• دوشنبه ٧ مهر ١٣٩٩-١٤:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١٥٣
گزارش همشهری از جلسه 239 شورا:

بودجه 99شهرداری اصلاح می‌شود؟

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری از جلسه روز گذشته شورا با طرح این سوال که بودجه 99 شهرداری اصلاح می شود؟ گزارش نوشت.

«درآمد شهرداری تهران طی ۵ماهه امسال، نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، از ۸۵درصد به ۶۰درصد کاهش یافته است. کاهش ۲۵درصدی به‌دلیل رکود پیش‌آمده در فضای کسب و کار و افزایش ۳۸درصدی بودجه مصوب پنج‌دوازدهم سال‌جاری نسبت به سال گذشته است»؛ این آمار درآمدی از گزارش خزانه‌داری شورای شهر تهران برآمده؛ گزارشی که دیروز توسط سیدحسن رسولی در دویست‌و‌سی‌ونهمین جلسه شورا قرائت شد. او البته در عین حال گفت که تحقق این میزان بودجه شهرداری در مقایسه با عملکرد دولت از نقاط‌قوت است. به گزارش همشهری، حسابرسی به تامین درآمد شهرداری تهران تا آخر مرداد‌ماه امسال نشان می‌دهد که در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری تهران براساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی 5ماهه خود نسبت به تامین منابع، در سقف ۱۲هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره 5ماهه، مبلغ ۷هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان معادل ۶۰درصد درآمد کسب کرده است. همین موضوع یکی از دستورات اصلی جلسه دیروز شورا بود که رسولی، به‌عنوان خزانه‌دار شورای شهر تهران در رابطه با آن، گفت: «طی 5ماهه مذکور، کسری عملکرد ۵هزار و ۷۷ میلیارد تومان، معادل ۴۰ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود».

 

توجه به بودجه غیرنقد و پروژه‌های محله‌ای

موضوعاتی که عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران عنوان کرد، باعث شد تا برخی اعضای شورا به بیان نظرات خود بپردازند. بر این اساس، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی، گفت: «متأسفانه عدم‌تحقق کامل منابع بودجه سال 1399شهرداری تهران به‌علت اثرات ناشی از شیوع کرونا، تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور، زمینه کند شدن روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را در سطح شهر تهران فراهم آورده است. در این شرایط، مدیریت مؤثر و بهینه نقدینگی و تخصیص منابع به پروژه‌ها و پرهیز از هزینه‌های زائد جاری و روزمره، می‌تواند راهگشا و ارزش‌آفرین باشد. خوشبختانه در جریان بررسی و تصویب بودجه سال 1399شهرداری تهران در شورا، با درک درست از چالش‌های احتمالی در مسیر تامین منابع بودجه، با پیش‌بینی جزء 4بند پ تبصره 2بودجه راهکاری اندیشیده شد، تا «هرگونه پرداخت نقدینگی یا منابع غیرنقد و تمامی پرداخت‌ها، بابت ردیف‌های اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی صرفاً به تفکیک ردیف‌های بودجه مصوب» انجام گیرد. » او در همین راستا پیشنهاد داد تا نقدینگی و منابع غیرنقد برای پشتیبانی از اجرای پروژه‌های محله‌ای به تفکیک ردیف و محل مصرف مشخص، به مناطق و سازمان‌های متولی تخصیص پیدا کند تا چرخ پروژه‌ها به حرکت درآید. فراهانی معتقد است چنین روشی باعث می‌شود تا مدیران اجرایی امکان جابه‌جایی و هزینه نقدینگی اختصاص یافته را در محل دیگری پیدا نکنند.

 در ادامه جلسه برخی از اعضای شورای شهر تهران خواهان ارائه لایحه اصلاحی بودجه شهرداری شدند. درواقع اعضای شورا بر این نظر بودند که ضمن ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها، از آنجا که منابع نقد انحرافی از بودجه نداشته، از یک‌سو تامین منابع غیرنقد اهمیت بیشتری دارد و از سوی دیگر باید بخش‌هایی از بودجه 99با شرایط روز اقتصادی اصلاح شود. همچنین باید زمان مصوبه بسته محرک اقتصادی تمدید شود. 

 

موزه کودکان تأسیس می‌شود

در جلسه روز گذشته، اعضای شورای شهر تهران با کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به تاسیس موزه کودکان شهر تهران» موافقت کردند. البته مقرر شد برای بررسی جزئیات، این طرح به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارجاع شود. اینطور که محمدجواد حق‌شناس در رابطه با طرح مذکور گفت این طرح توسط ناهید خداکرمی تنظیم شده و محوریت آن جذب گردشگر و ایجاد محیطی است که کودکان در آن بتوانند تخیلات و قابلیت‌های ذهنی خود را برای زندگی آینده آماده کنند. آن گونه که از کلیات طرح برمی‌آید موزه کودکان می‌تواند شامل واحد‌های محیط‌زیست، سلامت، ترسیم تخیلات، بازی‌های تقویت‌کننده اعتماد به‌نفس، نگهداری اشیا، آشنایی با حشرات، تعاملات اجتماعی، تکنولوژی و ارتباطات و... باشد. در جلسه دیروز دستور جلسه طرح راهبردی منابع انسانی هم تصویب شد که به‌زودی ابلاغ می‌شود.

 

محسن هاشمی: با استیضاح حناچی مخالفم

رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه و در جمع خبرنگاران درباره برگزاری جلسه هم‌اندیشی با شهردار پایتخت، گفت:‌ «در این جلسه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری حضور داشت و درباره موضوع شورایاری‌ها، مصوبه دیوان عدالت و اقدامات لازم برای سرای محلات بحث و گفت‌وگو شد. بیش از 300سرای محله در پایتخت وجود دارد که 7500میلیارد تومان ارزش مالی آن است و بیش از 3500نفر در این سراها مشغول فعالیت هستند که ناهماهنگی‌های پیش‌آمده سبب مشکل در سرای محلات شده است.» محسن‌هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال استیضاح و برکناری حناچی هم گفت:‌ «در صحن شورا این قضیه مطرح نبود. من نیز صددرصد موافق استیضاح نیستم. البته برخی از اعضای شورا تصور می‌کنند از آنجایی که مدیران شهرداری، سال آخر فعالیت‌شان است برخی از مطالبات را جدی پیگیری نمی‌کنند.» رئیس شورای شهر تهران همچنین گفت: «هم‌اکنون در کشور با حجم نقدینگی مواجه هستیم و این نقدینگی هرجا می‌رود، شرایط را به هم می‌ریزد که البته شهرداری می‌تواند این نقدینگی را به سمت خودش بکشد و در جهت توسعه شهر از آن استفاده شود.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: