• سه شنبه ١٨ شهريور ١٣٩٩-١٧:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٩٠٧
احمد مسجد جامعی پس از ارائه گزارش رابط شورایاری منطقه 22:

کریدور هوای غرب به شرق برای تلطیف هوای تهران فراموش شده است

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کریدور هوای غرب به شرق برای تلطیف هوای تهران در منطقه ۲۲ فراموش شده است. در واقع دریاچه و پارک چیتگر که قرار بود چنین نقشی را داشته باشد، تبدیل به یک حوض بزرگی شده که دور تا دور آن بناهای بلند ساخته اند، و برخی بناها لااقل یکی از آنها که زمان آقای نجفی متوقف شده بود، الان ساخت و ساز را مجددا شروع کرده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعي در دویست و سی و پنجمین جلسه شورا، پس از ارائه گزارش نماينده شوراياري منطقه 22 ، گفت: مسائلی که آقای سالاری در خصوص وضعیت مدیریت محله مطرح کردند، بسیار جدی است. به هر حال از عمر اين دوره از شورا زیاد باقی نمانده است. بسیاری از مسائل هنوز بلاتکلیف و گفت و گو در سطح مسئولین بخش ذی ربط مانده است.

ساخت و ساز، بدون صدور پروانه ساخت

وي با بيان اين كه در یکی از بازدیدها از منطقه 22، قائم مقام وقت شهردار منطقه به نکته ای اشاره کردند، که به نظرم منشاء خیلی از مشکلات امروز منطقه است، اظهار داشت: قائم مقام وقت گفت كه در اين منطقه ابتدا ساخت و ساز انجام می دهند، و در آخر و بی آن که حتی پروانه ای برای این کار صادر شده باشد، از شهرداري پایان کار را می خواهند. و به همین جهت  خیلی از زیر ساخت های خدماتی مثل درمانگاه، کلانتری و مدرسه موجود نیست.

عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اين كه در منطقه 22 با کمبود سرانه های شهری مواجه هستیم، و نظارت بر این مسائل و تامین به موقع سرانه ها ضعیف است، يادآور شد: از ابتدا حدود  25 درصد  زمین های این منطقه در اختیار سازمان های نظامی قرار گرفت. و بعد هم در بعضی از آنها شهرک سازی شد که با مشکل زیرساخت ها روبرو هستند.

برج سازي در مناطقي كه قرار بود ادامه باغ گياهشناسي باشد

مسجدجامعي افزود: نکته دومی که قائم مقام وقت شهرداري منطقه 22 به آن اشاره داشت، مربوط به باغ گیاه شناسی بود. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که زمان ایشان، طرح اجرای این باغ کلید خورد، تاکید داشتند که این باغ که الان 4000 گونه گیاهی دارد، تا پای کوه برود. اما متاسفانه بخشی از زمین های آن تصرف و در آن برج سازی  شده است.

عضو شوراي شهر تهران با بيان اين كه مطابق نقشه های پیشین قرار بود، آنجا پارک و دریاچه چیتگر باشد، يادآور شد: در سمت شرق تهران؛ محدوده  لویزان نیز همین گونه طراحی شده بود، به طوری که در این پهنه ها دو قطب ویژه گردشگری پیش بینی شده بود.

ظرفیتی که باید برای تلطیف و تصفیه جریان هوا باشد، از دست رفته یا حداقل شده است.

وي سپس موقعيت منطقه 22 را مورد نظر قرار داد، و گفت: کریدور  هوای غرب به شرق برای تلطیف هوای تهران نیز فراموش شده است. در واقع دریاچه و پارک چیتگر که قرار بود چنین نقشی را داشته باشد، تبدیل به یک حوض بزرگی شده که دور تا دور آن بناهای بلند ساخته اند، و برخی بناها لااقل یکی از آنها که زمان آقای نجفی متوقف شده بود الان ساخت و ساز را مجددا شروع کرده است. یعنی دریاچه کاملا محصور شده و آن ظرفیتی که باید برای تلطیف و تصفیه جریان هوا باشد از دست رفته یا حداقل شده است.

مسجدجامعي در ادامه به مشكل ديگر در منطقه 22 اشاره كرد و توضيح داد: در منطقه 22 سرمایه گذاری خوبی برای گردشگری و ایجاد آبشار تهران شده كه فضای خوب و مفرحي است. در حالی که از امکان اولیه ای چون تقویت آنتن تلفن همراه غافل شده اند.  این جزو اولین امکاناتی است که باید برای منطقه گردشگری فراهم کرد.

عضو شوراي شهر تهران افزود: از آبشار اولیه در اين محدوده خبری نیست. در حالی که آنجا از نخستین سکونتگاه هاي مربوط به کن و ادامه کن بوده، و از ابتدا ماهیت گردشگری و فضای سبز داشته است.

نيازمند مديريت زيست محيطي در مورد بوي نامطبوع درياچه چيتگر هستيم

وي در خصوص بوی بد تصفیه خانه دریاچه چيتگر گفت: در مطالعاتی كه صورت گرفته، مشخص شده اين بو ناشی از گونه هاي ماهی رهاشده در دریاچه است. این مسئله نیازمند یک مدیریت زیست محیطی است. وگرنه خیلی پر هزینه خواهد بود.در واقع دستگاه های تصفیة مداوم آب دریاچه، خیلی پر هزینه است، و به نظرم شیوه های بهتری برای آن  وجود دارد. مطالعات انجام گرفته نیز کم و بیش این را نشان می دهد که ما می توانیم، محیط طبیعی را به شكلي مدیریت کنیم که از این بوی ناخوشایند هم جلوگیری شود.

مسجدجامعي در ادامه ضمن بيان اين نكته كه در مجموعه  هزار و یک شب هم مطالعات زیادی انجام شده، ولی لازم است از طرح های مطالعه شده و اقدامات انجام شده در آن گزارشی ارائه شود، يادآور شد: از جمله اين طرح ها ميتوان به طرح نماهای تهران قدیم اشاره كرد. به نظرم ارائه این گزارش تصمیم گیری در خصوص ادامه آن طرح ها را تسهیل می کند. چون در این مجموعه پیش بینی های لازم برای گذران اوقات فراقت طبقات مختلف شهری، شده بود.

وي در پايان اظهار داشت: درخواست من  این است در جلسات گزارش شورایاران، شهرداران محترم مناطق هم در صحن شورا حضور داشته باشند. از آقای قدیمی هم که از قدیمی های شورایاری و مورد وثوق شورایاران هستند، سپاسگزارم.

 

235-16

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: