• دوشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٩-١٠:١٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٤٥
زهرا نژاد بهرام در برنامه تهران بیست و در خصوص ساخت و ساز مراکز تجاری بزرگ :

در دوره جدید مدیریت شهری بهره برداری از مال ها منوط به رعایت پیوست های سه گانه است/ رویکرد شورای پنجم انسان محوری است نه توسعه تنها برای کسب درآمد

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: در گذشته مدیریت شهری تنها حرکت به سمت توسعه فارغ از اینکه این توسعه پایدار است یا نه، حرکت کرده و تنها به فکر درآمد بوده عبارتی شهرفروشی و تراکم فروشی می کرده، اما اینها رویکرد شورای پنجم نیست چرا که مفهوم انسان محوری برای ما اهمیت داشته است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،زهرا نژاد بهرام که در برنامه تهران بیست حضور پیدا کرده بود، توضیحاتی پیرامون موضوع ساخت و ساز های مراکز خرید بزرگ ارائه داد. نژادبهرام در ابتدای گفت و گوی خود و در پاسخ سوال مجری مبنی بر اینکه آیا شورا بنا دارد اسامی دارندگان املاک شهرداری که در دست غیر است را برای عموم منتشر کند، گفت: رویکرد شورای شهر شفاف سازی است و ما مردم را محرم خود می دانیم. در این راستا ما تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا آن بخش از املاک که به صورت غیر عرفی در اختیار برخی افراد قرار گرفته بازپس گیریم اما اگر نتوانیم به طور حتم اسامی این افراد را برای عموم منتشر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این را هم در نظر بگیرید که در گذشته دسته بندی در خصوص املاک وجود نداشت اما با شروع شورای پنجم و با وجود گستردگی شهرداری و گستردگی املاک در سطح شهر تهران این تقسیم بندی را انجام دادیم تا بتوانیم زمینه لازم برای بازپس گیری  املاک را فراهم کنیم.
در ادامه موضوع اصلی بحث آغاز گردید.
-رییس کمیته شهر سازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال مجری که آیا مراکز خرید می توانند  بدون هماهنگی با شهرداری ساخته شوند و یا حتما حساب و کتابی در کار بوده که مراکز بزرگی در بزرگراه های شهید همت و شهید ستاری ساخته شده گفت:
 
 به طور حتم هیچ ساختمانی بدون هماهنگی از شهرداری و اخذ مجوز های لازم نمی تواند ساخته شود. اما قبل از ورود به بحث لازم می دان توضیحی در خصوص کلمه مال و پاساژ بدهم. امروز مراکز تجاری ما به غیر شمار اندکی که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد در تعریف جهانی مال ها نمی گنجد. 
 
نژاد بهرام افزود: این در شرایط است که در سال 1386 طرح جامع تهران تدوین می شود و در آن به ساختمان های بالای 12 طبقه ساختمان های بلند مرتبه گفته می شود که ضوابط مشخصی دارد اما در نظر بگیرید که در آن سال مشابهی برای کلمه مال نبوده و لذا تعاریف مشخصی برای این واژه نبوده و متصدیان از زاویه برداشت ها و دیدگاه های خود ضوابط تعیین کرده اند.
 
رییس کمیته شهر سازی شورای شهر تهران گفت: تهران از یک میلیون پارسل،  50 هزار پارسل تجاری دارد که 8 درصد این پارسل ها از سال 91 به بعد مجوز گرفته اند. 
 
نژاد بهرام افزود: این در شرایطی است که برای ایجاد مراکز خرید باید  پیوست های فرهنگی ، اجتماعی، محیط زیستی و ترافیکی رعایت شود اما در عمل ما چه مشاهده کردیم! بسیاری از مراکز ساخته شدند بدون انکه این پیوست ها را رعایت کرده باشند. نتیجه این اقدام این شد که مرکز تجاری کوروش در لبه بافت مسکونی و کنار بزرگراه ساخته می شود و ترافیک ایجاد می کند و یا مجتمع پالادیوم که آن هم به نحوی دیگر مشکل ساز شده و در این مجتمع ها نه پیوست ها دیده شده و نه رعایت شده است.
 
نژاد بهرام در ادامه سخنان خود گفت: متاسفانه مال ها و یا مراکز تجاری نوین قبل از آنکه رشد قارچ گونه داشته باشند اهمیتشان به عنوان یک پدیده وارداتی درک نشددر حالی که این پدیده محاسنی هم دارد اما لزوم توجه صرف به بحث توسعه و اقتصاد ودر نظر نگرفتن پیوست های سه گانه سبب شد این پدیده در شهر رشدی فراوان داشته باشد که البته توسعه شهر، تغییر سبک زندگی و شرایط اقتصادی نیز در رشد و افزایش تعداد آنها موثر بوده است. لذا ما با رشد پدیده ای مواجه شدیم که از قبل طراحی خاصی برای آن نداشتیم. اما امروز ساخت مراکز تجاری منطبق بر ضوابط برای ما به شدت اهمیت دارد و مورد توجه قرار می گیرد. از زمان شروع به کار شورا در دوره پنجم ضرورت رعایت پیوست ها در این مراکز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. 
نژاد بهرام گفت: به عنوان مثال پروژه ایران مال در مدیریت گذشته مجوز گرفت و ساختش شورع شد ، مجتمعی که بزرگترین مال خاورمیانه بوده وقتی ما به عنوان مدیریت شهری جدید ورود کردیم این پروژه ساخته شده بود  ولی توانستیم  بهره برداری از این پروژه را منوط به برطرف کردن تخلفات و رعایت پیوست های سه گانه کنیم و در این کار هم موفق بودیم. لذا در دوره جدید مدیریت شهری تاکید بسیار جدی اعضای شورا بر رعایت پیوست های سه گانه در ساخت و ایجاد این مجتمع ها است.
نژاد بهرام گفت: در حال حاضر بیشترین میزان مال ها و مراکز تجاری در مناطق یک، سه و بیست و دو است که به سبب دلایلی از جمله قیمت زمین و یا گستردگی زمین و توافقاتی که با مدیریت گذشته داشته اند ایجاد شده اند. 
عضو هیات ریسه شورای شهر تهران افزود: در گذشته مدیریت شهری تنها حرکت به سمت توسعه فارغ از اینکه این توسعه  پایدار است یا نه حرکت کرده و تنها به فکر درآمد بوده تا از این منابع  در ایجاد تونل ها و پل ها استفاده کند و به عبارتی شهر فروشی و تراکم فروشی می کرده، به طوریکه در گذشته برای رسیدن به مفهوم توسعه، مال ها در فضای مسکونی و یا  در گذر کم عرض احداث شدند اما  اینها رویکرد شورای پنجم نیست چرا که  مفهوم انسان محوری برای ما  اهمیت داشته است.
 
وی افزود: ما حتی در  مجتمع های ایستگاهی که اتفاق می بایست سازه های بلند مرتبه در آنها ایجاد شود با حساسیت زیادی حرکت می کنیم تا مبادا سرمایه آیندگان را تباه کنیم .ما توسعه پایدار و رویکرد انسان محورانه را مد نظر قرار می دهیم و این مراکز تجاری می بایسد برای ایجاد پیسوت های سه گانه اعم از پیوست های فرهنگی، زیست محیطی و ترافیکی را رعایت کنند.
نژاد بهرام گفت: اگر قرار باشد خودروها در این شهر زندگی کنند کاری که تا قبل از شروع مدیریت جدید انجام می شده خوب بوده اما اگر بخواهیم انسان ها در شهر زندگی کنند باید رویکرد مان را تغییر دهیم.
نژاد بهرام در ادامه به انتقاد از افزایش فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهر پرداخت و گفت: متاسفانه این افزایش بدون هیچ بسته مطالعاتی و صرفا بر اساس تصمیم فی البداهه مجموعه اتاق اصناف اتفاق افتاده و نکته مهمتر این جاست که شهرداری در کاربری این فروشگاه ها ورود پیدا نمی کند.
 
وی افزود: اما شیوع ویورس کرونا به ما فهماند این فضاهای بزرگ و تجمعات اینچنین می تواند خطر ساز باشد و ما باید بازگشت به عقب داشته باشیم یعنی با همان شبکه مویرگی  نیاز های شهروندان برطرف شود.
 
نژاد بهرام گفت: وجود این فروشگاه ها لازم است اما نباید منجر به مرگ بخش زیادی از اصناف شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: