• سه شنبه ٢٢ مهر ١٣٩٩-٠٧:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٠٩
در جلسه اعضا شورا با سمن ها مطرح شد:

برگزاری هفته سلامت روان با تکیه بر اوتیسم

 حجت نظری در نشستی با سمن ها تاکید کرد: هفته سلامت روان با تاکید بر اوتیسم برگزار شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورا به مناسبت هفته سلامت روان در روز دوشنبه ۱۹ مهرماه با اعضای سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت روان دیدار کردند و دغدغه ها و پیشنهادهای آنان را مورد بررسی قرار دادند.
حجت نظری این جلسه را با اشاره به اینکه هفته پایانی مهرماه هفته سلامت روان است آغاز کرد و گفت: شورا قصد دارد که در این هفته پایانی مهرماه شهروندان تهرانی اطلاعات بیشتری بویژه در خصوص اختلالات اوتیسم کسب کنند.
رئیس ستاد توان افزایی و حمایت سازمان های مردم نهاد با اشاره به روز پاکسازی زمین نیز گفت: امسال روز پاکسازی زمین با محور جمع آوری ته سیگار برگزار شد و حال می‌توانیم هفته سلامت روان را هم با محوریت اوتیسم برگزار کنیم و این هفته هم مانند روز زمین پاک هر سال یک محور داشته باشد.
در ادامه احمد مسجد جامعی پس از استماع سخنان اعضای سازمان های مردم نهاد پیشنهاد کرد که متممی برای سند شهر دوستدار کودک ایجاد شود.
او افزود: همانگونه که مکان های ویژه معلولین داریم.  می‌توانیم موضوع پارک ویژه اوتیسم را هم مدنظر قرار دهیم، اما اینکه اوتیسمی ها را از دیگران جدا کنیم ممکن است چندان درست نباشد. لذا بهتر است فضا را تلفیق کنیم تا اوتیسمی ها در کنار دیگران حضور داشته باشند و پذیرفته شوند.
 
در ادامه شهربانو امانی ضمن اشاره به اینکه نگاهی بسته نسبت به سمن ها وجود دارد گفت: امیدوارم بودم که شورای اصلاح‌طلب سازمان‌های مدنی را گسترش دهد اما این تلاش به علت بروز کرونا ناکام ماند.
او در خصوص اینکه ۳۵ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند گفت: این امر با توجه به بحران زده بودن جامعه ما و تجربه جنگ تحمیلی چیز بعیدی نیست. 
امانی سپس در خصوص نقش کارگروه های مدنی در مهار این معضلات بیان داشت: هدف ما اینست که کارگروه ها نهادینه شوند و اینچنین نباشد که با تغییر یک گروه مدیریتی، زیربناها ویران شوند.
او در ادامه در خصوص موضوع غربالگری بیماران اوتیسم نیز گفت: ۳۰ سال پیش موضوع تنبلی چشم با یک توافق‌نامه میان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان کنترل شد. 
حال هم تا دیر نشده باید اختلالات اوتیسم را غربالگری کنیم، چراکه امروز با اوتیسم مواجه هستیم و در آینده با اختلالات دیگری هم مواجه خواهیم بود.
شهربانو امانی در پایان اظهارات خود متذکر شد که شهرداری می‌تواند در مترو و اتوبوس در زمینه اوتیسم آگاهی رسانی کند.
اما محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی ضمن تشکر از مسئولان انجمن اوتیسم گفت: علی رغم مشکلات شورای پنجم مبتنی بر مطالبات مردمی، به علت رویکرد مدیریت شهری آن، یعنی رویکرد افزایش رفاه زندگی، این دوره شورا در حوزه سلامت عملکرد خوبی داشته است.
او ادامه داد: حال که بستر بروز جامعه مدنی شکل گرفته است، انجمن اوتیسم در این فضا باید برای مردم دغدغه سازی کند و اینچنین با ایجاد دغدغه، مطالبه گری صورت می‌گیرد.
همچنین او با انتقاد از رویکرد تولی گری سمن ها متذکر شد: وظیفه یک انجمن آگاهی رسانی است، نه برعهده گرفتن کار عملی. مگر یک انجمن چقدر بیمار اوتیسم را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد؟ این درحالیست که بسیاری تشکل ها از مسیر خود منحرف شده و در راستای منافع شخصی عمل می‌کنند.
اما محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره با اینکه اهمیت سلامت روان در جامعه امروز، کمتر از سلامت تن نیست، بلکه بیشتر نیز هست گفت: انسانی که سلامت روان نداشته باشد، بدن ضعیفی هم خواهد شد.
او افزود: جامعه ما باید آسیب‌شناسی شود. بویژه در این خصوص که چرا جامعه‌ای که در برابر سلامت جسم حساس است، در برابر پذیرش اهمیت سلامت روان مقاومت می‌کند؟
این درحالیست که بزرگترین آسیب‌هایی که فرزندان ما تحمل می‌کنند، با واکنش والدین و مسئولان جامعه و حکومت مواجه نمی‌شود و علت آن هم عدم آگاهسازی است.
او در همین خصوص ادامه داد: حتی افراد تحصیلکرده جامعه ما حاضر به رجوع به روانشناس و روانپزشک نیستند و از همین روی افسردگی و اضطراب در این جامعه بیماری محسوب نمی‌شوند.
همچنین الهام فخاری با اشاره به اینکه امروز اهمیت سلامت و روان روشن تر از هر زمانی است، گفت: سوای از پاندمی کرونا، مردم ما تحت فشار تحریم هستند و این گرانی ها در کنار آسیب اقتصادی، آسیب روانشناختی هم برای مردم ایجاد می‌کنند.
او افزود: شورای پنجم اقداماتی در حوزه سلامت روان انجام داده است که برخی از آنان شامل سند برنامه سوم تهران و سند بودجه سالیانه شهردار تهران می‌شود. 
او ادامه داد: در احکام برنامه سوم به طور مشخص به سلامت روان پرداخته شده است. همچنین در سند بودجه شورا هم به سلامت روان پرداخته شده و ردیفی به آن اختصاص داده شده است. 
اقدام دیگر تفاهم‌نامه شهرداری تهران با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده است.
در پایان این جلسه حجت نظری اظهار داشت: با توجه به اینکه توافق بر این شد که هفته سلامت روان با تاکید بر اوتیسم برگزار شود، اگر سازمان های مردم نهاد شاخص‌های مناسب سازی برای اوتیسم را در اختیار شورا بگذارند، این شاخص‌ها به ضوابط شهرسازی اضافه می‌شوند. 
او در خصوص اینکه خانواده های بیماران اوتیسمی در سفرهای درمانی به تهران دچار مشکل جا و مکان هستند افزود: در مناطق مختلف تهران در مجاورت بیمارستان‌ها «همراه سراهایی» برای همراهان بیماران ایجاد شده است.
نظری جلسه را با این سخن به پایان رسانید که حتما با مطالبه گری سمن ها این پیشنهادات در خصوص اوتیسم خیلی زود به سرانجام خواهد رسید و زیرساختی خواهد شد که به جامعه مدنی تقدیم می‌شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: