرم اجازه بدهید، طرح مطرح شود و بعد درباره کلیات آن رای بگیریم.

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: پس از اعلام وصول طرح یا لایحه، شهرداری می‌تواند تقاضای استرداد کند. و به تشخیص هیات رئیسه شورا قابلیت استرداد وجود دارد.

او افزود: این حق برای شهرداری محفوظ است، که قبل از ورود به کلیات، درخواست استرداد با تشخیص هیات رئیسه داشته باشد.

رئیس شورای شهر در واکنش به تذکر اعطا، بیان کرد: هیات رئیسه در زمان دریافت درخواست استرداد شهرداری نمی‌توانست تشکیل جلسه بدهد، مگر اینکه در این جلسه شور کند.

سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیزعنوان کرد: ما فرصت تشکیل جلسه نداشتیم. نامه همین امروز به دست ما رسیده است. و کلیات آن هم تصویب نشده است.

او افزود: این باعث نمی‌شود که ما از آیین نامه تخلف کنیم. و باید بررسی لایحه از دستور خارج شود، تا درخواست استرداد در جلسه هیات رئیسه مطرح شود. و هیات رئیسه هر تصمیمی که گرفت، بر اساس آن عمل شود. طبق آیین نامه، طرح نباید مطرح شود.

بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند نیز بیان کرد: توجه دوستان را به این نکته جلب می‌کنم، که درخواست استرداد تا قبل از صدور دستور جلسه امکان‌پذیر است.

او گفت: قانون اختیارات رئیس جلسه را در حدی نمی‌داند، که یک موضوع را از بند هشت به بند نه بیاورد. اما ما می‌گوییم که چون شهرداری استرداد خواسته است، لایحه از دستور خارج شود؟ باید این مسئله به رای گذاشته شود.

حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، نیز بیان کرد: شهرداری از حق استرداد خود استفاده کرده است. خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید که در مجلس هم اگر این اتفاق می‌افتاد، لازم نبود در روندی طولانی، هیات رئیسه جلسه برگزار می‌کرد.

او گفت: در حال حاضر شهرداری تشخیص داده است، که طرح این مسئله به صلاح نیست برای همین درخواست استرداد داده است.

پس از سخنان برخی از اعضا، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر یادآور شد: اگر به خاطر بیاورید، در دولت آقای خاتمی، لایحه‌ای به مجلس در مورد حمایت از حمل و نقل ریلی شهرها رفت، و این لایحه در مجلس در حال بررسی بود.

او افزود: تا انتهای دولت خاتمی هم بررسی لایحه به اتمام نرسید، و به صحن نیامده بود. وقتی به صحن آمد، قرار بود در دستور بگذارند. وزارت کشور و دولت احمدی نژاد، نامه نوشت و درخواست استرداد این لایحه را کرد. اما چون در دستور رفته بود، مجلس قبول نکرد، تا لایحه را به مجلس برگرداند. یادم نیست هیات رئیسه تصمیم گرفت، و یا مجلس تصمیم گرفت.

سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران، در ادامه گفت: در مجلس بررسی طرح‌ها و لوایح دو شوری است. کلیات اگر در صحن تصویب شد، دوباره به کمیسیون برای بررسی ماهوی طرح یا لایحه باز می‌گردد، و بعد مجددا به صحن می‌آید، و دور دوم تصویب می‌شود.

حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، نیز در تذکری درباره درخواست شهرداری برای بازگشت لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری، بیان کرد: من عین ماده 24 آیین نامه داخلی را می‌خوانم. فقط با تصویب اکثریت مطلق اعضای حاضر در جلسه، می‌توان موضوعی که در دستور کار قرار گرفته است را از دستور خارج کرد.

او گفت: ثانیا اساسا ماهیت این لایحه، لایحه نیست که اختیارش دست آقای شهردار باشد. آقای مهندس هاشمی توضیح دادند، 13 آبان 98 با امضای 16 نفر از 21 نفر اعضای شورای شهر، شهرداری ملزم به ادغام و کاهش حوزه‌های مدیریتی این مجموعه از 9 سطح به 6 سطح، حذف پست قائم مقام، مشاور و جانشین در تمام شرکت‌های تابعه شد. این طرح 16 رای دارد.

او ادامه داد: طرحی که مطرح شد، دکتر فراهانی با این پیش فرض که در شهرداری یک ظرفیت فنی و کارشناسی داریم، با یک رای گفتند، بهتر است شهردار لایحه بدهند. لایحه شهردار در عمل تکلیف قانونی برنامه سوم توسعه است.

رسولی بیان کرد: با آقای شهردار قول و قرار گذاشتیم. شهردار زمانی که می‌خواست رای اعتماد بگیرد، گفت که با اصلاح ساختار موافق هستم. شهردار می‌ترسد وارد تصمیم بزرگی بشود.

او بیان کرد: اساس این طرح مستند به قانون برنامه سوم است. اسناد بالادستی دارد. شهردار هم اگر تمایل به استرداد این لایحه داشته باشند، چنین حقی را دارا نیستند.

او ادامه داد: ضمن اینکه تمام این زمزمه‌ها در جلسه هیات رئیسه و جلسات مختلف مطرح شد. 30 جلسه مختلف گذاشته شده است. این یک تصمیم سنگین است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: اعضای شورای اصلاح طلب جرات و جسارت تصمیم سخت را داشته باشد، این لایحه منافعش بر مضارش می‌چربد. زیبنده نیست کاری که سه سال زمان روی آن گذاشته شده است، مسکوت بماند.

او گفت: 16 نفر از شما این لایحه را امضا کردید و همه اینهایی که تذکر می‌دهند، این طرح را امضا کرده‌اند. استدعا می‌کنم وارد دستور جلسه شویم.

استرداد لایحه برای وفق دادن آن با شرایط جدید

حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا توضیح داد: بحث اصلاح ساختار بحث خطیری است. چیزی که شهردار در نامه امروز به آن اشاره کرده است، استرداد لایحه است. برای اینکه آن را با شرایط جدید وفق بدهیم.

او تاکید کرد. لایحه‌ای که پنجم دی ماه 98 به شورا ارجاع شده است، در یک صفحه بود و به صورت مختصر در آن زمان نوشته شد. در آن مقطع بحث کرونا داشتیم، و شرایط سخت بود.

مظاهریان افزود: لایحه در شورا خیلی بسیط و حداکثری دیده شد. شهردار صلاح می‌داند، لایحه برگردد و شهرداری متناسب با شرایط آن را اصلاح و بازنگری کند، و دوباره به شورا بدهد.

او تاکید کرد: بحث فراموش کردن وظیفه قانونی نیست. اجازه بدهید این اتفاق رخ دهد. شهرداری فکر می‌کند آنچه درباره اصلاح لایحه صورت گرفته است، متناسب با شرایط شهرداری و اوضاع کنونی نیست.

گله میرلوحی از رفتار شهردار

سید محمود میرلوحی، عضو شورای شهر بیان کرد: از حناچی و مظاهریان گله مند هستم.

او افزود: با کمال تاسف، احساس می‌کنم که به دلیل استرس و یا ترسی که از تغییر ساختار دارند، زیر بار تغییر نمی‌روند.

او افزود: متاسفانه این مشکلی است که اغلب به‌طور ناخواسته در همه رشته‌های مدیریتی وجود دارد. وقتی بحث تغییر پیش می‌آید، همه از تغییر می‌ترسند و می‌گویند زنده باد هرچه گذشتگان کردند، اما همه هم می‌نالند.

میرلوحی گفت: فکر می‌کنم که نکته‌ای که آقای رسولی اشاره کردند، درست است. ما الزام کردیم که شهرداری لایحه تغییر بیاورد. اینها خودشان این نیاز را تشخیص ندادند.

او ادامه داد: ماهیت این لایحه به نوعی می‌توان گفت که متفاوت است. با خروج آن از دستور، تمرد شهرداری را به رسمیت می‌شناسید. اینها بعد از 10 بار تذکر لایحه آوردند. چرا تغییرات به مصلحت نیست. هزینه‌ها زیاد است. مدیریت این سازمان پرهزینه است.

پس از سخنان میرلوحی، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر بیان کرد: از 97 بحث اصلاح ساختار مطرح است. طرح آن در شهرداری تنش ایجاد می‎کند.

او ادامه داد: در حال حاضر یک رای استمدادی گرفتم. نظر من این است که اگر الان کلیات لایحه را مطرح کنیم تا تعیین تکلیف شود، بهتر است. اعضا می‌توانند به کلیات رای ندهند. به نظر من ارسال نامه استرداد به شورا، 20 دقیقه بعد از شروع جلسه توهین به این مجموعه است.

ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه

حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پس از ورود به اولین دستور جلسه به قرائت گزارش کمیسیون متبوعش پرداخت.

او گفت: امروز شورای اسلامی اصلاح طلب شهر تهران، در آستانه تصمیم‌گیری بسیار مهم و راهبردی مرتبط با حقوق عمومی صاحبان شهر و شهروندان پایتخت قرار دارد. موضوع بررسی و رسیدگی به لایحه اصلاح ساختار در دستور کار است.

رسولی افزود: کارآمدی و اثربخشی سازمان بزرگی در مقیاس شهرداری تهران، مرهون طراحی مناسب، سازماندهی علمی و حرفه‌ای و برخورداری از تیم مدیریتی کاربلد برای راهبری کم هزینه و پرفایده این ابرسازمان است.

او ادامه داد: سازمان و مدیریت دو مفهوم همزاد و دو روی یک سکه‌اند. نقاط قوت و ضعف هر کدام بر یکدیگر تاثیر متقابل کاهنده یا افزاینده بهره‌ور دارد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: ساختار مطلوب ساختاری است که متناسب با اهداف از بهترین نظام تقسسیم کار و توزیع اختیارات به صورت ارگانیک برخوردار باشد. عوارضی مثل موازی کاری، تداخل، تضارب و شفاف‌تر بودن فرآیندهای تصمیم‌گیری از مصادیق عینی بیماری‌های سازمانی است.

به گفته او، شهرداری تهران در حال حاضر در مقایسه با شاخص‌های سازمانی بالنده در بدترین شرایط حیات سازمانی دقرار دارد.

رسولی اضافه کرد: موازی کاری ادارای در این مجموعه در حدی است که به‌عنوان مثال برای یک ماموریت واحد، طراحی و اجرای یک پروژه عمرانی و تاسیسات شهری به استثنای مترو آن هم در مقام کارفرما؛ معاونت فنی و عمرانی شهرداری، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، سازمان عمرانی مناطق، شرکت یادمان سازه و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به صورت همزمان در نمودار سازمانی جانمایی شده‌اند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: ظرف سه دهه گذشته، در شهرداری شاهد میل به توسعه تشکیلات و ایجاد پست‌های مدیریتی با اهداف عمدتا سیاسی بوده‌ایم. در سایر حوزه‌ها نیز این نابسامانی‌ها به وفور به چشم می‌خورد.

او افزود: ماموریت‌های شهرداری حداکثر 6 مورد است. اما 9 حوزه معاونتی در این مجموعه استقرار یافته است. ستاد شهرداری دارای 38 اداره کل است. طبق بررسی‌های کمیسیون برنامه و بودجه و مشاورین ذی‌صلاح همکار، اصلاح ساختار و تجدید نظر در نظام توزیع اختیارات و مسئولیت‌ها اگر اتفاق بیفتد، حداکثر با 15 اداره کل در این سطح با رفع تداخل‌ها و صرفه‌جویی در منابع مالی، جریان امور منطقی‌تر می‌شود.

رسولی گفت: از 21 شرکت موجود در ساختار شهرداری، 9 مورد زائد و فاقد فلسفه وجودی است. از 20 سازمان سه مورد بلاوجه است. از 123 واحد سازمانی و مدیریتی، حداقل 33 واحد قابلیت حذف و ادغام در دیگر واحدها را دارند.

او یادآور شد: 26 درصد سطوح سازمانی نه تنها زاید بلکه باعث کاهش اثربخشی و افزایش هزینه هستند. باعنایت به آشفتگی‌های اشاره شده که کما بیش دامن‌گیر سایر سازمان‌های اداری است، نیازمند اصلاح ساختارها هستیم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اصلاح ساختار شهرداری در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه، برنامه پنجم در دوره قالیباف و لایحه مصوب سوم دی ماه سال 98 است. این لایحه شهردار و ما نمایندگان مردم را موظف کرده است که در این خصوص چاره‌جویی کنیم. ما مختار نیستیم موظف به اجرای قانون هستیم.

او گفت: شورایعالی سیاستگزاری اصلاح طلبان، انجام اصلاحات ساختاری شهرداری را در سال 95 وعده داده است و ما تعهد دادیم.

رسولی بیان کرد: کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این راستا راهبردهایی را اتخاذ کرده است. با توجه به اوضاع بد جامعه، با قبول هزینه‌های مرتبط، از تعدیل نیروی انسانی پرهیز می‌کنیم. 6 درصد خروجی رضایت‌ مندانه و سه درصد جذب نیروی نخبه از آزمون سراسری مصوبه شماست.

او گفت: اصلاح ساختار از سطوح بالای مدیریتی صورت گرفته است تا کمترین ریزش نیروی انسانی انجام شود. از طرف شهردار، دکتر مظاهریان بر خلاف فرمایشات امروز، به‌عنوان نماینده تام الاختیار و همانگ کننده شهرداری و از طرف کمیسیون تخصصی با مسئولیت من، گروه مشترکی در جهت تحقق همراستایی شورا و شهردار تشکیل شد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: با توجه به فرابخشی بودن ساختار از یک سو و ضرورت جلب مشارکت ارکان شهرداری و شورا، حداقل 30 نشست تخصصی برگزار کردیم. با تمام کمیسیون‌ها تبادل نظر در آخرین هم اندیشی برای بار سوم انجام شد. از 13 نفر حاضر در جلسه 11 نفر حضور داشتند و نقطه نظراتی داشتند که قابل احترام بود.

او گفت: در آخرین جلسه کمیسیون، با شهردار و آقای مظاهری با هدف هم‌افزایی و توافق با شهرداری نقطه نظرات شهردار را تماما لحاظ کردیم. اقدام اخیر شهردار برای تعیین سرپرست برای معاونتی که معاون داشت و طبق خواسته خود ایشان حذف شدنی است، تاسف انگیز است. هیچ‌گونه هماهنگی قبلی با کمیسیون صورت نگرفته است.

رسولی درباره اهم ایرادات مطرح شده از سوی برخی اعضای شورای شهر گفت: برخی گفتهاند که زمان تصویب مناسب نیست. اعضای شورا با رای مستقل مردم انتخاب می‌شوند. در سال‌های اول و ابتدای شروع کار، آشنایی و اشراف کافی به روابط سازمانی ندارند. این ناآشنایی مانع برخورد کارشناسانه به موضوع مهم معماری مجدد می‌شود. درسال آخر شورا تصویر گویایی از معایب ساختاری دارد و با نگاه تخصصی به موضوع ورود می‌کند.

او افزود: برخی بر این باورند، آثار این اقدام بزرگ طی زمان باقیمانده دوره پنجم هویدا نمی‌شود. احکام برنامه سوم، تصویب اساسنامه نمونه سازمان‌ها و تصویب اساسنامه شرکت‌ها قدم‌های اساسی این شورا برای برقراری انضباطی و مالی عملیاتی شده است. نگاه ما بلند مدت است. منافع شهر وشهروندان مد نظر است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: برخی بر این باورند که اجرای این لایحه در صورت تصویب، نارضایتی تعدادی از مدیران محترمی که واحدهای سازمانی آنها حذف یا اذغام می‌شود را موجب خواهد شد.

او افزود: من هم این مسئله را تایید می‌کنم. بروز این نارضایتی واقعی است و تصویر ناخوشایند به بدنه کارکنان که کوچکترین لطمه به امنیت شغلی آنها وارد نمی‌کند، از سوی برخی مدیران منتقل می‌شود اما پارلمان بین خواسته‌های فردی و منافع شهر، کدام را باید در اولویت قرار دهد؟

رسولی گفت: جمعیت 9 میلیونی تهران اجازه عدول از ضوابط را به ما داده‌اند؟ با اصلاح ساختار هزار میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی می‌شود.

او ادامه داد: برخی می‌گویند اصلاح ساختار برای اصلاح طلبان هزینه دارد. اما فواید نصیب دیگران می‌کند. بر اساس منشور اصلاح طلبی ما خواهان اصلاح و بهبود حکمروایی در چارچوب قوانین موجود هستیم. اگر دوگانه منافع جمعی و اصلاح طلب باشد، ما قطعا منافع جمعی را انتخاب می‌کنیم. ما ثابت کرده‌ایم که منافع جمعی را ترجیح می‌دهیم. اکنون که شورای شهر تهران با رای بی‌سابقه مردم به ما سپرده شده است، از انجام اصلاحات ساختاری کوتاه نیایید، تا سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان دچار مشکل نشود.

رسولی تاکید کرد: استدعا می‌کنم همکاران محترم به کلیات گزارش رای مثبت بدهند.

مخالفت نظری با لایحه پیشنهادی

پس از سخنان نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مخالفان و موافقان صحبت کردند. حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با کلیات لایحه مطرح شده عنوان کرد: من توجیه نشدم که چرا در ماه‌های پایانی این دوره باید ذهن خود را معطوف به جابجایی ساختار کنیم.

او افزود: علت پس گرفتن لایحه توسط شهرداری این است که شهردار به این فکر می‌کند که فرصت اصلاحات ندارد. ضمن اینکه لایحه‌ای که همکاران ما زحمت کشیدند، با لایحه شهرداری زمین تا آسمان تفاوت دارد.

او گفت: در حال حاضر نیمی از شورا با این لایحه مخالف است. شهرداری هم نمی‌تواند این لایحه را اجرا کند.

اصلاح ساختار مصوبه خود ما بود

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران، به‌عنوان موافق بیان کرد: مطرح شدن بحث اصلاح ساختار بر اساس چهار الزامی است که وجود دارد.

او افزود: مصوبه ما در اردیبهشت 98 شهرداری را ملزم به اصلاح ساختار سازمانی و ساماندهی مجدد مناطق شهردرای تهران کرد. این مصوبه خود ما بود.

فراهانی گفت: همواره در مباحث انتخاباتی مهمترین مسئله مطرح شده این بود، که شهرداری تهران از بدو تاسیس، مرتبا به ساختارش اضافه شده است. مرتبا معاونت‌ها و مدیریت‌ها و سازمان‌های مختلف به آن اضافه شده است. برخی کارها توسط چند شرکت به صورت موازی انجام می‌شود.

او یادآور می‌شود: ما وعده دادیم ساختار اصلاح شود. در حال حاضر در اوج بلوغ شورای شهر هستیم، و می‌توانیم ساختار را اصلاح کنیم.

فراهانی گفت: دو سال تمام، کمیسیون برنامه و بودجه مطالعه انجام داد. باید درختی بکاریم که شهرداری تهران منتفع شود. میوه این درخت به شورای پنجم وصال نمی‌دهد، اما باید درختی بکاریم که میوه‌هایی به بار بیاورد که سال‌های آینده به آن نگاه کنیم و افتخار کنیم. با نگاه به منافع ملی و نگاه دلسوزانه برای مسایل شهری، باید به این مسئله توجه کنیم.

تغییر شرایط با گذشت زمان

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این طرح بیان کرد: در سال 97 که این طرح مطرح شد، در صحن 19 نفر حضور داشتند و 10 به 9 رای آورد. خودم رای موافق دادم آن موضوع در آن مقطع زمانی بود .اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است.

او افزود: هیچ‌کدام منکر زحمات کشیده شده و کار کارشناسی جدی نیستیم. اما یکی از اصول حکمرانی، اجماع سازی است. در حال حاضر نیمی از شورا حداقل موافقت ندارد. کمتر پیش آمده در صحن در این حد شکاف ایجاد شود.

اعطا بیان کرد: شهرداری نیز آمادگی اجرای این طرح را ندارد. ماده 54 قانون شهرداری را ملاحظه کنید. صراحتا ابتکار عمل در طرح‌های ساختار را به عهده شهرداری گذاشته است.

او یادآور شد: زمان کافی برای تصویب این لایحه نداریم. تصویب در صحن چند هفته طول می‌کشد. بعد هم تایید چندین سازمان از جمله سازمان اداری و استخدامی را برای اصلاح ساختار نیاز داریم.

سخنگوی شورای شهر بیان کرد: چرا در ابتدای کار شورا، اقدامات مطالعاتی انجام نشد، تا این تصمیم را اجرایی کنیم. آن موقع کسی تردید نداشت که اصلاح ساختار باید انجام شود. خواهشم این است که آقای رسولی اجازه بدهند برگردیم به لایحه شهرداری، زیرا این میزان تغییر محقق نمی‌شود.

طی سال ها توسعه و نگاه شهرداری به پاستور بوده است

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: اگر قرار به اراده و خواست بود، فلسفه طرح‌ها و مصوبات ما چه می‌شود؟ شما خودتان همین الان ملاحظه کنید، بیش از نصف مصوبات شورا مربوط به طرح‌ها است. یعنی شهرداری لایحه نیاورد، و شما تشخیص دادید که این کار بشود.

او افزود: در این دوره توافقی کردیم، و نوشتیم طرح الزام به اصلاح ساختار را عملیاتی کنیم. این سیاست هم سیاست درستی بود.

میرلوحی ادامه داد: در دوره قبل این‌گونه نبود. بیشتر مصوب می‌کردند و می‌گفتند شهرداری این کار را انجام بدهد. بعد هم مصوبه اجرایی نمی‌شد. ما تدبیر کردیم و گفتیم طرح الزام می‌نویسم، و شهرداری را به نوعی در مسیر هدایت می‌کنیم. اگر نگاه کنید اغلب طرح‌هایمان طرح الزام است.

او عنوان کرد: من از یکایک دوستان سئوال می‌کنم. هر کدام از شما 10 طرح الزام را امضا کرده‌اید. اما اکنون فلسفه طرح الزام را زیر سئوال می‌برید. می‌گویید شهرداری آمادگی ندارد.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: ببینید دوستان وقتی که طرح را تصویب کردید، و مصوبه در دور سوم آمد، یادآوری می‌کنم به استفساریه‌ای که آقایان فرستادند.

او گفت: من و شما از آغاز این دوره بالاخره تیم کاری مجرب داشتیم. اراده داشتیم. به مردم قول دادیم. وقت گذاشتیم. خواهش می‌کنم از منظر دیگری هم به بحث اصلاح ساختار نگاه کنید. ببنید تحولات دنیا در حوزه بوروکراتیک 20 سال اخیر چه بوده است. شهرداری هیچ کاری، الا توسعه و نگاه به پاستور نداشته است.

میرلوحی گفت: آیا تحولات بوروکراتیک اخیر به این سمت می‌رود؟ یا اینکه شهرداری‌ها به سمت فن‌آوری رفتند. اقتصاد، حمل و نقل، و انرژی را هوشمند کردند. شهروندان خود را هوشمند کردند. اکنون ببینید به خاطر کرونا چه اتفاقی می افتد.

او بیان کرد: چرا نگاه نمی‌کنید، ببینید پاریس چه می‌کند، و تهران چه می‌کند. حیدرآباد هند چه می‌کند. تحول فن‌آوری هند از حیدرآباد شروع شد. ما به تحولات دنیا نگاه کنیم. این ابر شهر تهران، با 10 میلیون جمعیت است. مدتهاست بحث اصلاح ساختار را مطرح می‌کنیم و ساختار اصلاح نشده است. حالا هم که می‌خواهیم آن را انجام دهیم، تعلل می‌شود که بگذاریم برای دوره بعد.

این عضو شورای شهر بیان کرد: موازی کاری را باید حل کنیم. در عمران ببینید چقدر موازی کاری داریم. در حوزه مالی و دیگر حوزه‌ها چقدر موازی کاری داریم. از آن منظر نمی‌خواهم بگویم. در جلسه موضوع ساختار باید معایب را بگوییم. اما کدام بخش این سازمان امروز فن‌آورانه، روزآمد، و بهره‌ور کار می‌کند. یکی را استعلام کنید. در حوزه املاک سرمایه‌گذاری عمران مطالعات و کار اداری و ... کدام یک سیستمی و روزآمد و مدرن است؟

میرلوحی بیان کرد: برای املاک چقدر تلاش می‌کنیم. معلوم نیست سیستمی که باید سند را جمع کند چیست؟ نقش مناطق چیست. چه کسی باید نظارت و اجرا کند. چه کسی باید با تخلف مقابله کند.

او گفت: دیگران این کار را نکردند. درست است تیم ما یک تیم باتجربه است و با دولت نیست و در مسایل مهم تصمیم گرفتیم. تصمیمات شجاعانه در منابع درآمدی گرفتیم. 20 سال است که بحث اصلاح ساختار مطرح است و با همین استدلال‌ها به آینده موکول شده است.

میرلوحی تاکید کرد: متخصصین می‌گویند این سازمان نیاز به تحول دارد و موازی کاری بد است.

اصلاح ساختار از بالا صورت نگرفته است

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در ادامه بیان کرد: شهرداری تهران یک درخت صد ساله است و در این مدت وظایفش مدام زیاد شده است.

او افزود: بر اساس وظایفش شاخ و برگ پیدا کرده است. در جهت هرس این درخت حرکت جدی انجام نشده است.

او تاکید کرد:  در باغداری اگر درخت را هرس نکنیم، یا محصولش معیوب می‌شود، و یا دچار ریزش می‌شود. از نظر سیستماتیک در این حالت هستیم.

رئیس شورای شهر بیان کرد: عملکرد شهرداری تهران با این حجم پرسنل و هزینه‌های جاری، مردم را راضی نمی‌کند. این نشان می‌دهد که این سیستم کاملا نیازمند هرس است.

هاشمی عنوان کرد: اگر در یک درخت هرس را ناقص انجام دهید، موضوع را حل نمی‌کند. اگر کسی که وارد نباشد، هرس کند یا شاخه را از جای درست نبرد، محصول آینده را هم از بین می برد. او یادآور شد: دلم می‌خواهد هرس اتفاق بیفتد، اما شرایط فراهم نشده است. هرس در بالا اتفاق نمی‌افتد، بلکه در میان اتفاق می‌افتد. شهرداری تهران ستادش قوی شده است. اما در این سیستم و هرس، به بالایی‌ها توجه نشده است. نه تنها قلع و قمع نشده‌اند، بلکه یک معاون هم اضافه می‌کند. دو معاونت ادغام یک معاونت جدید اضافه می‌شود.

رئیس شورای شهر گفت: اعضای شورا هم نظر مثبتی درباره اصلاح ساختار در پرونده نفرستاده‌اند.

در ادامه حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در واکنش به اظهارات برخی اعضا یادآور شد: شهرداری تابع قانون استخدامی خاص خود است، و نیازی نیست برای تصویب اصلاح ساختاری به دیگر مجموعه‌های دولتی مراجعه شود.

دستور جلسه شورا غیر منتظره بود

حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا درباره دلیل دیر رسیدن نامه استرداد به شورا عنوان کرد: چهارشنبه دستور جلسه غیر منتظره شورا به شهرداری رسید. از چهارشنبه ظهر که این نامه رسید تا جمع‌بندی صورت بگیرد، و این نامه استرداد را شهردار امضا کنند، هیچ روز کاری فاصله نبود.

او افزود: مسئله پیچیده نیست. یک لایحه و یک ماده واحده در یک صفحه داریم. آنچه ما قرار است رسیدگی کنیم، 12 ماده در 12 صفحه است. این اتفاق در مجلس هم می‌افتاد. شورای پنجم سعی کرده است رابطه منطقی بین این مجموعه با شهرداری باشد.

مظاهریان گفت: مجری مصوبه شورا معتقد است که برای اجرای اصلاحات مشکل دارد. برای بخش‌هایی از لایحه باید موافقت سازمان اداری استخدامی گرفته شود، زیرا یک معاونت با عنوان جدید دارد.

او یادآور شد: چیزی که در دستور کار است به قدری گسترده شده است، که شهرداری نمی‌تواند آن را اجرا کند. اما خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.

پس از خاتمه یافتن نظرات مخالفان و موافقان، کلیات لایحه اصلاح ساختار شهرداری که توسط کمیسیون برنامه و بودجه تهیه شده بود، به رای گذاشته شد که در نهایت کلیات این لایحه با 11 رای مخالف و هشت موافق به تصویب نرسید.

243-12

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: