• سه شنبه ١١ شهريور ١٣٩٩-١٠:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٨٠٣
مجید فراهانی در گفت و گو با رکنا :

کاهش درآمد 12500 هزار میلیاردی شهرداری تهران در 5 ماه اول سال

اجتماعی رکنا: شیوع بیماری کرونا هزینه هایی برای شهر به ارمغان آورد و درآمدهای شهرداری را در بعضی از مسائل و موارد کاهش داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرنگار اجتماعی رکنا، به گفته محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران؛ مدیریت شهری در فضای شهری (مترو، اتوبوس، ایستگاه ها و...) 200میلیارد تومان به طور مستقیم در مقابله با کرونا هزینه کرده و 4500میلیارد تومان عدم نفع به شهرداری تحمیل شده است. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در پاسخ به این سوال که شهرداری از شیوع کرونا چقدر ضرر کرده و آیا قرار است دولت بخشی از آن را از یک میلیارد یورو برداشت شده از صندوق توسعه را به شهرداری بپردازد یا خیر؟ دست به نقدترین بودجه ای که به شهرداری رسید بازسازی اتوبوس بود. برای هر دستگاه اتوبوس 40میلیون تومان و برای 500 دستگاه اتوبوس دریافت کرده ایم. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا کاهش درآمدها و افزایش هزینه ها را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: در دوران شیوع کرونا هم درآمدهای شهر تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته هم هزینه ها افزایش داشته است.

کاهش درآمد 40درصدی شهرداری

وی با اشاره به این که بودجه کل شهرداری تهران حدود 30هزار میلیارد تومان است، افزود: قرار بود که پنج دوازدهم بودجه 30هزار میلیارد تومانی در 5ماه اول امسال محقق شود. یعنی چیزی حدود 2500هزار میلیارد تومان در هر ماه باید ایجاد می شد و شهرداری باید در 5ماه اول سال 12500هزار میلیارد تومان درآمد کسب می کرد. 40درصد از این 12500هزار میلیارد تومان محقق نشده است. یعنی چیزی حدود 5هزار میلیارد تومان محقق نشده است. این کاهش درآمدی شهرداری در 5ماه اول است که عمدتا به دلیل مسائل مربوط به کرونا بوده و بیشترین فشار در حوزه کاهش درآمد شهر رخ داده است. این در حالی است که در سال قبل بودجه شهرداری کاملا محقق شده بود.

100میلیارد تومان هزینه ضدعفونی شهر تهران

مجید فراهانی درباره افزایش هزینه های شهرداری گفت: شهرداری تهران به عنوان یکی از عوامل خط مقدم مقابله با کرونا خدمات متعددی انجام داده است. این هزینه ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم اعمال شده است. هزینه های مستقیم شامل تهیه تجهیزات آتش نشانی جهت ضد عفونی معابر، ضد عفونی کردن معابر و ناوگان حمل و نقل عمومی، توزیع ماسک، پیام های ترویجی در شهر و... است. تمام مناطق 22گاه شهرداری تهران در این زمینه فعال بودند و طبق گزارش ها حدود 100میلیارد تومان هزینه مستقیمی بود که شهرداری تهران بابت هزینه های مربوط به مقابل کرونا در سطح مناطق هزینه کرده است.

دورکاری نیمی از پرسنل شهرداری در دوره کرونا

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در تشریح هزینه های غیرمستقیم شهرداری تاکید کرد: با شروع دورکاری پرسنل شهرداری تهران مجبور شد هزینه های مربوط به پرسنل را پرداخت کند در حالی که از پرسنل به اندازه کافی بهره مند نمی شد. در بسیاری از مناطق نیمی از کارکنان دورکاری انجام می دادند. دولت از صندوق توسعه ملی یک میلیارد یورو برداشت کرد و وزیر بهداشت نیز اعلام کرد که 30درصد این مبلغ را دریافت کرده اند. با وجود این هزینه ها و کاهش درآمدها اختصاص صرفا 20 میلیارد تومان بابت نوسازی اتوبوس ها به شهرداری تهران پاسخگوی نیازهای شهر تهران نیست. براساس برنامه تنظیم شده شهر تهران حداقل 9500 اتوبوس نیاز دارد. در حالی که شهر تهران در حال حاضر 5500 اتوبوس دارد. 500 اتوبوس از این تعداد به دلیل کهولت در تعمیرگاه است و شهر تهران با نیمی از حداقل های اتوبوس های لازم اداره می شود. ضمن آن که متوسط عمر 5هزار اتوبوس نیز بالای 10 سال است و به شدت فرسوده محسوب می شوند. بنابراین نیاز است که برای پایتخت اتوبوس خریداری و اتوبوس های قدیمی نوسازی شود. هر اتوبوس 2.5 تا 3میلیارد تومان قیمت دارد و سوال اینجاست که 20میلیارد تومانی که دولت به شهرداری داده چه مقدار از این کمبود را جبران می کند؟

افزایش 30 تا 40 درصدی هزینه های پرداخت دستمزد شهرداری

وی با اشاره به این که هزینه های شهرداری تهران افزایشی بوده است، افزود: افزایش هزینه های شهرداری در پرداخت دستمزد پرسنل و پیمانکاران بین 30تا 40 درصد بوده است. اما درآمدی لازم کسب نشده است. به طور مثال 400ورزشگاه، برج میلاد، مجموعه های گردشگری و سایر اماکن زیر نظر شهرداری در سطح شهر تهران درآمد نداشتند. هزینه های این مجموعه ها توسط شهرداری پرداخت شده اما درآمدها برای جبران هزینه ها محقق نشده است.

معابر تهران ضد عفونی نمی شوند

مجید فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا معابر و ناوگان حمل و نقل عمومی ضدعفونی می شوند؟ گفت: اتوبوس ها و واگن های مترو در سه نوبت هر روز ضد عفونی می شوند ولی معابر ضدعفونی نمی شوند. توصیه های سازمان جهانی بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا این بود که ضدعفونی معابر به اندازه زدن ماسک و شستن دست ها تاثیر چندانی ندارد.

افزایش عوارض شهری به نفع طبقات محروم تهران

کاهش درآمد شهرداری شهروندان تهرانی را نگران کرده که با افزایش بیش از حد عوارض روبرو شوند. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که برای رفع این نگرانی چه تمهیداتی انجام شده است؟ تاکید کرد: عوارض صدور پروانه و سایر عوارض شهری برای ساکنان جنوب شهر متفاوت است با مناطق میانی و شمالی. در عوارض جنوب شهر هیچ گونه افزایشی ایجاد نشد. در شمال شهر عوارض مبلغ بیشتری افزایش پیدا کرد و در مناطق مرکزی نیز متوسط حدود 25درصد افزایش پیدا کرد. افزایش عوارض به نفع طبقات محروم تهران انجام شد. معمولا افزایش عوارض شهری به صورت سیستماتیک انجام می شود و در اتوماسیون مرکزی تنظیم می شود و مناطق امکان تغییر سرخود این عوارض را ندارند. تفاوت عوارض در مناطق مختلف به دلیل کم برخوردار یا برخوردار بودن افراد ایجاد شده است و تا 40درصد افزایش هم داشته ایم.

عدم امکان استفاده مستقیم از درآمدها برای مناطق

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد مانند گذشته مناطق 22گانه برای کسب درآمد به جای فرستادن پرونده های تخلف به کمیسیون ماده 100 با متخلفان ساخت و ساز به توافق برسند؟ گفت: موضوع اتفاق نمی افتد اما اگر در منطقه ای چنین اتفاقی رخ دهد تخلف محسوب می شود و با آن برخورد خواهد شد. دو سال هست که تمام درآمدها به حساب خزانه ریخته می شود و امکان استفاده مستقیم درآمدها و دریافت پشت باجه ای توسط مناطق وجود ندارد. در شرایطی که حتی بر افتتاح حساب ها نیز نظارت داریم، چنین کاری انجام نمی شود.

راه های جدید جبران کاهش درآمد برای شهرداری

مجید فراهانی در پاسخ به این سوال که شهرداری که با بدهی های زیادی روبرو بود حالا برای کرونا هم هزینه کرده است، مدیریت شهری برای جبران کاهش درآمد چه تمهیداتی اندیشیده است؟ گفت: اولین قدم کاهش هزینه است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. جلسات مختلفی نیز برای کاهش هزینه ها برگزار شده است. دومین راهکار، ایجاد درآمدهای جدید و فعال کردن بخش سرمایه گذاری نیز مد نظر مدیریت شهری است. در دوره جدید مدیریت شهری فضای سرمایه گذاری به شدت باز شده است و افزایش مشارکت و سرمایه گذاری در حوزه شهری را شاهد بودیم. سومین قدم مدیریت شهری بحث استفاده از سایر منابع درآمدی مانند اوراق مشارکت است. با فعال کردن اوراق مشارکت سال گذشته و امسال توانستیم برای مترو منابعی جذب کنیم. با این روش ها سعی کردیم که کاهش بودجه در پیگیری توسعه شهر به ویژه در حمل و نقل عمومی اثرات کمتری داشته باشد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: