• يکشنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٩-١٧:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٤٤
احمد مسجد جامعی در دویست و سی و هفتمین جلسه شورا:

دسترسی به اطلاعات آثار میراثی و معماری ارزشمند آسان شود

عضو شورای شهر تهران با بیان این موضوع که مساله امروز دسترسی آسان به اطلاعات و طبقه بندی آن ها است، و در سطح جهانی نیز شاهد این کارها هستیم، اظهار داشت: برای پدیده های طبیعی و طبیعت، مثلا سه تصویر قرار می دهند، برای آثار تاریخی تا نه تصویر قرار می دهند، و برای اطلاعات بیشتر از این، تعرفه تعیین می کنند. یعنی کسانی که اطلاعات بیشتر بخواهند، باید هزینه ای پرداخت کنند، تا بتوانند اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در دویست و سی و هفتمین جلسه شورا و در جریان بررسی طرح « الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار معماری ارزشمند معاصر و بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویداد» در پاسخ به صبحت های بهاره آروین به عنوان موافق طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع برای آثار معماری ارزشمند معاصر و بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویداد»، و خطاب به محسن هاشمی گفت : ایشان مخالفت نکرد، بلکه گفتند شیوه های جدیدتری را می شود به کار گرفت، و اطلاعات را چند رسانه ای داد. این کار سالهاست دارد در شهرداری انجام می شود.

مساله امروز دسترسی آسان به اطلاعات و طبقه بندی آن ها است

عضو شورای شهر تهران افزود: یادم هست در صدمین سال تاسیس بلدیه، در دوره مدیریت آقای شریف، کاظمی معاون فرهنگی وقت سازمان زیباسازی، این کار به شکل تابلوهایی فلزی که روی دیوارها نصب می شد انجام شد. الان در کنار تالار سنگلج، یک تابلونقره ای هست با دو امضا. یک امضا شهرداری و یک امضا میراث فرهنگی. برای هزار چهره و مشاهیر مدفون در بهشت زهرا شناسنامه و خلاصه ای از زندگینامه  در قالب یک پژوهش و کتاب آماده شد.

وی با بیان این موضوع که مساله امروز دسترسی آسان به اطلاعات و طبقه بندی آن ها است و در سطح جهانی نیز شاهد این کارها هستیم، اظهار داشت: برای پدیده های طبیعی و طبیعت مثلا سه تصویر قرار می دهند، برای آثار تاریخی تا نه تصویر قرار می دهند، و برای اطلاعات بیشتر از این، تعرفه تعیین می کنند. یعنی کسانی که اطلاعات بیشتر بخواهند، باید هزینه ای پرداخت کنند، تا بتوانند اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشند.

مسجدجامعی با بیان این نکته که ما در شهرداری مرحله به مرحله پیش آمدیم، یادآور شد: زمانی در صدمین سال بلدیه، آن کار انجام شد. در دوره آقای خال که معاون فرهنگی بهشت زهرا بود، هزار تن از مشاهیر مدفون در بهشت زهرا شناسایی شدند. حالا که این کدها را کنارشان قرار می دهیم، در واقع این کار تکمیل می شود. یک مزیتی هم که دارد، نظم و نظام پیدا کردن این اطلاعات است. بعدها می توان حالت پیشرفته تر آن را هم در نظر گرفت. طرح خوبیست و من با آن موافقم.

در ادامه جلسه، مسجدجامعی با توجه به تذکر آقای نظری که گفت تندیس مرحوم مطهری، یک المان شهری است، یعنی یک مکان رویداد است که برایش یک المان ساخته شده است، گفت: در مسابقات مجسمه سازی که از دیرباز هم بوده و همه جا هم هست، از زمان آقای عسگرپور و آقای عسگری هنرمندان بزرگی به تهران می آمدند، و کارهایی عرضه می کردند و احجامی می ساختند که در فضاهای شهری قرار دارد.

تندیس هایی که المان شهری هستند

عضو شورای شهر تهران به مثال های دیگری از المان های شهری تهران اشاره کرد، و بیان داشت: مثلا مجسمه فردوسی که الان المان شهری است، یا مثلا روبروی منزل دکتر سحابی، که آقای مطهری آنجا شهید شدند. یک المان قرار داده شده است. من می گویم از دوران مسابقات جهانی مجسمه سازی تاکنون، حجم های بسیاری در سطح شهر بوجود آمده، که در شهر جای خودش را یافته اند. هم چنین برخی مجسمه های مهم مثل مجسمه خیام، فردوسی و ... آثار ارزشمندی هستند و در حوزه خاص مدیریت شهری قرار دارند. بنابراین پیشنهاد می شود عبارت «المان شهری » به ماده واحده اضافه شود.

وی با بیان این که فضاهای جدید ساخته شده فضای دیگری دارد،  گفت: برخی گیاهان در تهران گونه گیاهی نادر است. مثلا در امامزاده یحیی، یک گونه چنار صد ساله وجود دارد. یا مثلا درختی در شمران هست که به درخت آدامسی معروف است، و به آن آدامس می چسبانند. مانند این ها در تهران کم نیست. یا مثلا در همین بیمارستان مسیح دانشوری، درختی وجود دارد که خودشان به آن گردوی آمریکایی می گفتند، و برای حفاظت از این گونه درخت در نقشه ساختمان جدید تغییراتی داده بودند. به هرحال گیاهان شاخص هم علاوه بر باغات و بوستان و مانند آن ها به متن اضافه شود، و این گیا هان و درختان شاخص هم در شناسنامه بیایند.

 

237-18

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: