• دوشنبه ٢٤ شهريور ١٣٩٩-١٠:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٦٤
محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد؛

انتقاد به بی‌ضابطگی نامگذاری‌ها طی سال‌های گذشته؛ نام مشترک در 700 معبر تهران

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید نامگذاری معابر در پایتخت بر اساس نیاز شهر است و به خاطر بی‌ضابطه بودن نامگذاری‌ها در طول سال‌های گذشته و تصمیم های بدون مرجع قانونی در این حوزه، فراوانی برخی نام‌های معابر به 700 نام مشترک هم می‌رسد که عجیب است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با پانا درباره نامگذاری معابر در پایتخت گفت: «در این دوره از شورای شهر تهران سعی شد به مساله نام و نامگذاری که مساله‌ای بسیار مهم است، توجه ویژه شود. فکر می‌کنم بشر از زمانی که زبان باز کرد و ناطق شد برای اینکه بتواند ارتباط بگیرد، احساس کرد که باید درباره افراد، اشیا و فضای محیطی پیرامون خود از نام و نامگذاری استفاده کند، بنابراین (نام) نیاز اولیه بشر است و نمی‌شود به راحتی از کنار این موقعیت و وظیفه مهم نام و نامگذاری عبور کرد.»
برای نامگذاری‌ها سراغ شاعرانی که در شهر کتاب‌هایشان در نسخه‌های میلیونی چاپ می‌شده ولی حتی کوچه‌ای بن‌بست هم به نامشان نبوده است رفتیم یا سراغ هنرمندان بزرگی که محبوب میلیون‌ها ایرانی هستند اما هیچ خبری از آنها نبوده است
 
 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چقدر از عملکرد شورای پنجم در مصوبات نامگذاری بیشتر از دوره قبل شورا است، گفت: «در این دوره تلاش شد که به مساله نام و نامگذاری معابر، سطحی، گذرا و بی‌توجه به هویت و نیاز شهر نگاه نشود. طبیعی است که مهم‌ترین مساله ما پاسخگویی به نیازهای یک شهر بزرگ است چون این شهر حیات دارد و نزدیک به 10 میلیون نفر جمعیت در آن ساکن هستند و این جمعیت از شورای شهر خواسته‌های متفاوتی دارند.»

وی تاکید کرد: «اگر نگاهی به شهر تهران بیاندازیم این عبارت که تهران یک ایران کوچک است دور از ذهن نیست چون در شهر تهران امکان ندارد که اقوام استان‌ها و شهرهای مختلف را شاهد نباشیم. این امر نشان می‌‌دهد که حتما باید به شهرها و استان‌ها و قومیت‌های مختلف توجه کنیم. توجه به این مساله نیازمند کاری جدی بود و به همین دلیل کمیسیون نامگذاری شورا که یکی از منظم‌ترین و پرکارترین کمیسیون‌های این دوره از شورا است، در سه سال گذشته تلاش کرد به گوشه‌ای از خواسته‌های مردم توجه کند.»

حق‌شناس اضافه کرد: «توجه به موضوع نامگذاری معابر، نگاهی کارشناسی نیاز داشت که در جلسات کمیسیون به این مساله توجه می‌شد. در جلسات کمیسیون نمایندگان مختلف اعم از حضور سه تن از اعضای شورای شهر، نماینده شهرداری تهران، نماینده کل شورا و نمایندگان سازمان‌هایی همچون بنیاد شهید، فرهنگستان و فاوا(سازمان اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) حضور دارند و تقاضای نامگذاری‌ها در این جلسات بررسی می‌شود. ضمن اینکه در برخی جلسات فقط دو نام بررسی شده است.»

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: «برای نامگذاری‌ها سراغ شاعرانی که در شهر کتاب‌هایشان در نسخه‌های میلیونی چاپ می‌شده ولی حتی کوچه‌ای بن‌بست هم به نامشان نبوده است رفتیم یا سراغ هنرمندان بزرگی که محبوب میلیون‌ها ایرانی هستند اما هیچ خبری از آنها نبوده است. همچنین دانشمندان، استادان دانشگاه‌ها، هنرمندان و ورزشکارانی که نشانی از آنها در شهر نیست و در حوزه خودشان الگو هستند مورد توجه قرار گرفت. اما سوال این است که نام‌ها باید در کدام معابر باشند؟ اگر خیابان یا میدانی جدید وجود داشت، اولین اولویت معابر و گذرهایی است که فاقد نام است.»

وی تاکید کرد: «معضل دیگری که در نامگذاری‌ها با آن روبرو هستیم و بعد از اینکه فاوا اطلاعات را ثبت کرده است بیشتر خودش را نشان داد، این بود که به خاطر بی‌ضابطه بودن نامگذاری‌ها در طول سال‌های گذشته و تصمیم‌های بدون مرجع قانونی یعنی شورا فراوانی برخی نام‌های معابر به 700 نام مشترک هم می‌رسد که عجیب است حتی در برخی خیابان‌های اصلی هم همین وضعیت وجود دارد به عنوان مثال در برخی محله‌ها و مناطق شهری نام شهید مطهری در سه گذر وجود دارد که مردم دچار اشتباه می‌شدند. بنابراین اولویت این بود که نام‌هایی که تقاضا می‌شود طبق نیاز شهر بررسی شود از جمله ده‌ها شهیدی که 30 سال از شهادت آنها می‌گذرد و هنوز نامشان بر هیچ معبری نیست بررسی شود چون خیلی از تقاضاها مربوط به خانواده شهدای دفاع مقدس یا شهدای مدافع حرم است و انتظار این است که اتفاق بیفتد بنابراین باید نام‌های مشترک مدیریت شود.»

حق‌شناس خاطرنشان کرد: «رویکرد شورای شهر در نامگذاری معابر بر اساس اولویت‌ها انجام می‌شود و نگاهی که وجود دارد به شدت مورد استقبال حوزه‌های تخصصی قرار گرفته است و ده‌ها شاعر، هنرمندان موسیقی، انجمن‌های تخصصی خانه موسیقی، خانه تئاتر و سایر گروه‌ها از این رویکرد شورا در نامگذاری معابر استقبال کردند و خوشحالیم که توانستیم با این رویکرد، رضایت مردم را بر اساس وظیفه قانونی شورا، داشته باشیم.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: