• شنبه ٢٢ شهريور ١٣٩٩-١٢:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٣٦
پیام تسلیت رییس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پی رحلت حضرت آیت الله صانعی

محسن هاشمی در پیامی رحلت حضرت آیت الله صانعی، از پیشگامان نهضت و از برجسته ترین شاگردان امام خمینی را تسلیت گفت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در پیامی رحلت حضرت آیت الله صانعی را تسلیت گفت. 
 
در این پیام آمده است: 
 
«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شی»
 
رحلت حضرت آیت الله صانعی، از پیشگامان نهضت و از برجسته ترین شاگردان امام خمینی موجب تاثر گردید.
 
آیت الله صانعی که از ابتدای مبارزات، نقش موثری در نهضت امام خمینی ایفا کرده و مورد اعتماد و محبت ویژه امام خمینی بود، پس از کناره گیری از مناصب حکومتی در دهه نخست انقلاب، با حضور در حوزه علمیه قم، بمدت ثلث قرن، منشا خدمات علمی برجسته ای در علوم اسلامی بویژه اجتهاد پویا و نگرش فقهی مبتنی بر در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان، مرجع تقلیدی بروز و نواندیش محسوب می گردید
 
ایشان با برخورداری از تواضعی مثال زدنی و ساده زیستی و اخلاص، مورد رجوع نخبگان و نسل جوان قرار داشت.
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی بواسطه حدود شصت سال همراهی با این شخصیت علمی، ارادت و احترام ویژه ای برای ایشان قائل بود.
 
اینجانب به نمایندگی از خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی و اعضای شورای شهر تهران، این ضایعه را به بیت محترم حضرت آیت الله صانعی بویژه فرزند برومندشان حجت الاسلام والمسلمین سعید صانعی تسلیت عرض نموده و برای این عالم فرزانه علو درجات و همجواری با سالار شهیدان و سیدالساجدین علیهم السلام و برای بازماندگان صبر جمیل واجر جزیل را از درگاه حق آرزو دارم.
 
محسن هاشمی رفسنجانی
22 شهریور 1399
 
 
 
پیام تسلیت نایب رئیس شورای شهر در پی درگذشت آیت‌الله صانعی
 
 
سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پی درگذشت حضرت آیت‌الله العظمی یوسف صانعی پیام تسلیتی صادر نمود‌. متن این پیان به شرح زیر است.
 
 
إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون
 
"إذا مات العالم ثُلم في الإسلام ثَلمة لا يسدّها شيء إلى يوم القيامة".
 
خبر درگذشت ناگهانی عالم ربانی، وارسته و شجاع، حضرت آیت‌الله العظمی یوسف صانعی موجب تاسف و تاثر فراوان گرديد.
 
حضرت آیت‌الله صانعی که از نمادهای علمای خوش فکر و نواندیش دینی در حوزه بودند، در کنار تاثیرات و تالیفات فراوان و فاخر علمی و فقهی، از پیشروترین علمای جهان تشیع در بیان نظرات و اندیشه‌های به‌روز و همگام با تحولات زمانه بودند و از این لحاظ تاثیرات ایشان بر فقه پویا انکار شدنی نیست. ایشان طی سال‌های طولانی اجتهاد با شجاعت و درایت کامل و بدون توجه به خوش‌آمد یا نقد و حملات اشخاص و گروه‌های مختلف نظرات متفاوت خویش را بدون هیچ واهمه‌ای بیان می‌داشتند و از این جهت شخصیتی ممتاز و متمایز از خویش به یادگار گذاشتند که این ویژگی در ساخته شدن چهره‌ای مردمی ومحبوب از این عالم وارسته نقشی به‌سزا داشت.
 
بدون شک، فقدان نابهنگام این مجتهد وارسته برای جامعه فقهی و علمی ما و همچنین دوستداران ایشان ضایعه‌ای بس سترگ و غیرقابل جبران است. اینجانب، ضمن تسلیت مصیبت وارده به حوزه‌های علمیه، بیت و دوستداران ایشان و جامعه دینی کشور، برای آن مرحوم مغفور به دیدار معبود شتافته از درگاه باری‌تعالی علو درجات و محشور شدن با انبیاء و اولیای الهی را مسئلت دارم.
 
سید ابراهیم امینی
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران
  
 
 
متن پیام تسلیت زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران: 
 
‏إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُوَمَابَدَّلُواتَبْدِيلاً
 
 آیت الله صانعی مرجعی بزرگ و پیشروبااحکام ونظرات مترقی در زمینه هایی مانند حقوق زن ومحیط زیست بود. اقدامات این فقیه عالیقدر در خصوص حقوق و جایگاه زنان در اسلام نمونه ای از فقه پویا بود.
 
آیت الله صانعی‏ فقیه آزاده ای بود که عمر خود را در تربیت طلاب و مدرسان حوزه علمیه و تهذیب نفوس و ترویج معارف اهل بیت (ع) گذراند و آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشت.
 این مصیبت بزرگ را به خاندان معزز و محترم ایشان و عموم مردم آزاده و شریف ایران تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم.
 از خدای مهربان برای روح بزرگ آن سفر کرده آرامش و برای بازماندگان شکیبایی خواهانیم.
 
  
متن تسلیت زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری:
إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ
 
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً
 
روح بلند آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش، شاگرد حضرت امام خمینی «ره »
حضرت آیت الله العظمی صانعی قدس سره به دیدار معبودش شتافت و کوله‌ باری از غم و اندوه را بر دل مشتاقانش قرار داد.
 
با نهايت تالم و تاسف ، عروج ملكوتي اين عالم  مبارز و خستگي ناپذير را به ملت شریف و بزرگوار ایران تسليت عرض مي كنم 
زهرا صدر اعظم نوری 
رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران
 
   
متن تسلیت سید آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش:
إِنَّاللهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
 
در ایام شهادت زین‌العابدین و سید الساجدین امام سجاد (ع)، خبر دردناک رحلت عالم ربانی و فقیه نواندیش، حضرت آیت‌الله العظمی صانعی موجب تالم و تاثر فراوان شد. 
 
بدین وسیله درگذشت این مرجع مردمی را به ملت ایران، جمیع دوستداران این بزرگ مرد آزاده و همچنین خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند منان برای آن مرحوم، مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر در برابر این مصیبت را خواهانم. 
 
روحش شاد و راهش پر رهرو باد
 
إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ
 
سید آرش حسینی میلانی 
عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش
 
 
 
متن تسلیت مرتضی الویری عضو شورای اسلامی شهر تهران۰
بسمه تعالی
انالله و انا الیه راجعون
 
درگذشت فقیه آزادمنش و نواندیش حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی موجب تاسف و تاثر شد.
 
ایشان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی منشا خدماتی ارزشمند به اسلام و ایران بودند و شخصیت اخلاقی و علمی کم نظیر ایشان باعث شد تا مرحوم امام خمینی(ره) از ایشان به عنوان فرزند خویش و فردی عالم و شخصیتی برجسته در میان روحانیون نام ببرند.
 
مرحوم آیت الله العظمی صانعی همچنین پس از اقامت در قم و تمرکز بر بحث و درس علمی، همواره به عنوان یکی از استوانه‌های فقهی شیعه به تعلیم و تربیت شاگردانی پرشمار همت گماردند و بویژه پس از رحلت فقیه عالیقدر و مجاهد نستوه حضرت آیت الله العظمی منتظری(ره)، محل رجوع علاقه‌مندان به فقه پویای شیعه و دینداران آزاد اندیش ایران و جهان بودند.
اینجانب این ضایعه را به بیت معظم‌له و عموم دوستداران و مقلدین ایشان تسلیت عرض مینمایم و برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.
 
مرتضی الویری
 
 
 
 
متن تسلیت علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران
إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُوَمَابَدَّلُواتَبْدِيلاً
 
درگذشت مجاهد نستوه و فقیه روشن ضمیر حضرت آیت‌الله یوسف صانعی، مرجع عالیقدر و مردمی شیعیان و شاگرد راستین مکتب امام خمینی (ره) كه در طول حیات فقهی و سیاسی خویش، منشا خدمات فراوانی بودند، خسارت سنگینی برای ایران و اسلام است.
 
این مصیبت بزرگ را به خانواده، شاگردان و مقلدان ایشان، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه و عموم ملت بزرگوار ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان گرانقدر ایشان شکیبایی و تندرستی آرزومندم.
 
علی اعطا، عضو هیات رییسه و سخنگوی شورای شهر تهران
 
 
 
تسلیت حجت نظری برای ارتحال آیت‌الله العظمی صانعی
 
حجت نظری، عضو شورای شهرتهران در پیامی ارتحال آیت‌الله‌العظمی صانعی را تسلیت گفت.
 
 
إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً
 
حضرت آیت الله العظمی صانعی، مرجع تقلید نواندیش شیعه و از یاران حضرت امام خمینی و انقلاب اسلامی بود که درگذشتش خسارتی بزرگ و جبران ناپذیر است.
آیت‌الله العظمی یوسف صانعی همواره جزو افراد مورد وثوق و معتمد حضرت امام خمینی(ره) بود و بدون شک، نقشی موثر در نشان دادن چهره‌ رحمانی دین و اسلام ناب محمدی به اقشار مختلف جامعه، به‌خصوص جوانان داشت و من اطمینان دارم با رحلت‌شان، راه آن عزیز بی‌رهرو نیست. دیگر آیات عظام و کسانی که در همان مکتب راه و رسم آموختند و نیز شاگردان آن عالم ربانی، مانع خاموش شدن شمع راهنمای اسلام رحمانی خواهند شد. 
ارتحال این مرجع تقلید شیعه را به بیت صبور و مکرم آیت‌الله العظمی صانعی، شاگردان و مقلدان ایشان و نیز مردم مسلمان ایران تسلیت عرض می‌کنم و با قدردانی از بیت ایشان در پرهیز از برگزاری مراسم تشییع و ترحیم در شرایط کرونا، امیدوارم یاد آن مرحوم زنده و مسیرش پر رهرو بماند.
حجت نظری 
عضو شورای اسلامی شهر تهران
 
 
سید حسن رسولی ارتحال آیت الله العظمی صانعی تسلیت گفت
انا لله و انا الیه راجعون   
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء
 
در گذشت فقیه مجاهد و روشن ضمیر، شاگرد صالح حضرت امام(ره) و مرجع تقلید شیعیان حضرت آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی قدس الله نفسه الزکیه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء، مراجع تقلید عظام و دوستان و مقلدان آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض میکنم.خداوند روح آن فقید سعید را با اولیاءش محشور فرماید و به بازماندگان صبر و اجر عنایت فرماید.
 
سيد حسن رسولي
 
 
 
متن تسلیت دکترمحمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پی درگذشت آیت الله حاج شیخ #یوسف_صانعی 
 
انا لله و انا الیه راجعون
الفقها امنا الرسل مالم یدخلوا فی الدنیا
 
مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد
 
ارتحال مرجع مجدد و مجتهد متهجد آیت الحق حاج شیخ یوسف صانعی اعلی الله مقامه پس  از عمری جهاد و اجتهاد ضایعه ای جبران ناپذیر در عصر حاضر است.
آرای آن فقیه عالیقدر و دورانديش در ابواب مختلف فقهی به ویژه از منظر حقوق انسانی ممتاز و متمایز بوده و مجامع جهانی حقوق بشر را با نگاهی  نو که متضمن عدالت و ضامن آزادی در عین دینداری و  شریعتمداریست، آشنا نموده است.
آیت الله العظمی صانعی در عداد فقیهان  نواندیش و در زمره مجتهدان عدالت خواه و آزادمنش انقلاب اسلامی است و بی گمان تحکیم مبانی وتحقق اهداف و آرمانها و پیشبرد برنامه های انقلاب ۵۷ بدون تمسک به اندیشه های راهگشای فقیهانی که فارق از طمع قدرت ،جاذبه شهرت و وسوسه ثروت تنها به مسیولیت هدایت  و نظارت و تامین سعادت و رضایت مردم در جامعه اسلامی می اندیشند ،میسر نخواهدشد و بی تردید راه پر مشقت فقیهان صالح و مصلح بی رهرو نخواهد ماند.
ملت حق شناس ایران هرگز زحمات و خدمات آن مجاهد نستوه را که در علم وعمل و زی طلبگی او متجلی است،از یاد نخواهد بردو وصیت درس آموزش را مبنی بر پرهیز از هرگونه آیین متعارف تشییع و تدفین که ناشی از نگاه مردم گرا و دلدادگی به آرمانهای توحیدی است، فراموش نخواهدکرد و چنین است که دلهای ملیونها انسان موحد و آزاده او را تا جوار حق مشایعت و با روح مطهرش وداع خواهند نمود.
 
عاش سعیدا و مات سعیدا
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: