• سه شنبه ١١ شهريور ١٣٩٩-٢٠:٠٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٨١٠
الهام فخاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا

حذف زباله‌گردی کودکان" در گرو اصلاح فرآیند مدیریت پسماند است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: امیدواریم شهرداری ابلاغیه منع بکارگیری کودکان زباله‌گرد را به گونه‌ای تنظیم کند و آن را به یک مدل موثر تبدیل کند، چرا که در غیر اینصورت این زنجیره ادامه خواهد داشت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران «الهام فخاری» عضوکمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که ابلاغیه منع به کارگیری کودکان در فرایند جمع آوری پسماند چرا تاکنون نتایج ملموسی در سطح شهر نداشته است، گفت: این اقدام ارزشمندی است، اما ابلاغ برای این است که اگر بعد از آن چنین اتفاقی رخ داد، انتظار می‌رود واکنش حداکثری مشخص و قاطع نسبت به آن وجود داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه ابلاغ بخشنامه منع بکارگیری کودکان زباله‌گرد گام اولی بود که برداشته شد، افزود: فرایند باید اصلاح شود و پیگیر اصلاح فرایند هستیم، زیرا از میان برداشتن مساله زباله‌گردی کودکان و کارگران غیرقانونی و حل این مساله وابسته به فرایند مدیریت پسماند است و این فرایند نیز تا زمانی که سطل‌های زباله در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر مستقر هستند، ادامه دارد.

فخاری تصریح کرد: پسماند کالای ارزشمند برای تاجران این حوزه است که آسان‌تر و ارزانتر تمام کردن فرایند جمع‌آوری برای آنها به صرفه است، بنابراین این داستان همچنان ادامه دارد.

او با تاکید بر اینکه همزمان باید فرایند جمع‌آوری زباله اصلاح شود، افزود: طرح کاپ در حال اجرا است و باید گزارش اجرای آن در چند منطقه‌ای که به صورت پایلوت به اجرا درآمده به دست ما برسد تا درخصوص نتیجه اجرای این طرح بر کاهش زباله‌گردی کودکان نظر بدهیم.

فخاری در پاسخ به این  سوال که آیا بهتر نبود، طرح کاپ به یک مرحله قابل قبولی در اجرا می رسید و سپس دستور منع بکارگیری کودکان از سوی شهردار ابلاغ می‌شد، گفت: اگر طرحی می‌خواهد، بصورت آزمایشی اجرا شود نیز باید زمان محدودی داشته باشد. باید طرح ضربتی در یک محدوده مشخص اجرا شود تا بتواند سریع قابلیت انطباق و تعمیم داشته باشد تا شهر احساس کند، اتفاق قابل لمسی رخ داده است، ضمن اینکه باید تجارت پسماند به ریل دیگری منتقل بشود، چرا که اگر بخواهیم تجارت در این حوزه را انکار کنیم، اساسا مساله حل نخواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به شهردار تهران تاکید داشته‌ایم که باید تجارت در حوزه پسماند را شناخت، گفت: فرایند باید اصلاح شود، چرا که به صورت یک زنجیره است و مجموعه باید چابک باشد و در حین انجام اقدام پایلوت، اقدامات تطبیقی نیز انجام شود تا سریعا بتواند به سایر مناطق تعمیم یابد.

فخاری ادامه داد: در حدود بیست سال پیش اقداماتی که انجام شد، برای مثال تغییر فرایند جمع‌آوری زباله و یا تغییر رنگ‌آمیزی خیابان‌ها به صورت پراکنده انجام نشد، بنابراین موثر واقع شد، چرا که فرایند کار اینگونه بود که در یک منطقه به صورت پایلوت اقدام مورد نظر انجام و سپس به صورت فراگیر در تمام مناطق به اجرا می‌رسید.

او در پاسخ به این سوال که این ابلاغیه به صورت کاملا برعکس انجام شد و قبل از آنکه نتیجه اجرای پایلوت و اثربخشی آن دیده شود به صورت فراگیر ابلاغ شد که باعث شد تاکنون نتایج قابل انتظار به دست نیاید، گفت: امیدواریم شهرداری این اقدام را به گونه‌ای تنظیم کند و آن را به یک مدل موثر تبدیل کند، چرا که در غیر اینصورت این زنجیره ادامه خواهد داشت، از طرفی حضور کودک کارگر و کارگر غیرقانونی لزوما به محدوده داخلی شهر تهران مربوط نیست، بلکه در آن طرف حریم تهران و شهرستان‌های اطراف تهران خیلی دچار این مساله هستند که به تجارت این کار و قیمتی بودن زباله در تهران باز می گردد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: