• دوشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٩-١٢:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٥٠
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 237 شورای شهر تهران؛

با تصویب طرحی در پارلمان شهری؛ توسعه زیرساخت‌های گردشگری تهران شتاب می‌گیرد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه 237 شورای شهر تهران نوشت؛ در روزی که اعضای شورای شهر تهران 8تذکر پیش از دستور داشتند، پارلمان شهری پایتخت به 2طرح رأی دادند؛ یکی برای سرعت دادن به ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری پایتخت از طریق الحاقیه درباره نحوه پرداخت هزینه‌های ساخت‌وساز پروژه‌های گردشگری به‌ویژه هتل‌ها و دیگری برای معرفی میراث فرهنگی و طبیعی شهر از طریق ایجاد رمزینه کد (QR CODE) روی المان‌های شهری. تصویب این طرح‌ها در جلسه دیروز شورای شهر، در نهایت امور مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی و طبیعی شهر را رتق و فتق می‌کند. اما در نخستین دستور جلسه دیروز، اعضای شورای شهر تقویم جلسات پارلمان شهری تهران در نیمه دوم سال را به تصویب رساندند. براساس این طرح، دوفوریتی که ابتدا کلیاتش رأی آورد، شورای شهر تهران روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته جلسه خواهد داشت. همچنین با پیشنهاد محمدجواد حق‌شناس، از این پس در روزهای سه‌شنبه که به بررسی پرونده باغ‌ها اختصاص دارد، شورای شهر زمانی را هم به موضوع نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر اختصاص خواهد داد. درنهایت این دستور با اکثریت آرای اعضای شورا رأی آورد. پیش از این شورای شهر، به غیر از روزهای یکشنبه هر هفته، با همه‌گیری کرونا روزهای سه‌شنبه را به‌صورت یک هفته در میان جلسه داشت.

رأی شورا به طرح یک‌فوریتی
اعضای شورای شهر تهران در دومین دستور جلسه دیروزشان یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران سریع‌تر انجام خواهد شد. یک فوریت طرح الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری در بند «د» مصوبه ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران با ۱۵ امضا روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت. در جریان بررسی این طرح، حسن خلیل‌آبادی به‌عنوان رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر در دفاع از این یک فوریت صحبت کرد و در نهایت، اعضای شورای شهر بدون هیچ مخالفتی، به یک فوریت «الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری در بند «د» مصوبه ساماندهی تاسیسات گردشگری در شهر تهران» رأی دادند.

در ادامه دویست‌وسی‌وهفتمین جلسه شورا بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع (Q. R. cod) برای آثار ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» در دستور قرار گرفت که کلیات این طرح با اکثریت آرا تصویب شد و اعضای شورا به بررسی جزئیات آن پرداختند. در جریان رسیدگی به جزئیات این طرح که وقت زیادی از صحن را به‌خود اختصاص داد، اعضای شورا با پیشنهادهای خود این طرح را چکش‌کاری کردند. این طرح پیشنهاد مشترک کمیته معماری و طرح‌های شهری و کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بود.

   تذکرات و پیشنهادات اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز
  تسریع در ارسال اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران

سیدحسن رسولی: براساس مصوبه شورا، شهرداری موظف شده حداکثر ظرف 3‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن مصوبه وفق اساسنامه مصوب، نسبت به بازنگری اهداف، ماموریت‎ها، آیین‎نامه‎های مالی- معاملاتی و اداری و استخدامی تمامی سازمان‎های تحت پوشش اقدام و طی لوایح تقدیمی، مصوبات قانونی مربوطه را از شورای اسلامی شهر تهران دریافت کند. با گذشت تقریبا 9‌ماه از موعد مذکور اقدامی صورت نگرفته است. از آقای شهردار و مهندس امامی (معاون مالی و اقتصادی شهرداری) انتظار دارم در اسرع‌وقت نسبت به انجام این وظیفه اقدام شود.

  توجه به رشته‌های محیط‌زیست و ایمنی در آزمون دستیاری
زهرا صدراعظم‌نوری: 
در بودجه شهرداری پس از حوزه حمل‌ونقل، حوزه خدمات شهری و ایمنی بیشترین بودجه را دارد. با وجود این آمار، در بین رشته‌های موردنیازی که برای آزمون دستیاری شهرداری تهران درنظر گرفته شده رشته محیط‌زیست، ایمنی، خدمات و فضای سبز وجود ندارد. جای تعجب است به حوزه‌ای که بخش عمده‌ای از اعتبارات و مأموریت‌های شهرداری در آن انجام می‌شود، در آزمون استخدامی توجهی نشده است؛ بنابراین درخواست دارم که معاونت برنامه‌ریزی شهرداری این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

  همکاری مسئولانه نیروهای خبره شهرداری با شورا
محمد علیخانی:
 در این چندین و چند سال شاهد بوده‌ام که مجموعه پرافتخار شهرداری تهران، مدیرانی را در سطح ملی و براساس شایسته‌سالاری تربیت کرده و این نیروها برای کشور منشأ اثر و خدمت بوده‌اند؛ لذا شخصا معتقدم همکاری نیروهای خبره و باسابقه شهرداری تهران با شورای شهر خیلی بهتر و مسئولانه‌تر بوده، هست و خواهد بود. در شهرداری تهران همواره مدیران شایسته شهرداری برای کشور منشأ اثر و خدمت بوده‌اند.

  ساخت سمن‌سرا در مناطق مصوبه شورا را می‌خواهد
ناهید خداکرمی : 
ساخت سمن‌سرا در مناطق مغایر با قانون است و ساخت این سمن‌سراها باید در شورا مصوب شود. مناطق حق ندارند مکانی را بدون اجازه شورا برای هر چیزی اختصاص دهند و قبل از آن باید از شورا کسب‌تکلیف کنند. تعجب می‌کنم از دوستان در کمیسیون فرهنگی که بدون توجه به مصوبات و بدون اطلاع سایر اعضای ستاد سمن‌ها چنین تصمیماتی می‌گیرند و مناطق را مجبور به انجام این کارها می‌کنند.

  سختگیری برای تردد موتورسیکلت‌ها در پارک‌ها
حجت نظری : 
متأسفانه تردد موتورسیکلت‌ها در پارک‌ها به معضلی تبدیل شده که مربوط به 2 یا چند بوستان نیست. این در حالی است که خود نگهبانان و متصدیان بوستان‌ها نیز از موتورسیکلت برای تردد در بوستان‌ها استفاده می‌کنند. از سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران می‌خواهم که ضمن اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر برای ورود و تردد موتورسیکلت در پارک‌ها ترتیبی اتخاذ شود که متصدیان و نگهبانان برای تردد در پارک‌ها از موتورسیکلت استفاده نکنند.

  تأخیر در بازسازی جداره میدان حسن‌آباد
زهرا نژادبهرام: 
حدود 13‌ماه از آتش‌سوزی قسمتی از جداره میدان حسن‌آباد می‌گذرد و انتظار مردم تهران برای برداشتن بنرهای نصب‌شده مقابل دیوارهای سوخته و آسیب‌دیده و مرمت بناهای تخریب‌شده به پایان رسیده است. برای مرمت و نوسازی بخش حادثه‌دیده حتی از دفتر ریاست محترم جمهور هم دستوراتی صادر شد. به گفته مدیران شهرداری قرار بوده دانشگاه تهران با تشکیل کارگروهی روند مرمت این ساختمان را دنبال کند. کار آواربرداری داخل ساختمان به اتمام رسیده و باید مرمت این ساختمان در اسرع‌وقت آغاز شود. در غیر این ‌صورت، گذشت زمان و بارش برف و باران آسیب‌های بیشتری به سازه این ساختمان تاریخی ارزشمند وارد می‌کند. همچنین از شهردار تهران تقاضا دارم با همکاری دانشگاه تهران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فرایند مرمت این بنای تاریخی و اتمام آن در اسرع‌وقت صورت گیرد.

  وضعیت وخیم استفاده از منابع آب در بوستان‌ها
شهربانو امانی:
 براساس مواد برنامه سوم توسعه، مقرر شد شهرداری تهران اقدامات لازم درخصوص مدیریت منابع آب و کاهش مصرف آن و همچنین آموزش شهروندان در این راستا را انجام دهد. با وجود ابلاغ دستورالعمل‌های فراوان در راستای حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی آب از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز به مناطق، اما متأسفانه برخی پیمانکاران شهرداری در این راستا بی‌توجهی می‌کنند و آب در بوستان‌ها هدر می‌رود. از شهردار تهران انتظار می‌رود پیش از هرچیز نسبت به این موضوع توجه کند.

بسته محرک اقتصادی بازبینی می‌شود

رئیس شورای شهر تهران گفت: «در جلسه هم‌اندیشی امروز صبح (دیروز یکشنبه) با شهردار تهران درباره نحوه تذکرات و پیگیری آنها صحبت شد و اعضا معتقد بودند در سال آخر این تذکرات باید به نتیجه برسد.» محسن هاشمی رفسنجانی دیروز در جمع خبرنگاران اضافه کرد: «در 3سال گذشته اعضای شورای شهر بیش از ۷۰۰تذکر را به شهرداری تهران داده‌اند که حدود ۱۰۰تذکر هنوز پاسخ داده نشده و بخشی از آنها هم باعث قانع‌شدن اعضا نشده است.» رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش همشهری درباره میزان تاثیرگذاری بسته محرک اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ویروس گفت: «این بسته برقرار است ولی مقداری اثر خود را از دست داده، لذا مقرر شد بازبینی شود اما هنوز به صحن شورا نیامده است.» او در مورد استخدام‌های جدید شهرداری تهران هم بیان کرد: «طی سال‌های اخیر تعداد پرسنل شهرداری از ۷۰هزار نفر به کمتر از ۶۲هزار نفر رسیده، بنابراین می‌تواند جذب نیرو داشته باشد.» هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره استقبال از مهر و اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: «بحث کروناویروس حمل‌ونقل عمومی را تضعیف کرد و اکثرا اعلام می‌شود کاری کنیم فعلا مردم از مترو و اتوبوس استفاده نکنند؛ چراکه یکی از نقاط پرتحرک انتقال ویروس می‌تواند حمل‌ونقل عمومی باشد. در نتیجه در مورد ‌ماه مهر و حمل‌ونقل عمومی اتفاق ویژه‌ای نیفتاد.» هاشمی درباره وضعیت حمل‌ونقل عمومی همزمان با شروع فصل پاییز گفت: «با توجه به شیوع کرونا و گردش بیشتر این ویروس در محیط‌های حمل‌ونقل عمومی باید کاری کنیم که مردم از حمل‌ونقل عمومی کمتر استفاده کنند؛ در نتیجه تصمیم ویژه‌ای درباره توسعه خدمات حمل‌ونقل عمومی گرفته نشده است.»

تهران خانه ندارد

احمد مسجدجامعی در تذکر دیروز خود در جلسه شورای شهر تهران گفت: «لازم است بگویم ما یک موزه تهران داریم یک خانه تهران. چارچوب خانه تهران هم با همکاری گروهی که برخی از آن عزیزان از همکاران ما هستند مثل آقای دکتر پیروز حناچی، شهردار تهران، خانم دکتر زهرا صدراعظم نوری که در شورا در خدمتشان هستیم، آقای دکتر ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل همشهری و آقای دکتر محمدحسین بوچانی مدیر مرکز مطالعات شهرداری تدوین شده است. در حقیقت هدف از خانه تهران این است که ما مرکزی داشته باشیم تا کسانی که دغدغه مسائل پایتخت را دارند بتوانند دراین خانه حضور پیدا کنند، با یکدیگر گفت‌وگو و تعامل داشته باشند و نشست و اجلاس برگزار کنند.» او سپس با طرح این موضوع که مدیریت شهری الان به خیلی از خانه‌ها مانند خانه هنر، خانه مداحان و خانه اندیشمندان کمک می‌کند، که در مجموع کار شایسته‌ای هم هست، اما برای تهران‌پژوهان و تهران‌دوستان خانه‌ای در نظر گرفته نشده است گفت: خاطرم هست وقتی این طرح تهیه شد آقای دکتر حناچی نکته‌ای را اضافه کرد با عنوان خانه تهران؛ گذشته، امروز و آینده. قصدشان این بود که تهران را فقط در فضای تاریخی نبینیم. از آنجا که تهران امروز هم مشکل آب و هوا دارد هم بحث معماری، هم مشکلات جابه‌جایی و آمد و شد و هم مشکلات دیگر بر همین اساس طرح خانه تهران با زیرنویس گذشته، امروز، آینده مطرح شد. مسجدجامعی افزود: «لازم است فضایی برای این فعالیت‌ها نظیر چند تالار، کتابخانه، مرکز اسناد و نظایر اینها پیش‌بینی شود. امسال سال آخر این دوره مدیریت شهری است و چندبار هم راجع به آن صحبت کردیم. امیدوارم ساخت و افتتاح این خانه را حتما در برنامه‌های هفته تهران بگنجانیم. لازم است مثل خانه‌های دیگر، خانه نهاد یا یکNGOرا پایه‌گذاری کنیم و این خانه فقط برای پرداختن به مسائل مختلف تهران باشد و صاحب‌نظران و کارشناسان در همه حوزه‌ها بتوانند بیایند و اینجا مسائل شهری را طرح کنند.»

جای خالی تکیه شهر
عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود گفت: نکته دیگر که دغدغه دوستان ما ازجمله آقای اعطا هم هست و هفته پیش هم با همکاران شهرداری صحبت کردیم و زمینه‌اش هم فراهم است، مربوط می‌شود به نسبت تهران با حضرت سیدالشهدا(ع). تهران نسبتی ویژه با حضرت سیدالشهدا(ع) دارد. وی در توضیح این موضوع اظهار داشت: من جاهای دیگر هم به این مطلب پرداخته‌ام. تهران تکیه‌ای داشته به نام تکیه دولت که خیلی از هنرهای امروز ریشه در آن دارد. مانند آواها، نداها، تئاتر، نمایش و... به هر حال این تکیه در دوره پهلوی آسیب دیده و از بین رفته است. این یک نماد شهری بوده یعنی هر کسی چه خارجی و چه داخلی وارد شهر شده این را به‌عنوان نماد شهر دیده و درباره‌اش نوشته است. با توجه به اینکه تهران 1400را داریم بیاییم تکیه شهر را بسازیم.

اولین تکیه تهران توسط یک زن در دوران صفویه ساخته شد
عضو شورای شهر تهران به تاریخچه ساخت تکیه در تهران پرداخت و گفت: وقتی دور تهران دیوار کشیدند و روستای تهران به شهر تبدیل شد تکیه‌ای در آن ساختند مشهور به تکیه خانوم. یک خانمی که خواهر شاه طهماسب بود این را ساخت. در واقع تکیه در تهران، سابقه تاریخی دارد. مسجدجامعی با بیان این مطلب که می‌توان تکیه‌ای ساخت و نام آن را تکیه شهر گذاشت یادآور شد: روزی که پرچم عزای سیدالشهدا(ع) در عباس‌آباد برافراشته شد من به آقای حجازی هم گفتم و ایشان این فضا را پیش‌بینی کرده. شهرداری تهران چندین فضا را درنظر گرفته است. با توجه به اینکه امسال هفته تهران با اربعین سیدالشهدا(ع) تلاقی پیداکرده جا دارد این تکیه احیا شود. می‌توانیم تکیه شهر را جانمایی کنیم. بی‌شک این کار، ماندگار و سازگار با فرهنگ و تاریخ ماست. عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: امیدوارم این کار با کمک شهرداری در اربعین انجام شود و خانه تهران هم با کمک شهرداری به همان صورت گسترده برقرار شود. از قول من نقل شده بود موزه تهران که اینجا اصلاح می‌کنم و می‌گویم خانه تهران و بحث موزه تهران جداست.


ساماندهی املاک شهرداری و ارائه گزارش

«موضوع املاک نجومی، واگذاری‌ها برای بهره‌برداری بی‌حساب در دوره مدیریت شهری گذشته، ضرورت بازپس‌گیری و ضرورت ساماندهی وضعیت این املاک، یکی از دغدغه‌های اصلی شورای شهر پنجم بوده است.» این بخشی از تذکر محمدجواد حق‌شناس بود که از طرف خود و به نیابت از6 عضو دیگر ارائه کرد. او گفت: «با‌گذشت 3سال تقریبا هیچ تغییری در وضعیت نابسامان املاک تهران صورت نگرفته و ظاهراً بخش قابل توجهی از املاک شهرداری بعضاً چندین سال و کماکان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیرسازمانی شهرداری است و حتی برخی از املاک شهرداری ناشناخته بوده و بعضاً هم به دلایل مختلف در فهرست املاک وارد نشده است. با توجه به اهمیت موضوع، لازم است شهردار محترم تهران، بلافاصله نسبت به ارائه گزارش مورد انتظار درخصوص آخرین وضعیت املاک و اقدامات شهرداری برای ساماندهی موضوع و انتشار رسانه‌ای و قراردادن گزارش وضعیت در سامانه شفافیت شهرداری اقدام عاجل کند.» امضا‌کنندگان تذکر: محمدجواد حق‌شناس، علی اعطا، حسن خلیل‌آبادی، محمد سالاری، محمد علیخانی، سیدمحمود میرلوحی و حجت نظری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: