• يکشنبه ١٣ مهر ١٣٩٩-١٢:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٢٠٣
در جریان بررسی فوریت افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس مطرح شد:

هزینه‌های مازاد حمل و نقل را مردم نباید پرداخت کنند

اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی یک فوریت لایحه مربوط به افزایش قیمت بلیت مترو تاکید کردند، هزینه های مازاد حمل ونقل عمومی را مردم نباید پرداخت کنند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، امروز در دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران، یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاح ردیف 11 بند یک تبصره 24 مصوبه بودجه 99 شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه (نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوس رانی) از سوی اعضای شورای شهر بررسی شد.

سید مناف هاشمی، معاون شهردار تهران درباره دلایل نیاز به تصویب یک فوریت این طرح و افزایش قیمت بلیت عنوان کرد: بر اساس بند «د» تبصره 5 قانون بودجه امسال، این طرح 8 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

او افزود: قرار است بخشی از این رقم را در توافقی که با وزارت کشورمی‌رسیم، توسط دولت پرداخت شود. در حال حاضر با وزارت کشور به یک توافق اولیه رسیدیم، که سه هزار میلیارد برای شهرداری تهران در نظر بگیرند.

مناف هاشمی با بیان اینکه تلاش حداکثری برای تحقق این رقم در حال انجام است، یادآور شد: در جلسه روز گذشته که با حضور مهندس هاشمی در وزارت کشور درباره 630 واگن متروی تهران برگزار شد، پس از اتمام جلسه با معاون عمرانی وزارت کشور به توافق رسیدیم، که چهار هزار میلیارد تومان از هشت هزار میلیارد تومان مرتبط با بند (د) تبصره ۵ بودجه ۹۹ را به ما بدهند.

معاون شهردار تهران در تشریح محل های هزینه کرد رقم به توافق رسیده با وزارت کشور گفت:

قرار است از چهار هزار میلیارد تومان تخصیصی، دو هزار میلیارد برای تامین زیر ساخت، هزار میلیارد تومان برای بروزرسانی کردن واگن‌ها و هزار میلیارد برای شرکت بهره‌برداری هزینه شود.

مناف هاشمی در ادامه گزارش خود تاکید کرد : 42 رام قطار از عمر کاریشان گذشته است. و نیاز به بروز رسانی دارند

او در ادامه دفاع از فوریت طرح مذکور افزود:  روند دریافت این مجوز با توجه به تایید شورا، جلب نظر مثبت وزارت کشور و جلسه با سازمان برنامه و در نهایت انتخاب بانک عامل بسیار طولانی خواهد بود. بنابراین از شورای محترم می خواهیم که نظر مثبت در این زمینه داشته باشند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به لزوم رعایت حال مسافران، هزینه حاصل از خرید قطعه و ضدعفونی کردن حل و نقل عمومی را جزء هزینه‌های بالا اعلام کرد.

علی اعطا ضمن مخالفت با  افزایش قیمت بلیت حمل و نقل عمومی گفت: افزایش هزینه حمل و نقل عمومی نخستین راهی است که به ذهن هر دستگاه اجرایی برای جبران هزینه‌ها می‌‌رسد.

او ادامه داد: به طور روشن اولین راه حل این بوده است که بار افزایش هزینه را بر دوش مردم بگذاریم. دلیل مخالفت من این است که اگر این لایحه به فوریت به کمیسیون‌ها ارسال شود، و روی آن تصمیم‌گیری شود، معنی‌اش این است که می‌خواهیم این راه حل را اجرایی کنیم.

اعطا گفت: اگر این طرح به صورت عادی به کمیسیون برود، این فرصت در اختیار خواهد بود که به راه حل‌های دیگری غیر از اینکه بار این هزینه را بر دوش مردم بیندازیم، پیدا شود. مبنای این لایحه این است که بار هزینه‌های مازاد حمل و نقل را بر دوش مردم بیاندازیم.

احتمال افزایش وسیله شخصی

حجت نظری دیگر عضو شورای شهر هم مخالف افزایش هزینه حمل و نقل عمومی بود. به اعتقاد او برای تامین هزینه‌ها دست در جیب مردم کردن و افزایش هزینه اتفاق خوبی نیست.

او یادآور می‌شود: با افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس نمی‌توان هزینه‌های حمل و نقل عمومی را جبران کرد و درآمدهای شهرداری را افزایش داد

او گفت: با توجه به تغییر ساعات کاری محدوده طرح ترافیک، افزایش هزینه حمل و  نقل عمومی مردم را تشویق می‌کند که از وسیله شخصی استفاده کنند.

نظری بیان کرد: افزایش قیمت به نوعی به افزایش ترافیک دامن خواهد زد.

عضو شورای شهر اضافه کرد: آیا برای اداره شهر باید به مردم فشار بیاوریم؟ ساده‌ترین راه کاهش هزینه‌هایمان است. امیدوارم عزیزان این مسئله را در دستور کار قراردهند.

مردم درصد کمی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند

سید محمود میرلوحی به عنوان موافق طرح از اعضای شورای شهر درخواست کرد که محاسبه شود تا مردم بدانند چه بخشی از هزینه‌های حمل و نقل را پرداخت می‌کنند.

او افزود: مردم باید بدانند که اگر می‌گوییم قیمت بلیت هزار تومان یا 25 درصد افزایش یابد؛ چه سهمی از بلیت را از مردم می‌گیریم.

به گفته میرلوحی شورا قصد دارد با سیاست خودرو محوری مقابله کند. او ضمن عذرخواهی از مردم تهران به دلیل افزایش قیمت‌ها عنوان کرد: مردم عزیز تهران ناچاریم. ما سال‌هاست به دولت اعلام می‌کنیم که برای واگن و غیره باید هزینه بدهد. فعلا تنها منبعی که در اختیار شهرداری است کمک مردم تهران است. از مردم خواهش می‌کنم به ما کمک کنند.

دولت به وظایفش عمل نکرده است

مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر هم به عنوان موافق افزایش هزینه حمل و نقل عمومی بیان کرد: وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است. دولت در اینجا به وظایفش عمل نکرده است.

او گفت:  این درصدی که نرخ بلیت افزایش می‌یابد، خیلی زیاد نیست. باز هم می‌شود در کمیسیون روی آن بحث کرد.

او با اشاره به کاهش مسافران مترو و اتوبوس، اظهار امیدواری کرد که یک فوریت این لایحه رای بیاورد تا در کمیسیون تصمیم درست گرفته شود.

پس از خاتمه صحبت‌های اعضای موافق و مخالف، این لایحه با 10 رای موافق و پنج رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

 

240-6

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: