• پنج شنبه ٣ مهر ١٣٩٩-١٤:٠٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١٠٨
حسینی میلانی:‌

دستیابی به هدف تفکیک زباله نیازمند همراهی اجتماعی است/ یک نسخه واحد نمی‌تواند به اجرای طرح کاپ کمک کند

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: دستیابی به هدف تفکیک زباله از مبدا نیازمند همراهی اجتماعی و همکاری همه دستگاه‌هاست و تنها شهرداری موظف به انجام این کار نیست.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی در نشست هماهنگی اجرای طرح کاپ در منطقه 21 گفت: اجرای طرح کاپ، یک گام مهم در مسیر چند مرحله‌ای تحقق طرح جامع پسماند در شهر تهران است اما موضوعی که باید به آن توجه داشت، در نظر گرفتن بستر و شرایط انجام تفکیک زباله از مبدا در سایر کشورهاست.
وی با اشاره به شرایط و بستر شکل‌گیری تفکیک از مبدا در انگلیس اظهار داشت: نقطه عطف گسترش تفکیک زباله از مبدا در سال‌های ابتدایی جنگ جهانی دوم است. دولت انگلیس در آن سال‌ها به دلیل فشار شدید آلمان و محاصره‌ای که قرار گرفته بود، پویش گسترده‌ای را ایجاد و اعلام کرد هر قطعه آهن و پلاستیک ارزشمند است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا در بسیاری از کشورها مبتنی بر یک ضرورت عینی بوده است، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها مراکز دفن زباله آنقدر مسئله‌ساز شده بود که موجب شد شهرداری‌ها به فکر تفکیک زباله بیفتند. در تهران ما دیرهنگام به فکر تفکیک زباله از مبدا افتاده‌ایم که این مسئله هم به خاطر دوری آرادکوه از شهر تهران بوده و این فاصله موجب شده آثار محیط زیستی دفن زباله چندان متوجه شهر تهران نباشد.
به گفته حسینی میلانی، یکی از مسئولیت‌های اجتماعی شهروندان در عرصه کلان آن است که با تفکیک زباله‌های خود در مبدا آثار منفی محیط زیستی ناشی از تولید و انباشت انبوه زباله در تهران را کاهش دهند.
وی ادامه داد: در تهران دیر به ضرورت تفکیک زباله از مبدا رسیده‌ایم ولی همچنان ضروری است مردم را برای انجام تفکیک اقناع و همراه کنیم. به عبارت دیگر، دستیابی به هدف تفکیک زباله از مبدا نیازمند همراهی اجتماعی و همکاری همه دستگاه‌هاست و تنها شهرداری موظف به انجام این کار نیست.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری مشخص شدن میزان رد پای اکولوژیک شهروندان تهرانی در حوزه پسماند را ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: انجام دوره‌ای نظرسنجی و دریافت بازخورد نظرات شهروندان امری ضروری است. باید نظرات افکارعمومی و شهروندان براساس برنامه منسجمی از طریق نظرسنجی اخذ و در مراحل مختلف اجرا مدنظر قرار گیرد.
حسینی میلانی افزود: البته در ابتدای اجرای طرح کاپ، این کار انجام شده اما لازم است نظرسنجی‌هایی در فواصل مختلف صورت گیرد تا بازخورد مناسبی از اثر بخشی طرح داشته باشیم.
وی انجام سرمایه‌گذاری برای افزایش توان خدمات شهری در حوزه پسماند را ضروری دانست و ابراز داشت: ضروری است وضعیت میزان ماشین‌آلات، تعداد نیروی انسانی و... برای مدیریت شهری و شورا شفاف شود و توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها مشخص و میزان نیازمندی شهر را در نظر گرفت تا وضعیت پایداری در مدیریت پسماند حاصل شود.
این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در نظر گرفتن راهکارهای محلی برای مسائل محلی یکی از پیش‌شرط‌های موفقیت اجرای طرح کاپ است، عنوان کرد: اجرای پایلوت طرح کاپ در مناطق مختلف تهران به خاطر آن است که ببینیم اجرای طرح کاپ در هر محله با شرایط مختلف به چه شکلی است و بتوانیم از این رهگذر، به راهکارهای محلی برای مسائل محلی برسیم.
به گفته حسینی میلانی، باید الگوهای رفتاری و سناریوهای مختلف در ارتباط و تعامل با شهروندان در مناطق مختلف طراحی و اجرا کرد چراکه یک نسخه واحد نمی‌تواند به اجرای طرح کاپ کمک کند.
وی طرح کاپ را یک شیوه متمایز نسبت به وضعیت فعلی پسماند دانست و یادآور شد: حتما اجرای طرح کاپ نیازمند حمایت و تشویق است و ضروری است همه ارکان مدیریت شهری با تمام توان از این روند و حرکت جدید حمایت کنند.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری انجام پایش دوره‌ای از روند اجرای طرح کاپ را ضروری دانست و بیان کرد: حتما ضروری است معاونت خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند با مناطق و نیروهای اجرایی تعامل داشته باشد و نتایج مثبت و بازخورد اجرای این طرح را به اطلاع شهروندان برسانند. 
 
تفکیک زباله را از پرسنل شهرداری شروع کردیم 
 
در ابتدای این جلسه، حسن رحمانی شهردار منطقه 21، بومی‌سازی و محلی‌سازی اجرای طرح کاپ را ضروری دانست و از آمادگی منطقه 21 برای اجرای طرح کاپ در تمامی منطقه خبر داد.
وی از اجرای طرح تفکیک زباله تر و خشک در پرسنل شهرداری منطقه 21 خبر داد و گفت: وجود شهرک‌های مختلف در منطقه 21 موجب شده تا اجرای طرح کاپ در این منطقه قابلیت اجرایی داشته باشد. در این چارچوب، طرح کاپ در سه شهرک بزرگ در منطقه 21 اجرایی شده و افزایش تفکیک زباله از مبدا نسبت به قبل شده است.
در ادامه این جلسه، معاون خدمات شهری و شهرداران نواحی شهرداری منطقه 21، به تشریح اقدامات فرهنگی و آموزشی انجام شده برای اجرای طرح کاپ و راه‌اندازی هاپیرپسماند پرداختند.
معاون خدمات شهری منطقه 21 از کاهش زمان جمع‌آوری پسماند و کسب رضایت شهروندان با آموزش‌های داده به شهرک‌هایی که طرح کاپ در آنها اجرا می‌شود، خبر داد و انجام اقدامات آموزشی و فرهنگی و پخش آنها در رسانه‌های جمعی از جمله تلویزیون را ضروری برشمرد.
 
کاپ، یک طرح چند مرحله‌ای است 
صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران هم اجرای طرح کاپ را با تغییر رفتار فرهنگی شهروندان ممکن دانست و اظهار داشت: طرح کاپ، یک طرح چند مرحله‌ای است. اکنون مدیریت شهری وارد مرحله اجرای تفکیک زباله از مبدا شده که برای اولین بار در شهر تهران در تمام مقاطع و دوران‌های پیشین مدیریت شهری است.
وی با بیان اینکه موفقیت اجرای طرح کاپ نیازمند حمایت و همکاری تمامی ارکان شهرداری است، تصریح کرد: اینکه اکنون در سال پایانی مدیریت شهری دوره پنجم قرار داریم یا آنکه هنوز زمان این کار فرانرسیده و باید اقدامات دیگری انجام داد، بهانه‌های خوبی نیستند چراکه با تعویق این کار، موجب عقب افتادن طرح تفکیک زباله از مبدا در مقاطع بعدی هم خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: