• دوشنبه ٢٤ شهريور ١٣٩٩-١٥:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٧٨
در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بررسی شد؛

آسیب شناسی عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران در فرایند صدور پروانه

جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با حضور مدیران معاونت شهرسازی و معماری، مدیران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، موسسه فن آوران شهر و مدیران سازمان فناوری شهرداری تهران با محوریت بحث و بررسی پیرامون فرآیند صدور پروانه و گواهی های ساختمانی و به ویژه آسیب‌شناسی عملکرد دفاتر الکترونیک شهر تهران برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری رییس کمیسیون شهرساز ی ومعماری شورای شهر تهران با اشاره به جلسه مذکور گفت: در این جلسه مشاور طرف قرارداد با مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نسبت به ارائه گزارش مجموعه مطالعات و پژوهش‌های خود در خصوص نقاط ضعف و مشکلات و به طور کلی وضعیت ارائه خدمات توسط دفاتر  خدمات الکترونیک پرداخت.

وی ادامه داد: علیرغم خروجی های بسیار مثبتی که  این گزارش داشت، اما معطوف بودن کامل این پژوهش به عملکرد دفاتر و فرآیندهای درون سیستمی آن،‌ اشکال اساسی مطالعات و گزارش ارائه شده بود، در صورتیکه انتظار کمیسیون شهرسازی و معماری فراتر از این نگاه و بررسی عملکرد و نقش و جایگاه دفاتر در فرآیند کلی صدور پروانه و گواهی های ساختمانی بود و اینکه در این نگاه وضعیت و نقش دفاتر چگونه است و برای حل مشکلات چه سناریوهایی متصور است؟

سالاری تصریح کرد:  فرآیند صدور پروانه و گواهی های ساختمانی یکی از بروکراتیک ترین فرایندهای ارائه خدمات در شهرداری تهران است و لذا بیشترین نارضایتی شهروندان و ذینفعان در حوزه مربوطه وجود دارد. علی رغم اینکه در سال 86 شورای شهر تهران موافقت خود را با برون سپاری ارائه خدمات حوزه شهرسازی و معماری، صدور پروانه و گواهی های ساختمان به دفاتر الکترونیک با هدف کاهش بروکراسی، کاهش فساد و رانت،کاهش اعمال سلیقه با رقابتی کردن ارائه خدمات و البته نظارت مستمر و جدی اعلام کرد اما گزارش‌ها حاکی است که با ایجاد دفاتر الکترونیک نه‌تنها تعداد نیروها و کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری مناطق ۲۲ گانه کاهش پیدا نکرد، بلکه چندین برابر هم شده است و همچنان در بخش قابل توجهی از خدمات موازی و دوباره کاری می‌شود و شهروندان بین دفاتر و شهرداری‌ها در برخی موارد بلاتکلیف هستند.

 وی با اشاره به بررسی های انجام شده بر روی تجربیات جهانی اظهار داشت: رویکرد حاکم بر فرآیند صدور پروانه و گواهی ها می بایست شهروند محور و توأم با هوشمندسازی کامل فرایندها باشد و دفاتر الکترونیک، متخصصین، کارشناسان و مهندسین ذیصلاح کمک یار شهروند در این پروسه باشند.

سالاری افزود: نهایتا در این جلسه مقرر شد، معاونت شهرسازی و معماری نسبت به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه و گواهی ها اقدام و پس از تصمیم گیری درخصوص این فرآیند آن هم با رویکرد حداکثری شهروند محوری و هوشمندسازی، جایگاه و نقش دفاتر الکترونیک تبیین و تعیین تکلیف شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: