• دوشنبه ١٧ شهريور ١٣٩٩-١٠:١٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٨٧٠
گزارشی از چالش میان شهرداری و دولت؛

جمع‌آوری امضای دستگردان برای لغو یک محدودیت

این روزها جماران به چالشی میان دولت و شهرداری تبدیل شده محله ای که ساکنان قدیمی آن کوشیده اند تا به امروز حافظ بافت سنتی و قدیمی اش باشند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران و به نقل از روزنامه  ملي هرگاه نام جماران به گوش مي‌رسد اذهان ناخودآگاه به ياد بيت امام و خاطرات آن مي‌افتد و محله‌هاي قديمي و سنتي آن محله. جماران محله بسيار قديمي و شايد از اولين آبادي‌هاي شميران باشد. محدوده جغرافيايي جماران نيز در گذشته‌اي نه چندان دور وسعتي به مراتب بيش از آنچه امروز دارد داشته است، به‌گونه‌اي که قسمت جنوبي آن صحراي بزرگي وجود داشته که با عنوان صحراي جماران شناخته مي‌شد. اين صحرا از انتهاي محله ‌جماران امروزي يعني حوالي خيابان نياوران تا بالاي محله چيذر يا همان خيابان فرمانيه امروزي و به پهناي آن امتداد داشته است و ساکنان قديمي آن کوشيدند تا به امروز حافظ بافت سنتي و قديمي باشند اما اين روزها جماران به چالشي ميان شهرداري و دولت تبديل شده است.

ماجرا چيست؟

بر اساس مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري، منطقه جماران، منطقه واجد ارزش فرهنگي شناخته شده و ساخت‌وساز بيش از 2 طبقه در اين منطقه ممنوع است. اين در حالي است که از 5 سال قبل در باغ عمارتي متعلق به نهاد رياست‌جمهوري در محله جماران، ساخت‌وساز صورت گرفته و از همين رو، گروهي از اهالي اين محله به دادستاني و شوراي شهر شکايت کرده‌اند. پس از اين شکايت که در آخرين روزهاي خرداد سال جاري صورت گرفت، تعدادي از اعضاي شوراي شهر همراه محمد سالاري، رئيس کميسيون معماري و شهرسازي اين شورا از کارگاه ساختماني دولت در جماران بازديد کرد و با اصرار آنها، طبقه سوم از سوي شهرداري منطقه يک تخريب شد. برخي معتقدند همين تخريب آغازگر اختلافات ميان پاستور و بهشت شد و عدم دعوت از شهردار براي حضور در جلسات هيات دولت، بر صحت اين گمانه افزود. پيروز حناچي شهردار تهران از ارتباط ممنوعيتش با تخريب ساختمان رياست‌جمهوري سخني نگفت و تنها تاکيد کرد: «‌قانونا شهردار تهران عضو هيات وزيران نيست. اينکه حضور شهردار تهران چقدر مي‌تواند در هيات وزيران موثر باشد مي‌توان در سيل سال 98 در گرگان، خرم‌آباد، خوزستان، وقايع آبان‌ماه، سقوط هواپيماي اوکرايني و شرايط کرونا ديد که شهرداري اصلي‌ترين بازوي اجرائي دولت در اين حوادث به‌صورت مستقيم بوده است. دولت و شهرداري نيازمند هم هستند و اين مشکلات حل خواهد شد. اما در مرحله بعد دولت بود که با مصوبه‌اي سبب نارضايتي شهرداري و شوراي شهر تهران شد. پاستورنشينان طرح لغو مصوبه قانوني محدوديت ارتفاع در محله تاريخي جماران در شوراي عالي شهرسازي را در دستورکار قرار دادند البته شهرداري در برابر اجراي اين مصوبه ايستاد؛ به‌نحوي که 27 مرداد محمد سالاري که به‌عنوان نماينده شوراي شهر در جلسه کميته‌هاي فني و جلسه امروز شوراي عالي شهرسازي و معماري براي بررسي موضوع طرح تفصيلي محله جماران حضور داشت، در صفحه توئيتر خود نوشت: شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه خود مبتني بر نتيجه نهايي جلسه مشترک هفته گذشته اعضاي کميته‌هاي فني دبيرخانه اين شورا و شوراي شهر و شهرداري تهران، تصميم به عدم حذف محدوديت ارتفاعي محله جماران گرفت و بر حفاظت و صيانت از بافت قديمي و سنتي اين محله تاکيد کرد.

نقش محسن هاشمي در لغو «محدوديت ارتفاعي»

ظاهرا محسن هاشمي رئيس شوراي شهر در پايان دادن به چالش لغو محدوديت ارتفاعي محله جماران نقش پررنگي داشت. هاشمي در جلسه 27 مرداد شوراي عالي شهرسازي تاکيد کرده بود: بيشتر صاحبان املاک اين محدوده افرادي هستند که اين املاک را از صاحبان اوليه خريداري کرده و در زمان خريد هم به‌دليل همين محدوديت قيمت کمتري پرداخت کرده‌اند. همچنين تعداد زيادي از مالکان فعلي، چهره‌هاي سياسي همفکر دولت و مديريت شهري هستند که لغو اين محدوديت مي‌تواند منجر به حاشيه‌هاي سياسي شود. پيروز حناچي شهردار تهران هم پس از پايان اين جلسه به اهميت محله جماران پرداخت و گفت: جماران يک محله نيست و به اين نقطه بايد در سه سطح جهاني، ملي و محلي به آن نگاه کنيم. به گفته او، با توجه به محل زندگي حضرت امام در جماران اين ناحيه جزو ميراث فرهنگي ماست و بايد حريم داشته باشد.

دولتي‌ها اصرار دارند

ظاهرا قرار نيست پرونده جماران به‌راحتي بسته شود و اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران بر حفظ بافت سنتي و قديمي اين محله تاکيد دارند، چنانکه رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در صفحه شخصي خود از جمع‌آوري امضاي دستگردان به‌خلاف تصميم جلسه اخير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري براي لغو محدوديت ارتفاعي محله جماران خبر داد و نوشت: باوجود تصويب عدم لغو محدوديت ارتفاعي محله جماران در جلسه اخير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري شنيده‌ها حاکي است که مجددا فشار از بالا تشديد شده و اين‌بار قصد اخذ امضا از اعضا به‌صورت دستگردان براي لغو محدوديت ارتفاعي اين محله قديمي را دارند. محمد سالاري نوشت: «بنابر شنيده‌ها، معاونين وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي عضو شوراي‌عالي شهرسازي و معماري از متن صورت‌جلسه دستگردان مبني بر لغو محدوديت ارتفاعي جماران که مغاير با تصميم جلسه بوده، متعجب شده و آن را امضا نکرده‌اند و ظاهرا قرار است از وزراي عضو شورا امضا گرفته شود، ان‌شاءا... تکذيب نمايند. علي برکت‌ا...» حسن خليل‌آبادي عضو ديگر شوراي شهر تهران هم نوشت: تلاش براي رفع محدوديت ارتفاع در منطقه جماران جفا به هويت تاريخي، فرهنگي، معنوي و طبيعي شهر است! شوراي‌عالي شهرسازي و وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به رسالت خود در مقابل فشارها مقاومت کنند. شوراي شهر تهران، ري و تجريش کوتاه نخواهد آمد، نهاد رياست‌جمهوري، اين تذهبون؟!

اصولگرايان ماهي‌گيري مي‌کنند

ظاهرا اصولگرايان از اين چالش‌ها سود مي‌برند مانند مهدي چمران که رئيس اسبق شوراي شهر تهران است و ديروز با اشاره به تصميم اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري درباره محله جماران اظهار کرد: در اين زمينه محمد سالاري رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران از جمع‌آوري امضاي دستگردان به‌خلاف تصميم جلسه اخير شوراي‌ عالي شهرسازي و معماري براي لغو محدوديت ارتفاعي محله جماران خبر داده است که اگر اين خبر صحت داشته باشد بايد فاتحه شوراي عالي معماري و شهرسازي را خواند! وي متذکر شد: «وقتي که قدرت‌مداري و استبداد جاي تخصص و علم را مي‌گيرد؛ اعضاي شوراي شهر از ابتدا بايد براي احقاق حقوق مردمي مقابل تصميمات اين‌چنيني مي‌ايستادند، نه حالا که آخر دوره است.» ناگفته پيداست که اين اظهارات مداخله‌جويانه براي تخريب چهره اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر و بازگشت به کرسي‌هاي بهشت است .

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: