• شنبه ١٢ مهر ١٣٩٩-١٠:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١٩٠
ایرنا گزارش داد:

حمل و نقل عمومی پایتخت به قهقهرا می‌رود؟

تهران- ایرنا- وضعیت حمل و نقل عمومی تهران خوب نیست و برخی کارشناسان معتقدند که حالتی قهقهرایی به خود گرفته است؛ به نحوی که رئیس شورای شهر تهران می گوید: دو سال است از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل ونقل عمومی عبور کرده ایم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ایرنا، این صحبت های محسن هاشمی از این رو بیان می شود که بالای ۸۰ درصد اتوبوس های تهران فرسوده هستند و سنی بیش از ۱۰ سال دارند.

البته باید اذعان کرد که بیان فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی چیز جدیدی نیست و به جمله کلیدی مسئولان مربوط شهری بدل شده است.

از سوی دیگر شیوع کرونا تمام ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و در این حال کارشناسان یکی از منابع اصلی شیوع این ویروس مهلک را مترو و اتوبوس های شلوغ معرفی کرده و بر رعایت فاصله اجتماعی در حمل و نقل عمومی تاکید دارند؛ این یعنی باید فکری به حال اتوبوس ها و متروی تا خرخره پر از مسافران کرد.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در این خصوص به رسانه‌ها می گوید: واقعیت این است که سیستم حمل ونقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است چراکه ۱۰ سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده اند و در این بخش با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی بجای ۹ هزار دستگاه اتوبوس در حدود پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.

«محمود ترفع» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز با بیان اینکه حداقل سه دستگاه از هر پنج اتوبوس شهری تهران (۶۰ درصد) فرسوده است، بر صحبت های رئیس شورای شهر تهران صحه می گذارد.

او ادامه می دهد: با این وضعیت ناچاریم از این اتوبوس‌ها به صورت تمام‌وقت برای جابجایی مسافران استفاده کنیم.

ترفع، میانگین عمر مفید اتوبوس‌های دیزل را ۱۰ سال اعلام و خاطرنشان می کند: درحالی که متوسط عمر ناوگان اتوبوس‌های تهران ۱۲ سال و نیم است.

این مقام مسئول همچنین می گوید: قیمت خرید اتوبوس ظرف مدت ۱۰ سال بیش از ۶ برابر شده و اگر در سال ۸۹ با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان امکان تهیه حداقل ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دوکابین را داشتیم، در حال حاضر با این مبلغ تنها می توان حداکثر ۲۵ دستگاه اتوبوس دوکابین خرید.

ترفع اما در این بخش از اخباری امیدوار کننده نیز خبر می دهد و می گوید: قرارداد خرید ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس با شرکت ایران خودرودیزل در حال نهایی شدن است و طی ماه‌های آینده به ثمر می‌نشیند.

او می افزاید: خوشبختانه اوراق مشارکت سال ۹۸ نقد شده و فرآیند انتشار و فروش اوراق مشارکت ۹۹ نیز در حال انجام است و اگر نهایی شود و به دست ما برسد، کار انعقاد خرید اتوبوس و مینی‌بوس‌های جدید برای پایتخت را پیگیری می‌کنیم.

«ترفع» اضافه کرد: میزان اوراق مشارکت ۱۳۹۸ برای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ۵۰۰ میلیارد تومان و میزان اوراق مشارکت امسال یکهزار میلیارد تومان است.

کمبودها در مترو محسوس تر است

هاشمی اما با اشاره به وضعیت متروی تهران، وجود کمبودها در این بخش را محسوس تر دانسته و توضیح می دهد:  سه خط مترو در سالهای اخیر افتتاح شده اما واگن وتجهیزات آن تامین نشده است و این خطوط از تجهیزات سایر خطوط استفاده می کنند.

رئیس شورای شهر تهران بر این باور است که این مشکلات موجب کمبود تجهیزات، افزایش استهلاک و عدم اورهال و تعمیرات اساسی به موقع در تجهیزات می شود.

او گفته: اخیرا شاهد سوانحی در این حوزه بودیم که به دلیل عدم تلفات، متاسفانه رسانه ها به سادگی از کنار آن عبور کردند.

هاشمی می افزاید: سری نخست قطارهایی که در متروی تهران مورد استفاده قرار گرفتند، به عمری بیش از ۲۰ سال رسیده اند که قاعدتا باید مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار بگیرند که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و ناوگان، این اتفاق رخ نداده است؛ این موضوع امکان سانحه را افزایش داده و در واقع آن، سیستم دیگر ایمنی ندارد.

تامین قطعات یدکی مترو سخت است

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه هم بر وجود مشکلات در تامین قطعات یدکی مترو تاکید رده و به ایرنا می گوید: امسال ۱۰ تا ۱۲ ایستگاه در خط ۶ به بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح این ایستگاه‌ها باید واگن‌های جدید به ناوگان مترو تزریق شود.

فرنوش نوبخت ادامه می دهد: اگر نتوانیم مشکل را حل کنیم، حفظ شرایط موجود سخت است.

به گفته این مقام مسئول، کرونا باعث شد که نتوانیم قطعات یدکی را تامین کنیم زیراهم ما با بی‌پولی روبرو شدیم و هم دنیا با مشکلاتی روبرو شد؛ در زمان حاضر نیز برای تامین قطعات یدکی نمی‌توانیم ارز تخصیص دهیم و اگر نتوانیم این مشکلات را حل کنیم، حفظ شرایط موجود نیز برای ما سخت خواهد بود.   

نوبخت تاکید کرد: با اجرای طرح ترافیک و آغاز سال تحصیلی ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان مسافران افزایش یافت اما ظرفیت را نمی‌توانیم افزایش دهیم زیرا قطاری نداریم و امکانات در همین حد است و برای حفظ وضعیت موجود هم نیازمند حمایت بیشتر هستیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبودی در زمینه واگن وجود ندارد و حرکت قطارها در خطوط هفتگانه مترو طبق برنامه و منظم انجام می‌شود، گفت: برابر با ظرفیت فعلی واگن داریم ولی برای افزایش ظرفیت به ناوگان جدید نیازمندیم.

به گفته او، هم اکنون خط ۲ مترو با سرفاصله سه دقیقه، خط سه با ۶ دقیقه و خط یک و چهار با سرفاصله ۳.۵ دقیقه مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان است و این خطوط بیشترین مسافران را در خطوط هفتگانه مترو دارد.

به گزارش ایرنا، حال ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت خوب نیست و کافیست برای مشاهده آن سری به ایستگاه های مترو و اتوبوس زد؛ به نظر می رسد روبرو شدن با یک بحران در این بخش در صورت توجه نکردن به نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دور از انتظار نخواهد بود.

چیزی که پیروز حناچی شهردار تهران آن را به خوبی درک کرده و چندی پیش در نامه‌ای به رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین دبیر شورای عالی هماهنگی و امور اقتصادی، وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران را وخیم توصیف کرد و تامین مالی برای خرید را از محل صندوق توسعه ملی خواستار شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: