• شنبه ٢٢ شهريور ١٣٩٩-١٢:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٣٥
حسن خلیل آبادی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

بی‌انگیزگی در بین 80 درصد دانش آموزان/ کیفیت آموزش‌ها نسبت به دوره جنگ کاهش یافته است

حسن خلیل آبادی گفت: با بحران مدیریت، مشارکت و همبستگی اجتماعی و ... مواجه هستیم. به‌رغم پیشرفت‌های روز افزون در حوزه آموزش به‌دلیل این نارسایی‌ها کیفیت آموزش‌ها نسبت به دوره جنگ کاهش یافته است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کرونا تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط شاهد آموزش‌های حضوری  و غیر حضوری هستیم. از سوی دیگر در سالیان گذشته کشور ما درگیر جنگ تحمیلی خانمان سوز بوده و این سوال پیش می آید دانش آموزان جنگ زده چگونه بدون وجود امکانات تحصیلات خود را ادامه دادند و بر خلاف ایام کرونا وقفه ای در آموزش آنان ایجاد نشده است.
 
وقفه‌ای در آموزش  دوران جنگ نبود
 
حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران و آموزگار دوران جنگ درباره تمهیدات آموزشی در  آن دوران به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: در آن دوران ایثار و گذشت بیش از وضعیت کنونی بود. در آن دوران معلمان در خط مقدم جبهه  مجتمع آموزشی ایجاد و به دانش آموزان درس می‌دادند.
 
او افزود: در آن دوران به دلیل شرایط دانش آموزان در جهبه موفق به گذاراندن دوره‌های تحصیلی می‌شدند و هیچ وقفه‌ای در آموزش  نبود. از سوی دیگر مدارس در شهرها حتی در دوران بمباران هوایی و موشک باران تهران فعال بودند.
 
این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: بنده در دوران جنگ در شهر ری مسئول ساخت پناهگاه بودم. در تمامی مدارس پناهگاه‌هایی برای حل مشکلات روحی و روانی دانش آموزان و معلمان ساخته شد تا اضطرابشان در مدرسه کاهش پیدا کند. هرچند پناهگاه‌ها چندان هم ایمن نبود.
تاکید معلمان به حضور در مدرسه در دوران جنگ
 
خلیل آبادی درباره روند آموزش در زمان جنگ افزود: در حوزه  آموزش صدا و سیما، معلمان و مدارس به فعالیت می‌پرداختند. معلمان به حضور در مدرسه تاکید داشتند. شرایط خاصی در بین فرهنگیان و خانواده بود که با وضعیت کنونی نمی‌توان مقایسه کرد.
 
به گفته او مهمترین ویژگی دوران جنگ همبستگی اجتماعی و اعتقادات مذهبی بود که باعث کمک افراد به یکدیگر شده بود. در آن دوران ده ها هزار معلم و دانش آموز شهید، مجروح و اسیر شدند.
 
سیستم آموزش کشور به روز شده است
 
این آموزگار دوره جنگ تحمیلی گفت: امروزه سیستم آموزش و پرورش به روزتر شده است. در دوران جنگ در تامین امکانات اولیه مدارس با مشکلات متعدد مواجه بودیم.
 
 خلیل آبادی افزود: امروز باید با طرح‌های موثر و علمی‌ در رابطه با  پیشگیری کرونا آسیب‌های احتمالی به آموزش و تربیت را خنثی کرد.
 
بحران در نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان
 
او با بیان اینکه بحران های تهدید کننده دانش آموزان بیش از گذشته است گفت: تاکنون در زمینه تامین اوقات فراغت موثر عمل نشده است. تلویزیون و سایر دستگاه‌ها به شکل تک بعدی در مدرسه کار کرده اند.  بسیاری از بچه‌های دوران جبهه‌ها امروز متخصصان این مرز و بوم هستند. این مقوله نشان می‌دهد که در دوران دفاع مقدس موفق عمل شده است.
 
او تاکید کرد: امید است در دوران کرونا با همبستگی اجتماعی و همگرایی برطبق یافته‌های نوین جهانی بتوان برای گذر از بحران خطرناک طرح‌های قوی را ارائه داد.
 
این روزها همگان منفعت طلب شده اند
 
خلیل آبادی درباره کیفیت آموزش‌ها در دوره جنگ افزود: در آن دوران مطابق شرایط جنگ فعالیت‌ها انجام می‌شد. خودمان به جبهه رفته و در پشت جبهه نیز تمامی اوقات در خدمت آموزش و پرورش بودیم. در حالی که امروز همگان منفعت طلب شده‌اند. برای مثال این روزها برخی مدارس در ساختمان‌های نیمه کار و در سطح روستا و در کپر به تحصیلی می‌پردازند. از سوی دیگر برخی مدارس در سطح شهر تهران از  بیشترین امکانات برخوردار هستند.
 
 به گفته عضو شورای شهر تهران در دوران جنگ تفاوت‌ طبقاتی وجود نداشت و معلمان و دانش آموزان در تلاش بودند با دشمن مقابله کنند. مشارکت  و همگرایی در شرایط کنونی جامعه کاهش یافته است. از سوی دیگر با بحران مدیریت، مشارکت و همبستگی اجتماعی و ... مواجه هستیم. به‌رغم پیشرفت‌های روز افزون در حوزه آموزش اما به‌دلیل این نارسایی‌ها کیفیت آموزش‌ها نسبت به دوره جنگ کاهش یافته است. 
 
این آموزگار دوره جنگ گفت: امروز اغلب افراد به دنبال هزینه کردن هستند و تمایلی به علم آموزی و یافتن مطالب علمی ندارند. در شرایط کنونی فرزندانی بی‌اعتماد به نفس پرورش می‌دهیم.
 
انگیزه تحصیلی در دانش آموزان کاهش یافته است
 
خلیل آبادی افزود: امروز انگیزه‌های تحصیلی در بین دانش آموزان کاهش یافته است. این در حالی است که در دوران جنگ انگیزه‌های تحصیلی در بین دانش آموزان چشمگیر بود. برای مثال در دوران موشک باران وقتی فراخوان به مدرسه می‌دادند، تمامی دانش آموزان داوطلب برای اعزام به جبهه بودند. از سوی دیگر نیروی‌های آموزش‌وپرورش نیز برای آموزش به مناطق جنگی اعزام می‌شدند.
 
80 درصد دانش آموزن بی انگیزه به مدرسه می روند
 
این آموزگار دوران جنگ در پایان اظهار کرد: باید برنامه ریزان آموزش و پرورش توجه کنند که جامعه امروز به این بینش رسیده که تحصیل در آینده او تاثیرگذار نیست. مناسبات  جامعه امروز علمی نیست. اگر مناسبات جامعه بر اساس روابط اداری معقول بود، اختلاس‌ها را شاهد نبودیم.  80درصد  دانش آموزن بدون انگیزه به مدرسه می روند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: