• يکشنبه ١٣ مهر ١٣٩٩-١٨:٠٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٢٢٠
محسن هاشمی در نمایشگاه عکس درختان کهن تهران به مناسبت آغاز هفته تهران:

درختان کهنسال تهران، نشان سابقه و هویت این شهر هستند

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: درختان کهنسال تهران، نشان سابقه و هویت این شهر هستند. و از این رو اهمیتی بیش از تاثیر آنها در فضای سبز و محیط زیست دارند. لذا تبیین تاریخ محلات و مناطق تهران با محوریت درختان کهنسال، و اینکه هر محله و منطقه تهران، روایتی دارد که این روایت با محوریت درختان کهنسال، بعنوان شاهدانی قدیمی می توانند این روایت ها را برای نسل های آینده به میراث بگذارند، می تواند اقدام شایان توجه باشد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در آغاز گرامیداشت  هفته تهران، نمایشگاه عکس درختان کهن تهران، با حضور محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی، رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها، سید آرش حسینی میلانی، نایب رییس ستاد شورایاری ها، علی محمد مختاری، مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز و جمعی از رابطین شورایاری های مناطق در حیات شورای شهر، و با رعایت پروتکل های بهداشتی برپا شد.

محسن هاشمی بعد از بازدید از این نمایشگاه گفت: در آستانه روز تهران قرار داریم، و همانطور که می دانید یکی از مظاهر تمدن، شهرها هستند و  هر تمدن و فرهنگی برای ظهور و ماندگاری نیاز به نمادهایی دارد. و تهران بعنوان ام القری تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی، طبیعتا بیش از سایر نمادهای این فرهنگ مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: این نمادها و عناصر بصری و محیطی هستند که بخش اصلی هویت یک شهر را شکل می دهند. شهرهای مهم جهان که سابقه هزاران ساله دارند، مانند قاهره در تمدن آفریقایی، یا رم در تمدن اروپایی، هر کدام اجزا و عناصر بصری ویژه ای دارند، که هویت آنها را شکل می دهد. در تمدن ایران باستان نیز، تخت جمشید و پرسپولیس و بنای همگتانه این نقش را ایفا می کنند. و پس از ورود اسلام به ایران، مهمترین مظاهر تمدنی ما در اصفهان متمرکز شدند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اما در دو قرن اخیر که پایتخت کشور به تهران منتقل شده، و کانون اقتصاد، علم، فرهنگ و هنر ایران در تهران، بعنوان ام القری تمدن ایرانی – اسلامی، متمرکز گردیده است، شاید کمتر به این مظاهر و نمادهای تمدنی توجه شده است.

وی با طرح این پرسش که تهران به چه شناخته می شود؟ گفت: این پرسشی است که برای پاسخ به آن به نمادها نیاز داریم، و شاید بتوان براساس زیست بوم و شرایط جغرافیای زندگی در تهران، درختان و باغات تهران را بعنوان یکی از عناصر اصلی هویت بخشی ام القری ایران مطرح کرد.

هاشمی افزود: درختان کهنسال تهران، نشان سابقه و هویت این شهر هستند. و از این رو اهمیتی بیش از تاثیر آنها در فضای سبز و محیط زیست دارند.

وی خاطر نشان ساخت: یکی از راهبردهای شورای پنجم، صیانت از باغات و درختان تهران بوده. و این راهبرد موجب لغو مصوبه برج باغ و تبدیل آن به خانه باغ گردید. اما این مصوبه به تنهایی کافی نیست، و سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران باید بتواند همه درختان کهنسال و قطور تهران را صاحب شناسنامه و ثبت کند، تا بر اثر برخی قصور وتقصیرها، کسی نتواند بسادگی میراث محیطی تهران را دچار آسیب نماید.

هاشمی افزود: یکی از اقدامات موثر فرهنگی که اتفاقا خارج از فعالیت های مناسبتی و در حوزه تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی و شورایاری هاست، تبیین تاریخ محلات و منطق تهران با محوریت درختان کهنسال است. هر محله و منطقه تهران، روایتی دارد که این روایت با محوریت درختان کهنسال بعنوان شاهدانی قدیمی می توانند این روایت ها را برای نسل های آینده به میراث بگذارند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: