• پنج شنبه ٢٤ مهر ١٣٩٩-١٧:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٣٤
شهربانو امانی در نشست سلامت روان بیان کرد؛

پیشگیری از اختلالات روانی با غربالگری

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران و شورای مرکزی ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران تاکید کرد که بسیاری از اختلالات روان را می‌توان با غربالگری پیشگیری کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ستاد سمن‌های شهر تهران، شهربانو امانی در نشست سلامت روان که به مناسبت هفته سلامت روان و با حضور تعدادی از انجمن‌ها و پنج عضو دیگر شورای شهر تهران در محل سالن کنفرانس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران برگزار شد، گفت: متاسفانه باید بگویم که نگاه‌ها به سازمان‌های مردم نهاد یک نگاه بسته است و من امیدوار بود که شورای اصلاح طلب پنجم بتواند در بازکردن این فضا بیشتز عمل کرده و جامعه مدنی را گسترش دهد، اما به دلایل مختلفی که یکی از آنها کرونا است، این موضوع آنطور که مدنظر ما بود محقق نشد. البته اقدامات خوبی در ستاد سمن‌ها انجام شده است.
امانی با بیان اینکه طبق آمار حدود ۳۵ درصد مردم ایران دچار اختلالات روان هستند، گفت: این امر در جامعه‌ای رخ داده که تجربه بحران‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی و … را دارد و متاسفانه اگر هیچ بحرانی هم نباشد، برخی شرایطی را ایجاد و یک بحران درست می‌کنند. در حالی که بسیاری از موضوعات را به راحتی می‌توان حل و فصل کرد.
این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از وزارت بهداشت طی سال‌ها گفت: وقتی در وزارت بهداشت و درمان ، بهداشت را رها کنیم و فقط به درمان توجه کنیم، نتیجه‌اش می‌شود، آنچه که امروز پدیده آمده و آمارهایی که از سلامت روان اعلام می‌شود.
امانی با بیان اینکه اختلالات ممکن است هر روز شکل تازه‌ای به خود بگیرد، گفت: امروز این اختلالات به شکل اوتیسم بروز پیدا می‌کند، فردا ممکن است طور دیگری خود را نشان دهد. اما این موارد به راحتی قابل پیشگیری است و راهکار آن غربالگری است.
عضو شورای مرکزی ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران گفت: ۳۰ سال پیش موضوع تنبلی چشم با یک توافق‌نامه میان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان کنترل شد و حال هم تا دیر نشده باید اختلالات اوتیسم را غربالگری کنیم، چراکه امروز با اوتیسم مواجه هستیم.
امانی سپس در خصوص نقش کارگروه های مدنی در مهار معضلات نیز گفت: هدف ما اینست که کارگروه ها نهادینه شوند و اینچنین نباشد که با تغییر یک گروه مدیریتی، زیربناها ویران شوند.قصد ما ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد است.
او در پایان گفت: شهرداری می‌تواند در فضای تبلیغی ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر داخل واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها نیز در زمینه اوتیسم آگاهی رسانی انجام دهد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: