• يکشنبه ١٣ مهر ١٣٩٩-١٥:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٢١٣
احمد مسجدجامعی با اشاره به آغاز هفته تهران:

تهران دارالخلافه نبوده، پایتخت بوده است

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: درباره انتخاب روز تهران مناسبت‌های دیگری هم در نظر گرفته شده بود. آغاز نوروز، روز ورود امام خمینی(ره) به ایران و یا مناسبت های دیگر. اما بعد از تحقیق های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که بهترین مناسبت در بین تمام مناسبت‌های پیشنهادی، همان روزی است که تهران در قانون اساسی مشروطیت به عنوان پایتخت انتخاب شد.

 

240-16

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی دویست و چهلمین جلسه شورا، و با اشاره به آغاز گرامیداشت هفته تهران، گفت: از تلاش همه تهران دوستان برای روز و هفته تهران سپاسگزارم. زمانی که در متمم قانون اساسی مشروطیت تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد، آن روز را روز تهران نامگذاری کردیم.

چگونگی نامگذاری هفته تهران

عضو شورای شهر تهران با بیان این موضوع که خبرنگاران در باره شان انتخاب روز تهران سئوالاتی مطرح کرده اند، توضیح داد: درباره انتخاب روز تهران مناسبت‌های دیگری هم در نظر گرفته شده بود. به عنوان مثال، در زمان آقا محمد خان قاجار که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد، نوروز بود که انتخاب آن، روز تهران را تحت الشعاع قرار می داد. علاوه بر آن روز، ورود امام خمینی(ره) به ایران مطرح شد که این خود یک مناسبت ویژه است، بنابراین بعد از تحقیق های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که بهترین مناسبت در بین تمام مناسبت‌های پیشنهادی، همان روزی است که تهران در قانون اساسی مشروطیت به عنوان پایتخت انتخاب شد.

تهران دارالخلافه نیست

وی افزود: این جا دارالخلافه نیست. چون مسئله خلافت و دارالخلافه از جنس ایران نیست. زمانی دربار قاجار و دربار عثمانی رقابتی در مدیریت جهان اسلام داشتند، که هر دو مدعی دارالخلافه بودند. ولی ما در قانون اساسی مشروطیت، پایتخت داریم. نه دارالخلافه و تفکر مشروطیت نسبتی هم با خلافت ندارد. بلکه تفکر تفکیک قوا است. و اصول مربوط به آن را هم شما بهتر می‌دانید. بنابراین این روز به عنوان روز تهران انتخاب شد، روزی که پایتخت تهران در متمم قانون اساسی مشروطیت به تصویب رسید.

برنامه های مربوط به هفته تهران در شورای سوم هم مطرح شد

مسجدجامعی با بیان این که روز تهران و مقدمات برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حتی در شورای سوم هم مورد بحث قرار گرفت، یادآور شد: یک گروه کاری وجود داشت و این گروه متشکل از سرکار خانم نوری، آقای ریاضی روزنامه همشهری و آقای بوچانی مرکز مطالعات امروز و آقای دکترحناچی و آقای یاری که برخی از کارشناسان آن دوره کمیسیون بودند. در آن‌جا هم بحث روز تهران و خانه تهران مطرح شد که مسئله مهمی است.

تهران خانه ندارد

عضو شورای شهر تهران با یادآوری این نکته که شهرداری برای بسیاری از نهادها، خانه ایجاد کرده است. اما برای مجموعه افرادی که در حوزه تهران فعالیت دارند، جایی درنظر نگرفته است، تاکید کرد: محل تعامل و دیدار افرادی که درباره تهران فعالیت دارند، مدیران شهری و افرادی که نمایندگان مردم تهران و محلات تهران هستند، خانه تهران است. در واقع جمع بین مدیران،سرمایه گذاران، نمایندگان مردم و نظریه پردازان، خانه تهران را تشکیل می‌دهد. خوشبختانه این موضوع امسال تحقق پیدا کرد، دیروز هم تیتری مشاهده کردم که نوشته بود تهران آلزایمر ندارد. واقعا اهالی تهران یکدیگر را می‌شناسند. این موضوعاتی بود که در این سال ها مطرح بود.

تشکر از اعضای شورا برای فعالیتشان در هفته تهران

وی با بیان این نکته که در شورای پنجم اتفاق متفاوت و جدیدی افتاد،  که در این چند سال هم وجود داشت و باید آن را به فال نیک گرفت، گفت:این اتفاق متفاوت فعالیت تمام کمیسیون‌ها در این دوره است. از کسانی که به دلیل بیماری کرونا غایب اند، مثل سرکارخانم نژاد بهرام و همکاران من؛ آقای سالاری و آقای اعطاء بابت اقدامات صورت گرفته برای ساختمان مارکوف که یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های تهران است، و در این ایام آماده شده است، تشکر می‌کنم.

وی به تاریخچه ساخت و بهره برداری از ساختمان مارکوف پرداخت و گفت: این ساختمان در حقیقت نخستین مرکز آموزش عالی کشور است، که قبل از دانشگاه تهران در تهران راه افتاد. سال تاسیس دانشگاه تهران 1313 و سال تاسیس تربیت معلم، 1297 است. این ساختمان احیاء شد و آماده بهره برداری است. محل این ساختمان به نام پروین اعتصامی نیز هست، زیرا ایشان کتابدار این دانشگاه بودند. و این یکی از کارهای ارزشمندی است، که در هفته تهران انجام شده، و به ویژه خانم نژاد بهرام و شهردار  منطقه هفت، خانم سمیه حاجوی این موضوع را پیگیری کردند و به نتیجه رساندند.

مسجدجامعی در ادامه افزود: باز هم تشکر می‌کنم از آقای میلانی، خانم نوری و خانم خداکرمی که کارشان جلب مشارکت عمومی در احیاء محیط زیست بود، وامیدوارم امروز انشاالله این مسئله با وجود کرونا و تحت الشعاع قرار دادن برنامه ‌ها برگزار شود. مشارکت مردم برای معرفی نهال‌ها و درخت‌های شاخص محله‌‌های خود در اولین قدم 60 نهال توسط مردم، و شورایاران معرفی و توسط آنها نیز شناسنامه‌دار خواهد شد.

شناسنامه دار شدن درخت ها با کمک شورایاری ها

رئیس ستاد اجرایی هماهنگی شورایاری های شهر تهران افزود: امروز قرار است رابطین شورایاری‌های محلات تابلوهای خود را تحویل بگیرند، و در جای مناسب خود کنار درخت‌ها قرار دهند. ما بارها گفته‌ایم که درختان شناسنامه دار شوند. اما این اولین باری است که این اقدام با همت مردم عملیاتی می‌شود. این اقدام به مدد هفته تهران و کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری که به همراه دوستان جلساتی برگزار کردند، صورت گرفت.

وی در ادامه به بهره برداری از بوستانی که حبیب‌زاده، دیگر عضو شورای شهر تهران در باره آن نکاتی بیان کردند، اشاره کرد، و گفت: این امر به مدد هفته تهران انجام می‌شود، به دلیل اینکه هفته تهران در پیش است، این فضاها آماده‌سازی شد که بهره‌برداری در همین ایام صورت بگیرد.

مسجدجامعی در ادامه با بیان دو نکته در مورد پروژه‌های کوچک مقیاس محله‌ای که عمومی کردن آن سیاست جدید شهرداری است، اظهار داشت: لازم است علاوه بر طرح‌های کلان و بزرگ، و عکس گرفتن با آنها و افتتاح کردن پر سروصدا به نیازهای محله‌ای نیز پاسخ دهیم. کاری که به کمک کمیسیون برنامه و بودجه و پی گیری آقای دکتر مجید فراهانی انجام شد. امیدواریم که در این هفته 50 تا از پروژه‌ها افتتاح شود.

تهران، مرکز دیپلماسی شهری

عضو شورای شهر تهران به ابعاد بین المللی هفته تهران اشاره کرد، و گفت: در حوزه بین الملل من توضیحی دهم، و عرض خود را تمام می‌کنم، در حوزه بین الملل اینکه تهران بخواهد مرکز دیپلماسی شهری شود، ظرفیتی است که جدی‌تر به آن  می‌توان توجه کرد. ما الان خیابانی به نام نظامی گنجوی داریم، در مناطق آذربایجان و برخی مناطق قفقاز، بسیار شخصیت معتبری است . خیابان نظامی می‌تواند به یک راسته نظامی تبدیل شود. و یک مرکز گفت‌و‌گو بین تهران و کلانشهرهای همسایه باشد. نمی‌دانید چه شخصیت معتبری است در آن‌جا، و چقدر به نظامی گنجوی افتخار می‌کنند،

وی به تاریخچه این مناسبت ها اشاره کرد و گفت: از ابتدا هم که در ارشاد بودیم، سیاستگذاری راسته رودکی این بود، که منشا گفتگو بین ایران و مناطقی از آسیای میانه شود، که متاسفانه به این موضوع اصلا توجه نشده است. و فقط یک پیاده راه  واقعی و کامل درست کرده‌ایم، آن‌جا می‌بایست متناسب با طبیعت شود.

مسجدجامعی در توضیح این موضوع بیان داشت: دو سمت راسته رودکی، دو قنات مهم و قدیمی تهران وجود دارد، که باید با طبیعت نسبتی برقرار کند، در روز تهران این موضوعات مطرح می‌شود، و خوشبختانه با وزارت خارجه صحبت‌هایی صورت گرفت. ما نشستی داریم در محل سردر باغ ملی که شهرداری آن را آماده کرده، با حضور وزیر خارجه و برخی سفرا و شهردار محترم تهران که در آن‌جا درباره دیپلماسی شهری گفت‌و‌گو خواهیم کرد. به هرحال این روزی غیر منتظره بود که موفق شدیم نکاتی درباره فعالیت روز و هفته تهران را مطرح کنیم. دلیل آن هم به حد نصاب نرسیدن شورا بود.

240-16

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: