• شنبه ١٢ مهر ١٣٩٩-١٠:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١٨٧
آرمان ملی نوشت:

وضعيت قرمز اتوبوس‌هاي پايتخت

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامهآرمان ملی در گزارشی به وضعيت قرمز اتوبوس‌هاي پايتخت پرداخت.
 
طی چند سال گذشته قول‌های دولت برای بازسازی ناوگان عمومی شهر تهران همچنان بر روی کاغذ مسکوت مانده و هیچ اقدام عملی برای خرید اتوبوس‌های جدید صورت نمی‌گیرد. دو سال پیش بود که دولت قول خرید ۱۵۰۰ اتوبوس را به شورای شهر و شهرداری تهران داد، ولی ظاهرا اراده و امیدی برای تحقق وعده سه هزار میلیاردی خرید اتوبوس دیده نمی‌شود. طبق آمار ۷۰ درصد از اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند و همان‌طور که شرکت واحد اتوبوس تهران اعلام کرده است: «اتوبوس‌های تهران حداکثر تا شش سال دیگر دوام می‌آورند و تا آن زمان ۱۰۰ درصد آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند». هر سال از تعداد اتوبوس‌هاي تهران كاسته مي‌شود و هشدارهاي اين سال‌هاي مديران شهري هم به تقويت ناوگان اتوبوسراني ختم نشده. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تعداد خطوط اتوبوسراني پايتخت كه در حال حاضر ۲۲۱ خط است بايد به ۳۰۰ خط افزايش يابد. طول خطوط ۲ هزار و ۶۹۹ كيلومتر است كه بايد به ۳ هزار كيلومتر افزايش پيدا كند. تعداد مسافران دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر است كه بر اساس برنامه بايد به ۵ ميليون نفر برسد. تعداد ايستگاه‌هاي اتوبوس ۵ هزار و ۲۳۱ ايستگاه است كه بايد به ۶ هزار ايستگاه برسد. تعداد اتوبوس‌ها ۵ هزار و ۹۲۰ اتوبوس است كه بايد به ۸ هزار اتوبوس برسد. در حوزه اتوبوسراني، تهران در دهه‌هاي اخير نياز به ۵ هزار اتوبوس جديد داشته اما تنها ۵۰۰ اتوبوس وارد تهران شده و ناوگان فعال اتوبوسراني از ۷۱۰۰ دستگاه در سال ۸۹ به ۵۷۸۶ دستگاه در سال ۹۹ رسيده است كه از اين تعداد ۳ هزار و ۵۸۵ يعني ۶۲ درصد به سن فرسودگي رسيده‌اند و بايد از رده خارج شوند. تعداد خرابي ماهانه ناوگان اتوبوسراني تهران ۱۳ هزار و ۷۰۰ اتوبوس است. اين عدد فراواني تجميعي در طول يك ماه است، به‌ طوري كه در بعضي موارد يك دستگاه اتوبوس تا ۶ بار خرابي در ماه دارد و ميزان كمبود اتوبوس در زمان پيك علاوه بر ناوگان موجود، سه هزار دستگاه است. براساس قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، دولت باید از سال ۱۳۹۶ تاکنون یک هزار و ۴۰۰ تا دو هزار واگن برای کلانشهرها تامین می‌کرد که یک هزار و ۵۰ واگن سهم متروی تهران بود اما از سه سال پیش تا امروز حتی یک واگن قطار هم تحویل شهرداری تهران نشده‌است.
سال گذشته در جلسات پيوسته‌اي كه مديران شهري تهران با معاون اول رئيس‌جمهور داشتند، تصميم گرفته شد 3 هزار اتوبوس به تهران و 3 هزار اتوبوس به كلانشهرها داده شود اما به دليل كمبود نقدينگي، اين رقم به 1500 اتوبوس به تهران و هزار و 500 اتوبوس به كلانشهرها كاهش پيدا كرد. حتي اين وعده دولت هم محقق نشد. در روزهاي كرونايي پايتخت باز هم از سوي دولت وعده‌اي تازه در اين حوزه داده شد و رئيس‌جمهور در جلسه ستاد ملي كرونا اعلام كرد: اگر در تهران مثلا 500 اتوبوس مورد نياز است و در استان‌هاي ديگر هم مجموعا هزار و 500 اتوبوس مورد نياز است اگر بتوانند، اتوبوس داخلي يا خارجي را تا پايان ارديبهشت به خدمت بگيرند، يعني تحويل داده شود، آن وقت ما هم حاضريم در اين زمينه كمك كنيم، مخصوصا در قسط اولي كه بايد پرداخت كنند تا اتوبوس آماده شود، به عنوان دولت كمك مي‌كنيم و بقيه اقساط را هم خود شهرداري‌ها پرداخت مي‌كنند. وعده‌اي كه به دليل قيد زماني محقق نشد اما نامه‌نگاري‌هايي كه ميان دولت و شهرداري در اين خصوص انجام شد نشان داد كه از ابتدا هم اولويت دولت براي ناوگان فرسوده اتوبوسراني اورهال (بازسازي - تعمير اساسي) است. امروز پس از نااميد شدن مديريت شهري از نقد كردن اتوبوس‌هاي دولتي يك قرارداد و يك تفاهمنامه ميان شهرداري و يك كارخانه توليد اتوبوس بسته شد.
 
وضعيت قرمز اتوبوس‌هاي پايتخت
 
در اين شرايط محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران مي‌گويد: «دو سال از وضعيت هشدار سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت گذشته است و اين سيستم هم‌اکنون در آستانه فروپاشي قرار دارد» او همچنين با تاکيد بر وضعيت بحراني حمل و نقل عمومي پايتخت، گفت: «واقعيت اين است که سيستم حمل ونقل عمومي تهران در آستانه فروپاشي است، چراکه 10 سال است ناوگان اتوبوسراني تهران، نوسازي نشده و در حال حاضر بيش از 80 درصد اتوبوس‌هاي تهران فرسوده است». او افزود که با کمبود 50 درصدي اتوبوس هم مواجه هستيم يعني به‌جاي 9 هزار دستگاه اتوبوس در حدود پنج هزار و 500 دستگاه اتوبوس فعال داريم. رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به هشدارهاي پيشين درباره وضعيت بحراني حمل و نقل عمومي پايتخت، گفت که حدود دو سال است که از وضعيت هشدار در مورد سيستم حمل ونقل عمومي تهران عبور کرديم. او گفت که همان دو سال قبل هشدارهاي لازم را به مسئولان داديم ودر رسانه‌ها اعلام کرديم.
 
تهران نيازمند 1500 واگن مترو
 
در اين بين فرنوش نوبخت، مديرعامل شرکت بهره‌برداري متروي تهران، نيز طي روزهاي اخير اعلام کرد که ميانگين تعداد مسافران متروي پايتخت در 18 ساعت کار روزانه حدود 940 هزار نفر است و افزود: «در ساعات پيک که يکي صبح و ديگري بعد از ظهر است،‌ واگن‌هاي مترو بسيار شلوغ است» نوبخت همچنين گفت که مترو پس از شيوع کرونا هيچ کمک دولتي دريافت نکرده است و افزود که نمي‌توانيم براي شلوغي مترو در شرايط کرونا اقدام خاصي انجام دهيم، خود شهروندان سفرشان را با مترو مديريت کنند چرا که امکان فاصله‌گذاري در مترو نيست. همزمان علي امام، مديرعامل شرکت متروي تهران، گفت که در چهار سال گذشته فقط 70 واگن معادل 10 رام قطار به خطوط متروي تهران افزوده شده است. امام عنوان کرد که در حال حاضر دولت هيچ نقشي در خريد واگن براي مترو ندارد. به گفته مديرعامل شرکت متروي تهران، هم‌اکنون متروي تهران 177 رام قطار شامل يک هزار و 197 واگن دارد که از اين تعداد 47 رام معادل 329 واگن را به علت اشکالات گوناگون از خط کنار گذاشته شدند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: