• چهارشنبه ١٩ شهريور ١٣٩٩-١٣:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩١٥
محمود میرلوحی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما:

واگذاری املاک در اختیار غیر و تامین منابع برای انجام کارهای شهری

عضو شورای شهر تهران: منابع مورد نیاز برای خرید اتوبوس، راه اندازی مترو و تملیک باغ‌ها از طریق گرفتن مجوز برای واگذاری املاک در اختیار غیر، تحقق می‌پذیرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ درباره اخذ مجوز برای واگذاری تمامی املاک در اختیار غیر افزود: در شهریور ۹۶ در این خصوص مصوبه‌ای داشتیم. با توجه به بحث‌های مختلف تاکید می‌کنم که دوستان زحمات زیادی کشیدند و ما هم اکنون نسبت به بعضی دستگاه‌ها جلوتر هستیم و توانسته ایم تعدادی از املاک را پس بگیریم.

وی ادامه داد: در این باره تفاوت دیدگاه‌هایی وجود دارد که من توضیحاتی دادم و به بعضی از دوستان گفتم که این موضوع همه املاک را شامل نمی‌شود.
عضو شورا گفت: مثلا برخی دوستان معتقدند ۱۰۰۰ پلاک از ۲۰۰۰ پلاک که در اختیار غیر است NGO‌ها و موسسات فرهنگی و خیریه‌ها هستند. بند ۶ ماده ۵۵ به همین موضوع اشاره دارد و نمی‌توان املاک را به غیر از این موارد واگذار کرد. اگر خیریه و موسسه فرهنگی نباشد اساسا قانون اجازه واگذاری نمی‌دهد. اما مجوز فعالیت این مراکز منوط به مصوبه شوراست.
میرلوحی افزود: املاک شهرداری یا باید طبق آئین نامه مالی شهرداری فروخته شود که روش‌های فروش آن هم در آنجا معین است. یا بصورت ملک‌های وقفی است که حبس یک ملک فقط برای بهره برداری است و مالکیت آن منتقل نمی‌شود. برای همین موضوع باید از شورای شهر اجازه بگیرند؛ بنابراین تاکید می‌کنم هرچه سریعتر لایحه مربوطه به شورا بیاید. از دید ما اگر این لایحه نیاید همه موارد مشمول تخلیه می‌شوند.

وی گفت: طبق مصوبه همه این‌ها باید در سایت شفافیت آورده شود. امسال ردیفی معین کرده ایم که باید این موارد ارزیابی شوند. تا ببینیم فعالیتی که به نام خیریه در هر موسسه‌ای انجام میشود متناسب است یا نه. یک ساختمانی که ماهی ۱۰ میلیون و سالی ۱۵۰ میلیون اجاره آن است، ولی خیریه‌ای در آن فعالیت می‌کند که فقط به اندازه ۱۰ میلیون کارایی دارد. چنین موسساتی مجاز نیستند ۱۵۰ میلیون املاک اجاره را به بهانه انجام کار خیر در اختیار بگیرند.
میرلوحی افزود: اگر واقعا کار و فعالیتشان متناسب با همان قرار گفته شده است این مراکز قابل ادغام خواهند بود. پیش بینی می‌کنم بسیاری از ساختمان‌هایی که مطرح است به شیوه‌هایی باید برگردند و شهرداری تعداد معدودی از این املاک را که متناسب با سیاست و رویکرد و قانون هست طبیعتا تایید خواهد کرد. وی ادامه داد: هزار و هشت مورد ملک هست در این شرایط قرار دارند که طبق گفته دوستان ۴۰۰ تا از این املاک تخلیه شده است و ۴۰۰ دیگر هم در دست پیگیری برای تخلیه قرار دارد.
عضو شورا گفت: خبر دارم در بعضی مناطق فعالیت‌های خوبی انجام شده و تعدادی از این املاک پس گرفته شده است. این املاک برای پروژه‌ها برای فعالیت‌هایی که امسال به مردم قول داده ایم مثل خرید اتوبوس غربالگری می‌شود.
میرلوحی افزود: تحقق این مواردی، چون خرید اتوبوس و راه اندازی مترو و تملیک باغ‌ها به منابع نیاز دارد. پیش بینی کرده ایم در بسته تحرک اقتصادی امسال در حدود ۱۰ هزار میلیارد باید از این منابع را آزاد کنیم بنابراین این اقدام باید تسریع شود، زیرا در شرایط کرونا و محدودیت اقتصادی ناچاریم به این منابع بیشتر متکی باشیم.
وی گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته در بخش سرمایه گذاری‌ها کم کاری‌های زیادی شده است. از آغاز شروع فعالیت سازمان سرمایه گذاری تا به حال ۱۲۰۰ میلیارد منابع ایجاد شده است. باید منابع متوقفی که در بخش‌های سرمایه گذاری سال‌ها مانده و بلاتکلیفند بزودی مشخص شود.
میرلوحی افزود:به عنوان مثال یک پروژه ده سال بصورت مشارکت بوده و هنوز بلاتکلیف است. امیدواریم با انجام اقدامات موثر در جهت برطرف شدن موانع و تسریع پروژه‌ها پیش رویم. امسال ۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های کوچک مقیاس تعهد کرده ایم. با آزاد شدن منابع می‌توانیم اقدامات مربوط به این بخش و کار‌های مربوط به مترو اتوبوس و پروژه‌های کوچک مقیاس را انجام دهیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره چالش‌های مربوط به منطقه ۲۲ افزود: درباره مشکلات مربوط به این منطقه مصوبات خوبی در شورا داشتیم. از جمله آن‌ها می‌توان به فاضلاب منطقه‌ای را در مناطق ۲۲ و ۴ و تصفیه خانه ششم در تامین آب با کیفیت از شمال تا جنوب منطقه غرب اشاره کرد.
وی گفت: در همین سال‌ها ۵۰۰ میلیارد در شرایطی خاص برای این تصفیه خانه هزینه کرده ایم. اگر دولت می‌خواست این تصفیه خانه را خودش و با منابعی که در اختیار دارد تکمیل کند ۱۰ سال دیگر طول می‌کشید. یعنی ۱۴ میلیارد در سال پول گذاشته است که رقم قابل توجهی نیست. در حالیکه با مصوبات شورا این تصفیه خانه اکنون در مدار قرار گرفته، اما هنوز بطور رسمی بهره برداری نشده است.
میرلوحی افزود: بحث دیگر چرخه آب تهران است که باید عدالت مناطق شمال و جنوب در آن برقرار شود. با اجرای این طرح در صورت بروز حوادث غیر مترقبه مثل زلزله بعضی مناطق تحت تاثیر تهران دچار بحران جدی نمی‌شوند. این چرخه کل تهران را بهم متصل می‌کند و اگر در جایی حادثه‌ای رخ دهد بلافاصله می‌توان از مناطق و مسیل‌های دیگر آب را در این مناطق جایگزین کرد.
وی گفت: منطقه ۲۲ مزیت‌های بسیاری دارد و نباید اجازه دهیم این مزیت‌های محیط زیستی به مشکل تبدیل شوند. این منطقه شرایط خوبی دارد ما در تصویب طرح تفصیلی منطقه اخیرا همه مسائل را لحاظ کردیم. منطقه ۲۲ پایگاه تنفسی و شُش تهران است و باید همه تلاش کنیم تا این مزیت‌ها همواره حفظ شوند.
عضو کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران درباره بدهی‌های مربوط به پل صدر افزود: در لایحه متمم بودجه ۹۸ شهرداری ردیفی برای تصفیه حساب بدهی‌های پل صدر پیشنهاد کرد، اما با گذشت چند ماه هنوز صورت‌های مالی این پروژه ارائه نشده است. مدت هاست که به دنبال این هستیم تا بدانیم این پروژه از کجا شروع شد؟ قرارداد‌ها مبالغ و نحوه تصفیه حساب در آن چقدر بوده و در مجموع برای این پروژه چقدر هزینه شده است؟
وی گفت: باید گزارش کامل مالی این پروژه ارائه شود تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است تا بدانیم آیا باید پرداخت بدهی این پروژه را در اولویت قرار دهیم یا نه؟ در آن زمان دوستان به من قول دادند که این گزارش را ارائه خواهند کرد، ولی حالا نزدیک به ۹ ماه از متمم لایحه بودجه می‌گذرد، اما هنوز گزارشی در این خصوص به ما داده نشده است. از شهرداری می‌خواهم در ارائه گزارش مالی پل صدر هرچه سریعتر اقدام کند تا افکار عمومی بدانند برای ساخت این پل چقدر هزینه شده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: