• دوشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٩-١٤:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٥٢
در جلسه فصلی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران عنوان شد:

شورایاری ها سرمایه های شهر هستند

اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در جلسه فصلی با معاونت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری های ۲۲ گانه تهران، به موضوع شورایاری ها ورود جدی کردند و آنها را سرمایه جدی برای شهر تهران دانستند که رای مردم را دارند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در جلسه فصلی با معاونت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری های ۲۲ گانه تهران در محل ستاد سمن ها در خصوص  شورایاری ها ضمن خوش آمد گویی به حاضران نشست، گفت: بار عمده مسائل شورایاری ها بر دوش معاونین فرهنگی و اجتماعی شهرداری های مناطق است. محور مهم بحث این نشست این است که بتوانیم در مورد مسائل مربوط به شورایاری ها سخن بگوییم.
حجت نظری دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: امیدوارم با گفتگو هایی که در این نشست صورت می‌گیرد به نتایجی طبق منافع حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر تهران برسیم و بتوانیم مشکلات و معضلاتی که در حال حاضر پیش آمده را حل کنیم.
او ادامه داد: چندی پیش بود که آقای دلبری پیشنهادشان را مطرح کردند و گفتند چند نفر از معاونین فرهنگی و اجتماعی مناطق، پیشنهاد تشکیل جلسه ای را با حضور کمیسیون و همینطور مسئولین ستاد شورایاری های شورای اسلامی شهر تهران دارند و دغدغه عزیزان این است که به نوعی موضوع سرای محلات و چگونگی کنشگری شورایاران در این سراها و میزان این اثرگذاری را تعیین کنند.
او ادامه داد: واقعیت این است که با دو بحث قانونی مواجه ایم.  مورد نخست در سال ۹۸ توسط مجلس دهم مطرح شد که موضوع استفساریه از مجلس شورای اسلامی برای قانونی بودن یا نبودن نهاد شورایاری بود که مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به این استفساریه رای منفی داد و مفهومش این بود که از نظر مجلس این نهاد وجاهت قانونی ندارد. اما دومین موضوعی که پیش آمد رای چندماه پیش دیوان عدالت اداری بود که  مضمون آن هم ابطال دو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و هیئت وزیران مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی شورایاری ها و همینطور ایجاد انجمن شورایاری است.  دیوان عدالت اداری اینها را ابطال کرد اما در اجرا اقداماتی را به وجود آورد و گمانه زنی هایی را باعث شد که در عمل برای شورا و معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشکلاتی را در پی داشته است. 
وی در پایان سخنان خود افزود، این جلسه می‌تواند در نهایت برای این موضوع تعیین تکلیف کند و بدانیم که قرار است همگی چه کنشی را به صورت واحد در مناطق دنبال کنیم. 
اما احمد مسجد جامعی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پس از استماع سخنان معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق 22گانه با اشاره به اینکه شورایاری ها نهاد انتخاباتی هستند، گفت: مدیر باید کمی خویشتن دار باشد و به خصوص مدیر فرهنگی، باید بیشتر اهل گفتگو باشد تا سخنرانی. یک سال از دوره پنجم شورای شهر باقی مانده و در این یکسال باقی مانده باید به آرامش کمک کنیم. گاهی وقت ها انسان باید از مواضع خود کوتاه بیاید و سکوت کند. چراکه اگر سکوت نکند حق بزرگتری از بین می‌رود.
مسجد جامعی با ذکر اینکه که این مسئله از یک جایی باید حل شود افزود: باید برای شهر و جامعه فداکاری کنیم و اینچنین بسیاری از مسائل قابل حل است. لذا اینجا جای فروتنی و افتادگی و ادب و اخلاق است
مسجد جامعی در خصوص گلایه های معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها نیز گفت: شورایاری ها یک سرمایه ماندگار هستند و خودشان از خود دفاع می‌کنند. لذا  درخواستم این است که این مسائل را با گفتگو حل کنیم.
محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ، گفت: فکر میکنم شورایارانی که رای مردم را دارند نوعی سرمایه اجتماعی هستند. البته که نظر دیوان عدالت را روی سرمان می‌گذاریم و اگر حکم قانونی آمد نمی‌توانیم تمکین نکنیم. در واقع یک ساختار باید قوائد را بپذیرد و از قانون تمکین کند و گرنه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
او در خصوص برداشت های اعضا از حکم دیوان عدالت اداری توضیح داد: بخشی از شورای شهر دیدشان این است که حکم صادره، ساری و جاری بر این دوره نیست و برخی دیگر از اعضای شورای شهر بر این باورند ساری و جاری است. 
او ادامه داد: مهندس هاشمی از معاونت و کمیسیون حقوقی خواستند که نظر بدهند و آقای امینی به عنوان معاون و  نایب رئیس شورا و به عنوان رئیس کمیسیون حقوقی نظر دادند که نظر دیوان عدالت اداری حاکم و ساری بر این دوره نیست و مربوط به دوره آینده است. اما آقای نظری به عنوان عضو همان کمیسیون حقوقی و یک حقوقدان دیگر و عضو  کمیسیون فرهنگی کاملآ نظرشان با آقای امینی مخالف بود و ایشان گفتند وقتی حکم دیوان داده شده علی القاعده ابطال کرده است.
درادامه حسن خلیل آبادی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با ارائه دو پیشنهاد برای حل این مشکل بیان داشت: من برای حل این مشکل دو پیشنهاد دارم؛ نخست اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری یک استفساریه برای ادامه کار شورایاری ها بخواهد.همچنین شورا می‌تواند نسبت به نظر خود در خصوص حکم دیوان عدالت اداری استفساریه بخواهد. اگر گفتند که این حکم برای دوره آینده است، که مشکل حل می‌شود. اما اگر گفتند منحلند، از آنجایی که این شورایاران منتخب مردم هستند، می‌توان از آن ها به عنوان همیار و مشاور استفاده کرد.
اما حجت نظری در خصوص سمن سراها گفت: از شما عزیزان می‌خواهم که برای ایجاد سمن سرا اقدام کنید. چراکه یکی از اتفاقات ماندگار این دوره مدیریت شهری خواهد بود.
وی ادامه داد: بعضی دوستان می‌گویند سمن سرا قرار است جایگزین سرای محله شود. اما این درحالیست که این دو اساسا هیچ ارتباطی به هم نداشته و کاربرد و کارویژه کاملا متفاوت دارند و اساسا محل بازی بازیگران متفاوتی است آنچنانکه در مناطق ۲ و ۵ که سمن سرا داریم حتی یک سرای محله هم حذف نشده و کار خود را مجزا انجام می‌دهند. امیدوارم که تا پایان سال سمن های همه مناطق بیست و دوگانه فضاهای مستقلی را برای فعالیت داشته باشند.
حق شناس در پایان جلسه با اشاره به ورود به ماه مهر به دو نکته اشاره کرد: نخست اینکه در حال ورود به هفته دفاع مقدس هستیم. این هفته یادآور ارزش‌های بسیار بزرگیست که در این کشور آفریده شد. امروز هر چه داریم نتیجه آن ایثارها، تلاش ها و زحمات و از خودگذشتگی هاست. در نشستی اشاره نمودم که اگر می‌خواهیم روزی را برای  جنگ و احترام به شهیدان و کسانی که زخمت کشیدند اختصاص دهیم کاش روزی که صلح را امضا نمودیم را روز بزرگداشت بزرگان و شهیدان و جانبازان قرار می‌دادیم نه روزی که به ما حمله شد. نکته دوم اینکه وارد هفته تهران می‌شویم. 
او با اشاره به اینکه شخصا ماه مهر را ماه تهران می‌داند گفت: چه خوب است که بتوانیم در این فرصت ماه مهر طی نشستی از ادبیات، شعر، موسیقی، تئاتر، سینما و... صحبت کنیم. اینها هویت بخش شهر هستند.  هفته تهران فرصتی است برای تک تک عزیزان که بتوانند در روزگاری که زندگی سخت شده است با فرصت هایی که در اختیارشان است، تحمل شرایط را با نوای موسیقی، شب شعر، تئاتر و داستان و... آسان تر کنند.
حق شناس پیشنهادی کرد: می‌توانیم در این هفته تهران به منزل شخصیت های که نمادهای این شهر هستند سر بزنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: