• سه شنبه ٢٥ شهريور ١٣٩٩-١١:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٩٠
سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

شهرداری هنوز الزامات اجرایی بسته محرک اقتصادی را رعایت نکرده است

سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است؛ شهرداری اگر فعالیت‌های خود را تسریع کند، می‌تواند بودجه مصوب سال جاری را اجرایی کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ایلنا،‌ پس از شیوع کرونا‌ شهرداری تهران نیز از مشکلات اقتصادی ناشی از آن در امان نماند و  یک گام بزرگ در اختصاص بودجه‌ 30 هزار میلیاردی برداشت که همزمان با نخستین روزهای کرونایی کشور در شورای شهر به تصویب رسید، اما مدت کوتاهی از شیوع کرونا نگذشته بود که تحقق این بودجه قابل توجه از نظر مدیران شهری دور از دسترس به نظر آمد و شهرداری سعی کرد با ارائه یک بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونایی در ریل درآمدزایی قرار گیرد. 

همزمان شورای شهر تهران نیز طرحی را در قالب بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونایی ارائه و به تصویب رساند تا این دو طرح و لایحه در کنار یکدیگر نجات دهنده شهرداری در شرایط سخت اقتصادی باشند. 

اما با گذشت نزدیک به چهار ماه از تصویب این بسته،‌ شهرداری با کاهش قابل توجه درآمد روبروست. خزانه‌دار شورای شهر از کاهش ۳۳ درصدی درآمدها و رشد قابل ملاحظه درآمدهای ناپایدار گزارش داده است و عبدالحمید امامی، معاون اقتصادی و مالی شهرداری تهران نیز به کمک ناچیز این بسته در کسب درآمد اشاره کرده و گفته است؛ لایحه محرک اقتصادی، لایحه خوبی بود، اما نه به حدی که تاثیر قابل توجهی در مجموعه ما بگذارد و فقط مقداری شرایط را تقویت کرد.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز که بخش قابل توجهی از منابع درآمدی بسته محرک اقتصادی در این حوزه منظور شده است،‌ اعلام کرد: در لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران، در موضوعات درآمدی مرتبط با شهرسازی به نظر می‌آمد که دو آیتم اثر دارد،‌ یک آیتم آراء ماده صد و دیگری  آیتم تثبیت‌ها است که هر دو نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشتند.

و حالا معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران در نظر دارد‌، دومین بسته محرک اقتصادی را به شورای شهر تهران ارائه دهد. به گفته امامی در این لایحه به موادی از لایحه اول رسیدگی بیشتری می‌شود." شهرداری در بسته اول ماده‌هایی در نظر گرفته بود که با نظر اعضای شورای شهر، مقرر شد؛ هم کارشناسی بیشتری روی آنها انجام و هم در بسته دوم گنجانده شود. یکی از آنها مربوط به حقوق مکتسبه شهروندان می‌شود به عنوان نمونه خط آسمان است در واقع در حوزه دادن طبقات برای معابر و کوچه و خیابان‌هایی که ۶۰ درصد اماکن آن شکل گرفته، باید مجوز ساخت در خط آسمان داده شود که ساختمان‌ها شبیه سایر ساختمان‌هایی که در اطرافشان ساخته شده شوند.”

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران همچنین گفته است که شهرداری پیشنهاد کرده به شهرداران مناطق این مجوز و اختیار داده شود تا طول دوره تقسیط عوارض ساختمانی را در صورت نیاز افزایش دهند. 

عدم رعایت الزامات اجرائی بسته محرک اقتصادی توسط شهرداری

«علی اعطا» سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درخصوص اثرگذاری بندهای مربوط به حوزه معماری و شهرسازی بسته محرک اقتصادی بر کسب درآمد شهرداری تهران گفت: بسته محرک اقتصادی بندهای مختلفی داشته  و ارزیابی من این است که شهرداری هنوز الزامات اجرائی این بسته را رعایت نکرده است تا بتواند به درآمد برسد. در بخش‌هایی از این بسته نیاز به مصوباتی از ماده ۵ وجود داشته که در حدی که مطلع هستم هنوز به نتیجه نرسیده است. 

اعطا با بیان اینکه عمده بخش‌های مصوبه بسته محرک اقتصادی مربوط به ضوابط و مقررات شهرسازی است، افزود: معاونت معماری و شهرسازی باید نسبت به مواردی که نیازمند مصوبه از کمیسیون ماده ۵ است، تسریع کند.

بودجه سال ۹۹ به شرط تسریع شهرداری در فعالیت‌هایش اجرائی می‌شود

سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص طرح محرک اقتصادی شورای شهر تهران نیز گفت: در متن بسته محرک اقتصادی شورای شهر نیز تاریخی مشخص و شهرداری را ملزم کرده بود که ظرف مدت مشخصی از کمیسیون ماده ۵ مصوبه بگیرد و تا شهرداری بر اساس آن عمل کند. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط آیا شهرداری می‌تواند با کمک بسته محرک اقتصادی بودجه مصوب را تا پایان سال اجرائی کند؟ گفت: شهرداری اگر در فعالیت‌های خود تسریع کنند می‌تواند بودجه مصوب را اجرائی کند. شهرداری باید برای طرح موضوعات و تنظیم دستور جلسات کمیسیون ماده ۵ که برای تصویب در این کمیسیون ارائه می‌شود، با شورا تعامل بیشتری داشته باشد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: