• چهارشنبه ٢ مهر ١٣٩٩-٠٨:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٩٥
در گزارش اعتماد از جلسه 238شوراي شهر تهران بخوانید:

ورود همشهري و شهروند به بورس با فوريت!

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه اعتماد در گزارشی از جلسه روز گذشته شورا به ورود همشهری و شهروند به بورس با قید یک فوریت پرداخته است.

قرار است از ميان شركت‌هاي زيرمجموعه شهرداري تهران دو شركت شهروند و همشهري وارد بورس شوند. روز گذشته يك فوريت لايحه «برنامه عملياتي اقدامات و زمان‌بندي اجرايي جهت عرضه سهام شركتهاي خدماتي كالاي شهروند و همشهري در بازار سرمايه» بررسي شد.  اعضاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران از مخالفان اين لايحه بودند و از سوي برخي  اعضاي كميسيون برنامه و بودجه نيز تاكيد داشتند اين لايحه تكليفي است كه شورا براي شهرداري تهران تعيين كرده است.  محمدجواد حقشناس رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در مخالفت اين لايحه گفت: مساله ما حضور دو موسسه بسيار مهم شهرداري در بورس است. اين روزها بورس وضعيت به شدت آسيب‌پذيري پيدا كرده است و گرفتاري آن جدي است؛ لذا خواهشمندم اين مساله در كميسيونهاي تخصصي طرح شود چراكه موضوع واگذاري سرمايههاي شهرداري است. نكته دوم اينكه كنار هم مطرح كردن همشهري و شهروند دو داستان جدا از هم است. الهام فخاري هم در مخالفت يك فوريت اين لايحه گفت: وضعيت «همشهري» و «شهروند» براي ما اعضاي شوراي شهر مشخص نيست به گونه‌اي كه شش نامه با امضاي رييس شورا به شهرداري فرستاده شده است تا در مورد وضعيت هيات‌مديره فروشگاه شهروند به ما توضيح دهند. باعث سرافكندگي است كه بگويم هنوز اتفاقي نيفتاده است و گزارش به ما نداده‌اند. چگونه وقتي جواب يك نامه را به ما نمي‌دهند مي‌خواهند شركت را وارد بورس كنند. اما زهرا نژادبهرام به عنوان موافق اين لايحه گفت: با يك فوريت طرح موافقم چراكه اولا در گذشته هم چنين برنامهاي داشتيم كه شركتهاي شهرداري كه قابليت حضور در بورس را دارند، وارد اين چرخه كنيم. علت دوم هم ساختار بودجه در شرايط كنوني است. هرچقدر كه از ظرفيتهاي موجود درآمدزايي كنيم به نفع شهرداري است. سيد محمود ميرلوحي نيز سخنان خود را در قالب نظر كميسيون بيان داشت و گفت: در بند الف بسته محرك اقتصادي اشاره شد كه موسسه شهروند را ظرف يك ماه وارد بورس كنيم ولي امروز بعد چندماه به آن رسيدهايم. او ادامه داد: مستحضر باشيد كه كار زيادي در اين زمينه توسط شهرداري و كميسيونهاي برنامه و بودجه و كميسيون اقتصادي انجام شده است و اكنون آخرين وقت است و ديگر فرصت نمي‌كنيم. سه بار تاكيد كرديم كه اين كار بشود.

ميرلوحي در توضيح ديدگاه خود افزود: دوره اول بحث بود شركت شهروند با 800 ميليارد تومان واگذار شود اما اكنون با بيش از 10 هزار ميليارد تومان مي‌تواند براي شهرداري درآمدزايي كند. مجيد فراهاني نيز در دفاع از اين فوريت گفت: ما قبلا دو مصوبه در اين خصوص داشتيم كه شهرداري بايد ظرف مدت سه ماه شركت‌ها و موسساتي كه مي‌تواند وارد بازار سرمايه شوند را معرفي كند كه اين كار را نكرد و ما در مصوبه دوم در حين تصويب بسته محرك اقتصادي مشخصا نام شهروند و همشهري را قيد كرديم كه حالا هم لايحه آن در اختيارمان قرار گرفته است. اين عضو شوراي شهر تهران افزود: شهرداري نمي‌خواست اين تكليف را انجام دهد و ما اعضاي شوراي شهر خودمان در دو مصوبه شهرداري را ملزم كرديم و حالا بهتر است به فوريت اين لايحه راي دهيم. در ادامه حامد مظاهريان معاون برنامهريزي، توسعه شهري و امور شورا گفت: اين لايحه خواست خود شوراي شهر بوده و قاعدتا شورا بايد مدافع آن باشد.  او با تاييد سخنان الهام فخاري گفت: در واقع وقتي شركتي وارد بورس مي‌شود بايد شفاف شود. اين يك تاسف بزرگ است كه از ميان بيست شركت متعلق به شهرداري هيچكدام وارد بورس نشدهاند و حال اين اولين فرصت براي اين اقدام بود. در نهايت يك فوريت اين لايحه با 12 راي موافق به تصويب رسيد. الهام فخاري از مخالفان اين لايحه درباره مخالفت واگذاري همشهري به «اعتماد» گفت: به‌طور كلي مخالف واگذاري چند واحد اقتصادي پرقدرت كه متعلق به شهرداري تهران است، در فضاي بورس بودم. بحث ديگري كه در خصوص روزنامه همشهري وجود دارد بحث شفافيت است، چرا اين شفافيت در گزار‌ش‌دهي، در تعيين وضعيت و در روند تحقيق و تفحص همشهري اتفاق نيفتاده است؟ ما يك حرفي بزنيم يك چيز ديگر عمل كنيم؟ تحقيق و تفحص همشهري كجاست!؟ معلوم نيست از شورا اساسا خارج شده يا نشده است! خب چطور مي‌گويند كه مي‌خواهيم همشهري را به بورس ببريم؟  رييس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران معتقد است: ‌اين نوع تصميم‌گيري‌ها پرتاب كردن صورت‌مساله به يك جاي ديگر است و اصلا حل مساله نيست. همشهري، فرصت‌هاي خاص خودش را دارد و يك نهاد رسانه اقتصادي بسيار بزرگ است؛ فقط نام و نشان همشهري خودش يك ارزش بسيار بزرگي است. يك سرمايه‌اي به اين گران‌قيمتي را ما با چه استدلالي مي‌خواهيم به بيرون از شهرداري ببريم؟‌ آن هم در سال آخر.  فخاري اضافه كرد: ‌از طرفي هنوز مشخص نيست كه آنجا قبلا چه اتفاقاتي افتاده و در اين دوره چه اتفاقاتي افتاده است. با احترام به همه مديران و كاركنان همشهري بحث زيرسوال بردن افراد نيست بلكه بايد ارزيابي عملكرد اتفاق بيفتد. مجموعه همشهري املاكي دارد كه تعداد آن و ارزش آنها هم كم نيست. چه بوده، چه تحويل گرفتيم، الان در چه وضعيتي است، اصلا آيا بورس مي‌تواند مجموعه را پاسخگو كند؟ يعني به الزام به بورس فرستادن بايد به مجموعه پاسخگو باشد؟ پس شورا چه كاره است؟ يعني چون شورا نمي‌تواند پاسخ روشني بگيرد، متوسل به پرتاب كردن يك سرمايه‌اي به اين بزرگي به بورس مي‌شود؟ اين به ‌نظر من اصلا روش درستي نيست و من معتقدم تا وقتي هم كه اين فضا درست و اصلاح نشود، اصلا به بورس فرستادن يا نفرستادن نبايد مساله مجموعه باشد.

فخاري به موضوع واگذاري شهروند به بورس هم اشاره كرد و گفت: مجموعه شهروند هم درگير مسائل خاص ديگري است. شهروند اصلا وضعيت سرپرست يا مديرعاملش روشن نيست و هيچ گزارش روشني در خصوص آن به شورا ارايه نشده است، ما برج 10،  تذكري را درخصوص اين شركت مطرح كرديم. 6 نامه پيرو زديم كه مستندات آن را هم به رسانه مي‌دهم و هنوز هيچ پاسخ روشني دريافت نكرديم. مگر اعلام هيات‌مديره‌ها با تاكيد بر شهروند موضوع عجيبي بوده كه ما از شهرداري خواستيم!؟ ضمن اينكه من معتقدم واقعا نظارت‌ها در مورد شهروند بايد خيلي دقيق‌تر و خيلي سامان‌يافته‌تر باشد. رفت‌و‌آمدهايش بايد معلوم باشد بر چه اساسي بوده است؟ خب اينها همه‌اش وظيفه شورا است. وظيفه شورا است، نه‌تنها اختيار شورا و اين زمين گذاشته شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

خبرنگار: نورا حسینی

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: