• چهارشنبه ٥ شهريور ١٣٩٩-١٩:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٧٨٠
الهام فخاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم؛

اجرای پایلوت طرح «شهر دوستدار کودک» در ۵ محله شهر تهران

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از اجرای پایلوت طرح شهر دوستدار کودک در ۵ محله شهر تهران خبر داد و گفت: مطالعات برای اینکه محلات بیشتری به طرح ملحق شوند، صورت پذیرفته است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، الهام فخاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، درباره عملکرد ضعیف شهرداری تهران در اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک، اظهار کرد: یکی از دلایل اینکه اقدامات صورت گرفته در این زمینه به چشم نیامده این است که الگوی این طرح برای کلیت شهرداری جا نیفتاده و مدیری که به یک الگو باور ندارد  یا نسبت به آن آگاه نیست،  نمی تواند الگویی را پیاده کند.

وی ادامه داد: الگو شامل موارد مختلفی مانند زیرساخت‌های شهرسازی، فرآیندهای اجتماعی، اجتماعی‌تر کردن فضاهای عمومی و برنامه‌های توانمندسازی است با این حال 5 محله به صورت پایلوت در حال پیاده‌سازی و ارزیابی هستند و مطالعات برای اینکه محلات بیشتری به طرح ملحق شوند، صورت پذیرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ما هم این نقد را داشته‌ایم که در بیش از 300 محله موجود در تهران، اجرای طرح در 5 یا حتی 20 محله نیز به چشم نمی‌آید و نیاز به اهتمام بیشتر و یک حرکت جمعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اصولا پیاده‌سازی الگوها طی یک دهه انجام می‌شود و به زمان زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال تبدیل مدل شهر از خودرومحوری به پیاده‌محوری و تغییر خیابان‌ها در یک بازه زمانی طولانی مدت محقق می‌شود. درباره طرحی مانند شهر دوستدار کودک نیز وضعیت همینطور است و در این راستا باید شرایط حرکت کودک و نوجوان امن‌تر شود و شبکه‌ای از فعالیت‌های مختلف در زمینه بالندگی بدنی، اخلاقی و شناختی آنها فراهم شود. 

فخاری تصریح کرد: تحقق این موارد به همکاری سایر نهادها و دستگاه نیاز دارد و آنها همراهی چندانی در این زمینه نداشته‌اند ولی با این حال اینطور نیست که بگوییم هیچ اقدامی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است  و حتی در این زمینه به دستاوردهای دوره قبلی مدیریت شهری هم اشاره می‌کنم. به عنوان مثال ایجاد اتاق‌های مادر و کودک علی‌رغم اینکه ایراداتی داشت اما در راستای اجرای طرح دوستدار کودک بوده و جزو آیتم‌های امتیازآور برای شهر تهران محسوب می‌‌شود. 

وی با اشاره به اینکه اتاق‌های مادر و کودک باید ارتقا یابد، بهسازی و ملزومات دیگر آن فراهم شود، گفت: نسبت به گذشته تحرک فیزیکی در شهر درباره عملیات موضوع بیشتر شده و  در دوره گذشته هم اقدامات بارزی رخ داده است که به یکی از آنها اشاره کردم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به بهسازی معابر و پیاده راه ها، گفت: وقتی پیاده راهی برای تردد کالسکه یک کودک باز میشود،  موتورسیکلت ها نیز به آن ورود پیدا می کنند، بنابراین با تعارض منافع گروه های مختلف در شهر مواجه هستیم؛ بنابراین اجرای این طرح یک رویکرد همگانی نیاز دارد و مدیران شهرداری نیز باید به آن باور داشته باشند و حرکت کلی صورت گیرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: