• جمعه ١٤ شهريور ١٣٩٩-١٢:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٨٢٨
بررسی املاک واگذار شده شهرداری پشت درهای بسته هم اندیشی می ماند

آخرین هشدار شورای شهر؛ املاک را پس ندهید اسامی را اعلام می کنیم

یک سال مانده به پایان عمر مدیریت شهری کنونی لیست املاک واگذار شده شهرداری تهران تهیه شده است ، قرار است این گزارش در جلسه هم اندیشی شورای شهر تهران ارائه شود اعضای شورای شهر تاکید کرده اند این گزارش در صحن مطرح خواهند کرد و اگر روند واگذاری ملکی غیرقانونی باشد به مردم اعلام می کنند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران و به نقل از اسکان نیوز ،بازپس گیری املاک شهرداری نخستین تلاش های مدیران فعلی شهر تهران برای جبران حق از دست رفته پایتخت نشینان در سال های گذشته بود.

املاکی که متعلق به شهر تهران بود اما سال ها در اختیار کسانی قرار داشت که حتی دیگر در شهرداری تهران حضور نداشتند. برخی به بهانه خیریه ها ،موسسات فرهنگی و برخی نیز به عنوان خانه سازمانی و دفتر کار ، مطب و... املاک شهرداری را به تصرف درآورده بودند. در لیست املاک واگذار شده شهرداری نام های آشنای زیادی است حتی اسامی مدیرانی که سال هاست در شهرداری حضور ندارند.

خانه ای در کنار یکی از بزرگراه ها که هنوز در اختیار خانواده های جنگ زده است و...

املاکی که برخی از آنها ناشناخته بود و به تدریج بر آمارشان افزوده می شد ،باز پس گیری املاک موسوم به بند 6 ماده 55  شهرداری‌ها در سال پایانی مدیریت شهری هنوز شفاف نیست. شهروندان تهرانی نمی دانند چه کسانی سال ها املاکی که متعلق به همه آنها است را تصرف کرده اند.

 پس از مدت ها سکوت در خصوص املاک واگذار شده از سوی معاونت اجتماعی شهرداری تهران محمد رضا جوادی یگانه در گفتگویی درباره سرانجام املاکی که حق بهره برداری آن از سوی شهرداری تهران به افراد غیر سپرده شده بود، می گوید:  شورای شهر پنجم درسال ۹۶ یک مصوبه داشت که بر اساس آن شهرداری موظف شد هر ملکی را که می خواهد واگذار کند، از شورا مجوز بگیرد و در مورد سرانجام واگذاری ملک های قبلی نیز گزارش ارائه کند، بر همین اساس این وظیفه یعنی تهیه گزارشی از وضعیت املاک واگذار شده، بر عهده معاونت اجتماعی گذاشته شد که تیم هایی در این زمینه تشکیل و مجموعا مشخص شد که شهرداری در دوره های گذشته عددی نزدیک به ۴۰۰۰ واحد از املاک خود را واگذار کرده است.

جوادی یگانه اعلام کرده است که  به زودی یک سامانه ذیل سامانه شفافیت برای اعلام عمومی وضعیت املاک شهرداری رونمایی می‌شودوتمام  مشخصات املاک شهرداری در این سامانه در راستای ایجاد شفافیت منتشر می‌شود و شهروندان می‌توانند اطلاعات دقیقی از وضعیت ملک  و نحوه بهره‌برداری از آن به دست آورند.

محمدنادر محمدزاده هم ماه گذشته  گزارشی از روند بازپس گیری املاک ارائه داده است . به گفته او تعداد کل این ملک‌ها 2150 ملک است، 1080 ملک از نظر معاونت اجتماعی زیر نظر شهرداری تهران هستند و نباید تخلیه شوند. 95 ملک دیگر نیز در اختیار نهاد‌های دولتی مانند پلیس راهور، کلانتری،‌دادگستری و غیره قرار دارند.

از این تعداد ملک 290 ملک تخلیه، 410 ملک در مراجع قضائی و 257 ملک دیگر در حال بررسی برای تعیین تخلیه یا اخذ مجوز از شورای شهر تهران هستند.

او با اشاره به تشکیل کمیته پنج نفره از دو معاون شهردار ، مدیرکل حوزه شهردار و رئیس سازمان بازرسی و سازمان املاک شهرداری برای بررسی پرونده‌های املاکی که در اختیار غیر هستند می گوید: حدود یک سوم این املاک بررسی شده و در اکثر موارد تشخیص این کمیته ضرورت نداشتن ادامه فعالیت‌های آنها در غالب فعلی بوده است.

برخی از پرونده های املاک مدت ها است در قوه قضاییه متوقف مانده است. محمدزاده دراین رابطه می گوید:‌ برخی پرونده‌ها زمانی که وارد مسیر قضایی می‌شوند، هر چه جلوتر می‌روند، سخت‌تر شده وباید حکم تخلیه برایشان صادر شود. طبیعی است تخلیه برخی املاک سرعت کمتری پیدا می‌کند. بخش دیگر ملک‌ها نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که در راستای سیاست‌های شهرداری است و اساسا نیازی به تخلیه آن‌ها وجود ندارد و فقط باید مجوز شورا گرفته شود. البته ممکن است شورا نپذیرد  اما تا زمانی که در شورا شهر تعیین تکلیف نشده  تخلیه‌ آن متوقف خواهد بود.

به تازگی شهرداری تهران از شورا درخواست کرده  در جلسه هم اندیشی زمانی را به معاون اجتماعی اختصاص هد تا درخصوص املاک واگذار شده گزارشی ارائه کند.

گزارشی که شورا ازسال 96 به دنبال آن است و آن را از شهرداری پیگیری می کند. با توجه به نگاه شهردار تهران در این خصوص که معتقد است در سکوت و بدون هیاهو در حال زنده کردن مطالبات مردم است امکان دارد این گزارش تنها در جلسه هم اندیشی مطرح شود ؟ این پرسش را از برخی از اعضای شورای شهر که از ابتداپرونده واگذاری املاک را دنبال می کردند مطرح کردیم.

محمد جواد حق شناس  رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره بررسی پرونده املاک واگذار شده در جلسه هم اندیشی شورای شهر تهران به اسکان نیوز می گوید: جلسات هم اندیشی ،حکم جلسات غیر علنی شورای شهر تهران را ندارند که موضوعات مهم در این جلسات بررسی و در صحن مطرح نشود. ما در شورای پنجم از روز اول تمام جلسات را علنی برگزار کردیم و جلسات هم اندیشی برای هماهنگی های لازم و افزایش اطلاعات در موضوعاتی است که ممکن است کمیسیون های تخصصی اطلاعات دقیق تری نسبت به آن داشته باشند و در تصمیم گیری های نهایی موثر باشد.

به طور مثال ممکن است بررسی هایی در کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص لایحه ای مطرح باشد که سایر اعضای شورا از آن اطلاعی نداشته و با بیان آن در جلسات هم اندیشی سطح اطلاعات همه اعضا در آن رابطه افزایش پیدا کند و تصمیم گیری دقیق تری در رابطه با آن انجام شود این جلسات تنها برای این هماهنگی ها است  مطالبات اصلی شهر و موضوعات نظارتی که باید در صحن درخصوص آن تصمیم گیری شود محدوده به این جلسات نخواهد شد.

 وی تاکید کرد گزارش املاک در صحن شورای شهر تهران بررسی می شود.

حق شناس از عملکرد شهرداری در حوزه باز پس گیری املاک رضایت چندانی ندارد و می گوید:‌ شهرداری در گام اول می‌توانست با شفاف‌سازی، مشخصات این املاک این که  در اختیار چه کسانی و با چه قراردادهایی است  را بیان کند که در این رابطه کوتاهی شده و در گام دوم، تلاش‌ها برای بازگردانده شدن املاک انجام شود.

به گفته حق شناس باید برای این بازپس‌گیری زمان‌بندی مشخص می‌شد و املاک هر چه سریعتر به نفع شهر و شهروندان پس گرفته می‌شد یا با قیمت روز به بهره‌برداران داده می‌شد. متأسفانه امروز شاهد کندی این حرکت هستیم به نظرم هر چه سریعتر باید افکار عمومی در جریان نحوه واگذاری املاک و اینکه در اختیار چه نهادهایی با چه مبنایی است، قرار گیرد.

محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر تهران که از ابتدا موضوع املاک واگذار شده را دنبال می کرد درخصوص بررسی پرونده املاک واگذار شده در جلسه هم اندیشی شورا به اسکان نیوز می گوید: تمام املاک واگذار شده حتی املاکی که در گذشته به غیر واگذار شده اند باید به صحن شورای شهر تهران بیاید ،یک تلقی اشتباهی وجود داشت که املاکی که در گذشته واگذار شده وبراساس قوانین واگذاری درست تشخیص داده شده اند نیازی به طرح در شورا نیست که  اعلام کردیم درصورت ادامه روند بهره برداری باید در صحن شورا مطرح شوند.

وی ادامه می دهد: حتی یک مورد بود که شهردار برای کسب مجوز به شورای شهر ارسال کرده بود که اعلام شد به صورت متفرقه ملکی مطرح نشود و همه املاک با هم به شورا ارسال شود.

میرلوحی درخصوص لایحه ای که شهرداری برای تعیین تلکیف این املاک به شورا ارسال شده هم می گوید: هنوز ما این لایحه را ندیده ایم و به شورا نرسیده است.

 ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران هم به اسکان نیوز می گوید:  اگر درخصوص املاک واگذار شده به این قطعیت برسیم که روند واگذاری از نظر قانونی مشکلی دارد حتما به اطلاع عموم می رسانیم و این که چه افرادی این ملک را اشغال کرده اند. حتی اگر روند واگذاری قانونی هم باشد به صورت شفاف اعلام می شود وهیچ موضوعی پشت درهای هم اندیشی نمی ماند.

حجت نظری، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران هم تاکید می کند اگر گزارشی در خصوص واگذاری املاک به شورا برسد در صحن نیز مطرح می شود و در این حوزه پنهان کاری وجود ندارد می گوید:‌ شهرداری تهران به عنوان بازوی اجرایی شورای شهر برای پس گرفتن این اموال جدیت بیشتری از خود نشان دهد،حتی اگر افرادی حاضر به پس دادن اموال نشوند، باید اقدام به شکایت قضایی از آنان کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه می کند: متاسفانه آقای نجفی در طول هفت ماه، آقای افشانی در طول شش ماه و آقای حناچی در طول نزدیک به دو سال همچنان نتوانسته‌اند املاکی را که واگذار شده‌اند پس بگیرند. البته برخی از بهره‌برداران هم وابستگان به دوره قبلی مدیریت شهری هستند که الان با تغییر ترکیب مجلس، پس گرفتن این اموال سخت‌تر به‌نظر می‌رسد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: