• جمعه ٤ مهر ١٣٩٩-١١:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١١٤
سید آرش حسینی میلانی:

کانون‌ها و محورهای طغیان موش شناسایی و به مردم معرفی شوند/ جلب مشارکت صنوف در مقابله کارساز با موش ضرورت دارد

نود و ششمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور رئیس و مشاوران این کمیته، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و مسئولان اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که بررسی وضعیت حیوانات موذی با تمرکز بر موش اختصاص داشت، گفت: موضوعات مختلفی در شهر تهران هستند که تمام بار مسئولیت مقابله و کنترل آنها به شهرداری محول شده است. یکی از این موضوعات حیوانات موذی هستند.

وی با بیان اینکه کنترل و مقابله با افزایش جمعیت حیوانات موذی به ویژه موش از مطالبات روزمره شهروندان است، اظهار داشت: طی دو، سه ماه گذشته بررسی‌ها حاکی از طغیان جمعیت موش در برخی محورها، کانال‌ها و معابر شهری بوده است. هرچند مقابله با موش شاید از اولویت چندم شهرداری باشد اما کنترل جمعیت آنها از دغدغه‌های شهروندان است.

حسینی میلانی توجه به وضعیت خیابان‌های شریعتی، ولیعصر، 15 خرداد و انقلاب اسلامی به عنوان کانون‌های تجمع و وفور موش تاکید و خاطرنشان کرد: شهرداری در حوزه‌های مختلف خدمات شهری نیازمند گفت‌وگو و تعامل با افکارعمومی از یکسو و مسئولان و سازمان‌های مرتبط از سوی دیگر، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مسئول در این حوزه است چراکه هر یک از آنها در مقابله با این حوزه مسئولیتی دارند که متاسفانه برخی از آنها به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند.

وی بر مشخص شدن میزان هزینه تمام شده مقابله هر موش تاکید کرد و ابراز داشت: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر برای مقابله با موش‌ها باید مخاطب‌های خود را برای اثرگذاری بیشتر، مشخص کند که در نگاه اول به نظر می رسد خانم‌های خانه‌دار و صنوف دو گروهی هستند که بیشترین مواجه و دغدغه را در این باره دارند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر ادامه داد: دو صنف اغذیه‌فروشان و میوه‌فروشان، دو صنفی هستند که بیشترین حجم تولید زباله برای خوراک موش را دارند و لازم است با این صنوف قبل از در پیش گرفتن راهکارهای انظباطی، گفت‌وگو کرد تا آنها مسئولیت اجتماعی‌شان را برای رعایت پروتکل‌ها برعهده گرفته و رعایت کنند.

حسینی میلانی با تاکید بر همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با سازمان نظام دامپزشکی برای مقابله و کنترل جمعیت موش‌ها بیان کرد: پیمانکاران و افرادی که مسئولیت مقابله با موش را برعهده می‌گیرند، نیازمندهای آموزش‌های به‌روز و همچنین دارا بودن سلامت جسمی و روانی هستند که لازم است شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر بر این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشد.

وی بر شناسایی کانون‌ها و محورهای قرمز تجمع موش و انجام اقدام جدی در مورد آنها تاکید کرد و یادآور شد: وقتی سفید بالک‌ها به شهر تهران هجوم آوردند، شهرداری در آن دوران ابتدا از خود رفع مسئولیت می‌کرد اما سرانجام، این موضوع و نقش خود را پذیرفت و در همکاری با موسسه تحقیقات گیاهپزشکی توانست راهکار علمی و موثری برای مقابله با سفید بالک‌ها پیدا کند.

به گفته رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری، مشارکت جامعه علمی و مراکز علمی و دانشگاهی می‌تواند نقش موثر و کمک‌کننده‌ای در این مسئله داشته باشند و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی از جمله جامعه علمی، نهادهای مردم‌نهاد و داوطلبان مردمی موثر است.

حسینی میلانی مقابله با افزایش جمیعت موش‌ها را نیازمند سرمایه‌گذاری دانست و عنوان کرد: مقابله با افزایش جمعیت موش‌ها نیازمند هم‌افزایی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، سازمان مدیریت پسماند و دیگر دستگاه‌های مسئول در حوزه خدمات شهری است.

سید علی مفاخریان در ادامه این جلسه، اظهار داشت: کنترل و مقابله با جمعیت موش‌ها از مسائل مهم، سوال‌برانگیز و از مطالبات جدی شهروندان است. امسال دو مبارزه جدی برای مبارزه با موش‌ها اجرایی شده که تا حدودی توانسته از طغیان موش‌ها در برخی از راسته‌ها جلوگیری کرده و تا حدی افزایش جمعیت آنها کنترل کند اما امکان حذف کامل آنها وجود ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت اثرگذاری سموم و روش‌های مقابله تصریح کرد: سموم مقابله با موش از گذشته تست شده ولی حساسیت برخی از آنها در میان موش‌ها از بین رفته و موش‌ها به آن مقاومت پیدا کرده‌اند. با این حال ضروری است برای استفاده از سموم دیگر از سازمان حفظ نباتات مجوز بگیریم.

شناسایی کانون‌ها و محورهای وفور موش، استفاده از روش‌های جدید برای کنترل و مقابله با افزایش جمعیت موش، اقدامات فرهنگی و آموزشی انجام شده، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای دستیابی به سموم جدید با اثرگذاری بیشتر، رایزنی با سازمان نظام دامپزشکی و همکاری با مناطق 22 گانه شهرداری و سازمان‌های مرتبط از موضوعاتی بودند که در این جلسه از سوی مدیرعامل و مسئولان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تشریح شدند.

نماینده اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران هم در این جلسه بر آمادگی این اداره برای همکاری با شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل برای دستیابی به یک برنامه پایش فصلی کنترل و مقابله با موش در سطح شهر تهران تاکید کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: