• چهارشنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٩-١٧:٤٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٠٨
عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران :

فعالیت‌ها باید در سطح محلات شهر تهران متمرکز شود تا شهر توسعه یابد

مجید فراهانی عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در جلسه پایش عملکرد پروژه‌های کوچک مقیاس محله ای منطقه ۵ و نشست با دبیران شورایاری محلات منطقه گفت: برای توسعه شهر، فعالیت‌ها باید در سطح محلات شهر تهران متمرکز شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مجید فراهانی، عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در جریان بازدید از منطقه 5 شهرداری تهران و نشست با اعضای شورایاری این منطقه گفت: تلاش ما برای تهران زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که با همکاری و فعالیت منسجم تیمی، دلسوزانه و خالصانه تلاش‌های خود را در سطح محلات شهر تهران متمرکز کنیم.
 
او افزود: پروژه های کوچک مقیاس محلی امسال در تمرکز مدیریت شهری قرار گرفت و با مشارکت شورایاران پروژه‌ها تعریف شد و امیدوار هستیم که با کنترل و پیشرفت این پروژه ها در انتهای سال کارنامه مطلوبی، از این حیث داشته باشیم.
 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: ۱۰ درصد جمعیت شهر تهران، در منطقه ۵ زندگی می کنند و درعین حال، ۳چالش اساسی در منطقه وجود دارد. طبیعی است که باید بیشتر تلاش‌های ما به سمت این ۳چالش اساسی، متمرکز شود.
 
*عدم توازن محلات در دسترسی به امکانات
 
فراهانی  افزود: مسئله عدم توازن محلات در توسعه و تبعیض در دسترسی به زیرساخت ها، یکی از چالش ها است. هر چند منطقه ۵ از حیث توسعه‌یافتگی در شمار مناطق برخوردار و توسعه یافته شهر تهران قلمداد می‌شود اما در سطح محلات منطقه، عدم توازن و یکپارچگی در دسترسی به زیرساخت ها و امکانات شهری، وجود دارد. بدیهی است که مدیریت شهری باید به این مسائه توجه کند. باید عدالت در شهر در سطح منطقه  اتفاق بیفتد. مسئله دسترسی عادلانه به امکانات شهری همواره یکی از دغدغه های شخصی من بوده است.
 
*دسترسی یکپارچه به امکانات
 
فراهانی تصریح کرد: بندی را در تبصره بودجه قرار دادیم و در برنامه سوم توسعه شهر تهران در ماده 33 تاکید کردیم که شهرداری موظف است در توزیع منابع عمومی به نحوی عمل کند که فاصله شاخص برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته از مناطق توسعه یافته سالانه 10 درصد کم شود .
او ادامه داد: یعنی سالانه 10 درصد به سمت عدالت حرکت کنیم و فاصله مناطق کمتر توسعه یافته، مناطق محروم با مناطق برخوردار کم شود. این مهم‌ باید در محلات  نیز انجام شود تا شاهد  توازن و دسترسی یکپارچه به امکانات در سطح همه محلات باشیم.
 
*توجه به پروژه های توسعه محلی 
 
عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران: عنوان کرد: عمده توجه مدیریت شهری در گذشته بر پروژه های بزرگ مقیاس بوده است. از جمله احداث بزرگراه‌ها،  احداث زیر ساخت‌های بزرگ با هزینه‌های بالا که بدهی‌های بسیاری را هم برای مدیریت شهری ایجاد می‌کرد. اما واقعیت این است که مردم سطح محلات، مشکلات ساده و کوچکی در سطح محله خود دارند  و باید مشکلات برطرف شود تا میزان رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند.
 
او افزود: ما مسئله پروژه‌های توسعه محلی را در دستور قرار داده‎ایم. اجرای پروژه‌های محلی می‌تواند اتفاق خیلی خوبی باشد که کلید این اتفاق زده شده است و امیدواریم جنبش توجه به محلات در سالهای بعد ادامه پیدا کند. 
 
فراهانی تصریح کرد: به همین دلیل ما در تبصره 35 بند 2 این موضوع را قرار داده‌ایم که پروژه‌های اجرای هر محله باید با اخذ نظرهای مشورتی شورایاران محله تامین شود و فهرست آنها به همراه رونوشتی از صورتجلسه تعریف پروژه که امضای شورایاران را هم داشته باشد به شورا ارائه شود. خوشبختانه منطقه5، اولین منطقه‌ای بوده که این اقدام در آن اتفاق افتاده است و این نشانه هوشمندی مدیریت منطقه است که توانسته است از ظرفیت شورایاران استفاده کند و این پروژه ها به خوبی تعریف شود و انشاالله در اجرا هم همین اتفاق بیفتد.
 
او گفت: در حوزه بودجه اقداماتی اتفاق افتاده است. در سال 96 سرانه هر نفر شهروند منطقه 5 از بودجه شهرداری تهران برابر با 165 هزار تومان بوده است که این سرانه در بودجه سال 99 به 521 هزار تومان رسیده است. بودجه مصوب منطقه در سال 99،  447 میلیارد تومان است که 119 میلیارد تومان آن اعتبارات عمرانی و 327 میلیارد تومان آن اعتبارات هزینه ای است که این رقم در مقایسه با بودجه سال قبل حدود 49 درصد، افزایش داشته است.
 
منطقه ۵ از حیث‌مقاوم بودن واحدهای مسکونی، رتبه بسیار خوب دارد
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: منطقه5 از حیث مقاوم بودن واحد های مسکونی در رتبه بسیار خوبی قرار دارد. 92 درصد واحدهای مسکونی منطقه سیستم بتون آرمه و یا فلزی هستند و به گونه ای منطقه5، رتبه اول مناطق تهران را دارد. البته همچنان 2 درصد واحدهای منطقه قدیمی ساز هستند و عمر بالای 40 سال دارند و 26 درصد هم عمر حدود 5 سال دارند ،اما به هر حال منطقه از این حیث رتبه خوبی دارد.
 
انبار نفت محله شهران
 
فراهانی افزود: مهم ترین چالش وجود انبار نفت در محله شهران است. جلسه ای برگزار و مقرر شد در کوتاه مدت راهی ساخته شود که تانکرهای حامل سوخت از داخل محله شهران شمالی و جنوبی تردد نکنند بلکه مسیر آنها مستقیما از  بالای اتوبان باکری باشد. در بلند مدت هم طبق وعده وزارت نفت و مصوبه شورای تامین و سازمان مدیریت بحران با انتقال این انبارها به بیرون از منطقه و حل ریشه‌ای این مساله چالش تاب آوری منطقه 5 از بین برود.
 
*چالش ترافیک
عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران اظهار کرد: منطقه5، منطقه جاذب سفر است اگر چه حدود 900 هزار نفر جمعیت دارد اما بیش از یک و نیم میلیون نفر به منطقه سفر می کنند. منطقه 5 در مسیر شریان‌های اصلی شهر تهران قرار دارد و ترافیک ناشی از این شریان‌ها با توجه به وضعیت خاص منطقه یکی از مشکلات اصلی منطقه است.
 
در این نشست فریدون حیدری شهردار منطقه5، اظهار امیدواری کرد که جلسه پایش عملکرد شهرداری منطقه5، نتایج خوبی در بر داشته باشد و ارزیابی مناسبی صورت گیرد و مشکلات محلات با همیاری مجموعه معاونان، مدیران و تعامل آنها با شورایاران به بهترین شکل ممکن برطرف شود.
در این نشست، دبیران شورایاری، هر یک درباره مسائل و مشکلات محلات خود و همچنین پروژه های توسعه محلی سخن گفتند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: