• پنج شنبه ١٣ شهريور ١٣٩٩-١٠:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٨٢٦
گفتگوی بهاره آروین با اقتصاد آنلاین

امکان ثبت پیام ۱۳۷ با قابلیت ارسال عکس و لوکیشن در اپلیکیشن «تهران من» فراهم شد

به تازگی داده‌های سامانه ۱۳۷ در وبسایت شفاف منتشر شده و علاوه بر این امکان ثبت پیام به همراه عکس و لوکیشن در اپلیکیشن تهران من فراهم شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران با گسترش نفوذ اینترنت و تلفن‌های هوشمند انتظار می‌رفت که سامانه ۱۳۷هم مطابق با تغییرات تکنولوژی ارتقا پیدا کند؛ اما متاسفانه از اواخر سال ۱۳۸۶ که این سامانه راه افتاد تا یک سال اخیر تقریبا هیچ نوع ارتقایی در آن صورت نگرفته بود و شهروندان باید آدرس نقطه‌ای را که مشکل داشت تلفنی گزارش می‌کردند.
 
 این شیوه قابلیت پیگیری چندانی هم نداشت. البته یک کد پیگیری وجود داشت اما گاهی اوقات آن را هم فراموش می‌کردند.
 
 کاری که ما ذیل سازمان بازرسی شهرداری تهران انجام دادیم، ارتقای سامانه‌های نظارت همگانی ۱۳۷و ۱۸۸۸ متناسب با تغییرات تکنولوژی بود. 
 
 در وهله اول چون گستردگی ارتباط شهروندان با سامانه ۱۳۷ بیشتر بود ارتقای این سامانه را به ویژه در بخش ثبت موقعیت در دستور کار قرار دادیم؛ که به نظر می‌رسد با اقدامات انجام‌شده، کار برای شهروندان راحت شده است.
 
 یکی از اقدامات اخیر ما فراهم‌سازی امکان ثبت پیام در سامانه ۱۳۷ از طریق تلفن‌های هوشمند است که در آن قابلیت ثبت لوکیشن، عکس و فیلم هم وجود دارد. شهروندان برای ثبت چنین پیام‌هایی به حساب شخصی خود در اپلیکیشن تهران من مراجعه کرده، بخش ۱۳۷ را انتخاب و پیام خود را ثبت می‌کنند. 
 
 یکی از مزایایی که این شیوه نسبت به شیوه تلفنی دارد این است که شهروندان می‌توانند وضعیت پیام خود را رصد کنند و به آرشیو پیام‌هایی که در سامانه ۱۳۷ثبت کرده‌اند، دسترسی داشته باشند. 
 
 در حال حاضر شهروندان فارغ از اینکه مشکل پیش آمده در محله خودشان باشد یا بتوانند آدرس دقیق بدهند یا نه، می‌توانند پیامشان را ثبت و انواع فایل‌های صوتی و فیلم را در حساب شهروندی خود بارگذاری کنند. 
 
 در گذشته شهرداری از آنجا که باید برای سنجش سطح رضایتمندی شهروندان با آنان تماس می‌گرفت، بازخوردگیری را به صورت رندوم انجام می‌داد.
 
 من همیشه به آمار ۹۵ درصدی رضایتمندی مردم بدبین بودم؛ چون وقتی می‌پرسیدیم از چند درصد شهروندان نظرسنجی کرده‌اید می‌گفتند ۲۵ درصد! و وقتی می‌گفتیم از کجا معلوم نرفته باشید از افرادی که مشکلشان را حل کرده‌اید بازخورد بگیرید تا آمارها را بالا نشان دهید، می‌گفتند بازخوردگیری تصادفی است. ولی بازهم در این زمینه شبهه وجود داشت.
 
با امکان ثبت بازخورد که قرار است از طریق حساب شهروندی تهران من در سامانه ۱۳۷ فراهم شود این مشکل حل می‌شود و می‌توان به آمار دقیقی از رضایت شهروندان در این زمینه دست یافت. 
 
 در سامانه ۱۳۷ داده‌های بسیار ارزشمندی درباره عملکرد شهرداری وجود دارد که متاسفانه در شهرداری به دلایل مختلف کمتر تحلیل شده است. این داده‌ها بعضا به صورت فیلترشده به مدیران گزارش می‌شده؛ یعنی ممکن بوده بخش زیادی از پیام‌ها اساسا به عنوان پیام‌های نامرتبط ثبت شده و اصلا گزارش نشود. 
 
 شهروندان کمتر راه ارتباطی موثری با شهرداری دارند تا مستقیم بتوانند مشکلات شهر را گزارش کنند. سامانه ۱۳۷ یکی از معدود کانال‌های موجود است و از این جهت تحلیل داده‌های آن می‌تواند در ارتقای عملکرد شهرداری و وضعیت خدمت‌رسانی به شهروندان بسیار موثر باشد. ضمن اینکه می‌تواند به شورای شهر به عنوان نهاد نظارتی بر عملکرد شهرداری تهران کمک موثری کند؛ چراکه می‌توان نقاطی را که با کم‌کاری مواجه است رصد کرده و برای آن‌ها تدابیری اندیشید.
 
 یکی از اقدامات بسیار مهم ما در کمیته شفافیت انتشار پیام‌هایی است که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ در سامانه ۱۳۷ ثبت شده‌اند. امکان دسترسی همه شهروندان به این داده‌ها در وبسایت شفاف فراهم شده است و تحلیلگران داده، پژوهشگران شهری و سایر متخصصان می‌توانند این داده‌ها را که در قالب اکسل ارائه شده بررسی کنند و ببینند شهروندان در کدام بخش شهر مشکلات بیشتری را گزارش کرده‌اند.
 
 ما به زودی مکانیزمی را برای تشویق شهروندان به ثبت پیام‌های دقیق‌تر از طریق حساب شهروندی «تهران من» ایجاد خواهیم کرد؛ مانند تخفیف در استفاده از اماکن ورزشی یا بلیت حمل و نقل عمومی. با این کار می‌توانیم مسئولیت‌پذیری و مشارکت شهروندان را در اداره شهرگسترش دهیم.
 
 به زودی داده‌های ۱۳۷ را در قالب نقشه تهران در سامانه تهران من نمایش خواهیم داد تا شهروندان ببینند در محله خودشان چه مشکلاتی گزارش شده است. ضمن اینکه به تدریج می‌توانیم به سمت سیستم رنکینگ برویم؛ یعنی اگر شهروندی مشکلی را گزارش کرد شهروندان دیگر بتوانند 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: