• سه شنبه ١٨ شهريور ١٣٩٩-٢١:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩١٠
محسن هاشمی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷، مترو تهران:

توسعه خطوط مترو با استفاده از تی او دی سرعت بیشتری خواهد داشت

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به تراکمی که در مجاورت ایستگاه های مترو وجود دارد باید گفت ایستگاه های مترو منبع درآمد خوبی برای مترو می تواند باشد لذا با ایجاد مجتمع های ایستگاهی، مترو می تواند هزینه خود را تامین کند و سرعت توسعه خطوط مترو افزایش خواهد یافت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷، مترو تهران  با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا  ، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ، علی اعطا سخنگوی شورا، شهربانو امانی رییس کمیته "تی او دی "*  مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت مالی ، و همچنین تعدای از مدیران شهرداری تهران برگزار شد.

 محسن هاشمی در این  مراسم با اشاره به قدمت حمل و نقل ریلی در شهر تهران گفت: اولین خط ریلی کشور در استان گیلان در سال ۱۲۲۷ ساخته شد و آخرین خط نیز در قزوین _ رشت در همین استان در سال گذشته احداث گردید.

وی افزود: قدمت خطوط ریلی در ایران به 170 سال پیش باز می­گردد و در این 170 سال ، 10300 کیلومتر طی سه حکومت قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی ساخته شده است و میانگین ساخت مترو 60 کیلومتر در سال بوده که بسیار پایین است.  

هاشمی اظهار داشت: در حمل و نقل ریلی درون شهری  هم سالی 5 کیلومتر بطور متوسط مترو ساخته شده که نصف برنامه بوده اما در بزرگراه به جای 450 کیلومتری که در برنامه مصوب داشتیم 500 کیلومتر ساختیم یعنی بیش از برنامه و این نشان می دهد که به حمل و نقل خودرو بجای حمل و نقل عمومی بها دادیم. 

وی ادامه داد: آقای روحانی در ابتدای دوران ریاست جمهوری خود وعده دادند که دولت شان  دولت ریلی است ولی با گذشت چند سال از دولت وضعیت مناسبی در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر تهران نداریم، علی­رقم اینکه  قوانین خوبی که در این  زمینه وضع شده است.

وی افزود: سال­ها پیش طرحی به نام تات مصوب شد ، که بر اساس این طرح ساخت تونل به عهده شهرداری گذاشته شد و ساخت ایستگاه هم با مجتمع های ایستگاهی تامین می شد و تامین تجهیزات هم به عهده دولت گذاشته شد. شهرداری بخشی از کار خود را کرد اما دولت تجهیزات را تامین نکرد.

هاشمی خاطر نشان ساخت: در مورد تجهیزات هم قرار بود دولت هزینه آن را تامین کند که متاسفانه بیش از ۹۰کیلومتر مترو در خط ۶ و ۷ ساخته شده اما همچنان در این خطوط مشکل تجهیزات داریم. این در حالی است که  در قانون به صراحت بر حمایت دولت از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو  تاکید شده و وظایفی بر عهده دولت نهاده شده است اما متاسفانه، دولت آن را در اولویت قرار نداده  و مصوبه آن  متاسفانه در وزارت کشور مسکوت مانده است.

هاشمی گفت: در حال حاضر کارخانه های واگن سازی ما تعطیلند، اما مصوبه تامین 2 هزار واگن، 4 سال هست که معطل مانده است. انتظار ما این است که در همین دولت این مسئله عملی شود و مصوبات تامین واگن و اتوبوس اجرایی گردد چرا که اگر مسئله تامین واگن و اتوبوس حل نشود سیستم حمل و نقل عمومی تهران دچار فروپاشی می شود.

هاشمی گفت: متوسط عمر اتوبوس های تهران 12 سال است در حالی که عمر مجاز اتوبوس 10 سال می باشد ، یعنی همه اتوبوس های تهران فرسوده اند، در مترو هم واگن های 24 ساله داریم که باید اورهال و نوسازی شوند اما بدلیل فقدان منابع روی زمین مانده است.

رییس شورای شهر تهران گفت: با توجه به تاکیدات رهبری در امر تولید، بهتر است به مسئله تولید بیشتر توجه شود. ولی متاسفانه روند انجام در سیستم اداری بسیار کند است و راکد مانده است.

هاشمی در ادامه سخنان خود با تاکید بر توجه بیشتر به توسعه حمل و نقل محور یا همان  تی او دی  گفت: از شهرداری تقاضا دارم بحث درآمدزایی از پهنه حمل و نقل عمومی یا همان پهنه تی را که مبتنی بر توسعه حمل و نقل محور است را  مورد توجه بیشتری قرار دهد.

رییس شورای شهر تهران گفت: با توجه به تراکمی که در مجاورت ایستگاه های مترو وجود دارد باید گفت ایستگاه های مترو منبع درامد خوبی برای مترو میتواند باشد لذا با ایجاد مجتمع های ایستگاهی، مترو می تواند هزینه خود را تامین کند.

هاشمی در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز عملیات ساخت خط 10 مترو  افزود: به صورت مکرر از جانب اصحاب رسانه از مدیریت شهری سوال می شود که با توجه به مشکل مالی چرا پروژه جدید کلنگ زنی میشود؟ در حالی که می توان با اجرای تی او دی این مشکل را حل کرد.

وی گفت: هزینه ایستگاه و تونل مترو می تواند  از منابع تی او دی تامین شود و با توجه به اینکه خط ده در پهنه درآمدزای شهر تهران قرار دارد ما می­توانیم  برای سایر خطوط مترو هم درآمدزایی کنیم لذا از شهرداری تهران مجددا تقاضا میکنم با توجه به حمایت­های شورای شهر از تی او دی به این موضوع توجه بیشتری شود.

هاشمی در ادامه سخنان خود با اشاره به توسعه خط 7 مترو گفت: با اصرار آقای قالیباف خط 7 مترو را به قرار گاه خاتم الانبیا دادیم ولی اکنون پرونده ما به دادگاه رفته و بازرسی کل کشور اعلام جرم کرده که چرا مترو را به سپاه دادید که ساخته شود و اگر اینطور قرار باشد ادامه یابد دیگر نمی توانیم خطوط مترو را برای ساخت به قرار گاه بدهیم.

 در این جلسه همچنین پیروز حناچی شهردار تهران با اشاره به منابع پایین درآمدی شهرداری تهران گفت: در زمانی که شهرداری منابع مالی خوبی در اختیار داشت فرصت های زیادی را از دست داد که از این منابع می­توانستیم برای ساخت مترو استفاده کنیم.

وی افزود: با امتداد و توسعه مترو به مناطق دیگر شهر تهران می توانیم کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهیم و در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت گام های موثری برداریم اما باید اذعان کرد اداره کلانشهر تهران به تنهایی و با مدیریت محلی امکان ندارد و احتیاج به نگاه حاکمیتی و ملی دارد.

محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه بودجه کشور نیز با اشاره به توسعه خطوط ریلی در کشور در چند سال اخیر بر لزوم و توجه دولت در این زمینه تاکید کرد.

*تی او دی : توسعه حمل و نقل محور

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: