• دوشنبه ١٤ مهر ١٣٩٩-٠٩:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٢٢٥
ارمان ملی در گزارشی نوشت:

حمل و نقل عمومي؛ بمب انتقال كرونا

رئیس شورای شهر: سیستم حمل و نقل عمومی منبع انتشار کروناست

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از آرمان ملی: :«سیســتم حمل و نقل عمومی منبع انتشار کروناست» این گفته رئیس شورای شهر تهران بعد از 8 ماه از شیوع کرونا در کشور و شهر تهران، همه را به یاد اظهارنظرهای رئیس جمهور و معاون کل وزیر بهداشــت در ۲۴ فروردین ماه میاندازد که کشور موج اول کرونا را پشت سر گذاشته بود، حسن روحانی از مردم تهران و دیگر شهرهای بزرگ و پرجمعیت خواسته بود که تا به جای حملونقل عمومی از اتومبیلهای خود استفاده کنند و همزمان ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعالم کرده؛ »5/26درصد انتقال ویروس کرونا در وسایل حملونقل عمومی است« اما حاال که کشور به موج سوم کرونا رسیده، محسن هاشــمی شــهر اعالم کرد: »اگر تعداد اتوبوس و واگنمان بیشتر بود انتشــار کرونا کمتر میشد و نباید یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر روزانه فشــرده جابهجا شــوند«. تجربه حضور مــردم در مترو و بیآرتی نیز نشــان میدهد که دیگر از واگنها و اتوبوسهای خلوت خبری نیســت و عالمتهای زرد رنگ روی صندلیها پاک شدهاند، چون کسی به این موضوع توجهی نمیکند. به باور کارشناسان وسایل حملونقل عمومی پرخطرترین مکانها در زمان همهگیری ویروس کرونا هستند. پیشنهاد دورکاری کارمندان دولت طبق گفته محســن هاشــمی یک میلیون و 600 هزار نفر با اتوبوسهای درون شــهری سفر میکنند که در ساعات ابتدای صبح و عصرها )5 تا 6 عصر( ساعت پیک شلوغی را تجربه میکنند. در این بین کارمندان ادارات دولتی سهم بسزایی در این سفرها دارند، با توجه به حضور ۴۸۰ هزار کارمند ستادی و ۱۶۰ هزار کارمند ملی در تهران، اگر نیمــی از آنها دورکار باشــند و فقط نیمی از کارمندان دولت هر روز با خودروی شــخصی سر کار خود حاضر شوند، بازهم روزانه بیش 160 هزار کارمند از وســایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند. اما این رقم در نگاه خوشــبینانه است و شاید کمتر از ۱۰ درصد از آمار شاغلین در تهران باشد زیرا جمشید انصاری، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و اســتخدامی کشور در سال ۹۶ گفته اســت: »جمعیت کارکنان دولت حدود ۱۰ درصد جمعیت شاغل کشور هستند«. در چند ماه اخیر تعداد مســافران اتوبوسها به شــکل نگران کنندهای افزایش پیدا کرده است. یکی از شــهروندان در این بین میگوید: من هر روز صبح از خیابان مهدی ســیدی ســوار خط بیآرتی شــده و در خیابان فداییان اسالم برای سوار شدن به قطار شهری پیاده میشوم. متأسفانه با وجود اینکه تعداد اتوبوسهــای این خط زیاد است اما بازهم شــاهد ازدحام جمعیت هستیم و بدتر از همه اینکه اغلب مسافران ماسک نمیزنند. خواهشم از مسئوالن اتوبوسرانی این است که از ورود مسافران بدون ماسک به اتوبوس جلوگیری کنند. در این بین محسن بندپی، استاندار تهران گفت: پیشــنهادهای مختلفی به وزارت کشــور فرستاده شده چون میزان تراکم جمعیت و تردد در پایتخت باید کاهش پیدا کند که در این زمینه پیشنهاد دورکاری کارمند ستادی و ملی ضروری به نظر میرسد. در این بین آماری از تعداد شاغلین مراکز و شرکتهای خصوصی در دست نیست. اما اگر به آمار کارمندان دولت، آمار کارکنان بخش خصوصی، نیروهای مســلح و مشاغل خصوصی مانند نانواییها، سوپرمارکتها که در این روزها مجاز به فعالیت هســتند، هم اضافه شــود رقم قابلتوجهی خواهد بود که روزانه از مترو و اتوبوس استفاده میکنند و شــلوغی وسایل حمل و نقل عمومی در کنار ســهل انگاری مردم، سبب شده که این وسایل عمومی به بمبهای متحرک کرونا و منشاء انتشار ویروس کووید 19 بدل شود. 15 تیرماه بود که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اعالم کرد که از ورود مســافران بدون ماسک به اتوبوسهای درون شــهری جلوگیری میشود و چند روز بعد رئیس پلیــس متروی پایتخت از جلوگیری پلیس از ورود مســافران فاقد ماسک به مترو خبر داد و از این زمان فروش ماســک با نرخ دولتی در ایســتگاههای مترو و اتوبوس راه اندازی شــد، اما هنوز تعداد از افراد جامعه به این موضوع توجهی ندارند و بدون ماســک در میان سیل جمعیت به تردد در شهر میپردازند. یکی از راهکارهای شــهرداری برای حل این موضوع و کاهش سفرهای درون شهری با اتوبوس و مترو، رزرو صندلیهای بود، در اواخر تیرماه، حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران گفت: »در صورتی که سیستم اداری شهرداری کامال الکترونیکی و دیجیتال شود امکان رزرو صندلی اتوبوس و مترو وجود دارد و میتوان جهت پیشــگیری از انتقال کرونا در حمل و نقل عمومی از این روش استفاده کرد.« اما با توجه به نبود زیرســاختها این طرح نیز موفق نبود و حاال شورای شــهر و شهرداری در انتظار مساعدت دولت برای خرید اتوبوسها و واگنهای مترو است، چون تعطیلی این وسایل حمل و نقل عمومی در شهر هشت میلیون نفری تهران، امکان پذیر نیست، از این رو شهرداری قصد دارد با افزایش تعداد اتوبوسها و واگنهای مترو، از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کند. امری که شاید تنها راه حل موجود برای کاهش ابتال به کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی باشد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: