• چهارشنبه ٥ شهريور ١٣٩٩-١٤:١٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٧٧٤
مسئولان شهری و دفتر آیت الله مکارم شیرازی در گفت و گو با رکنا :

زنان آتش نشان قبل از 1400 می آیند / مشکل شرعی نداریم

اجتماعی رکنا: در دوره گذشته مدیریت شهری عکس هایی از زنان داوطلب آتش نشان در فضای مجازی و خبرگزاری ها منتشر شد ولی هنوز حضوری از آنان در عرصه عملیات ها و یا استخدام های سازمان آتش نشانی تهران وجود ندارد .چرا؟ این سوالی بود که برای رسیدن به آن با عضو شورای شهر تهران ، مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران و دفتر آیت الله مکارم شیرازی به گفت و گو پرداختیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اجتماعی رکنا، با وجود آن که زنان داوطلب فعالیت  در سازمان آتش نشانی ، آموزش های لازم را دیدند  اما هرگز اجازه حضورشان در عملیات ها صادر نشده  و از یک داوطلب پا را فراتر نگذاشته اند. زنان شورای شهر تهران  از سوی دیگر از تلاش خود برای استخدام زنان در آتش نشانی صحبت کردند. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری در رونمایی از تجهیزات جدید آتش نشانی با پیروز حناچی، شهردار تهران موضوع استخدام زنان در آتش نشانی را به صورت جدی عنوان کرده و با دستور حناچی قرار شد زنان نیز به امدادگران آتش نشانی بپیوندند.
 

حادثه جنسیتی نیست

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره استخدام زنان در آتش نشانی تاکید کرد: براساس قولی که سازمان آتش نشانی داده است قرار است تعدادی از زنان را جذب کرده و استخدام کنند. این زنان پس از گذراندن دوره های آموزشی حتی در عملیات ها نیز حضور پیدا کنند.

موضوعات فرهنگی و شرعی موانع اولیه حضور زنان در آتش نشانی

وی افزود: موضوعات فرهنگی و مسائل اعتقادی و شرعی در بحث جذب نیروهای زن در آتش نشان دخالت دارد. این ذهنیت هنوز وجود دارد که زنان نمی توانند  برخی از فعالیت ها را انجام دهند و این مشاغل مردانه بوده و بهتر است مردان آن را انجام دهند. از جمله این مشاغل آتش نشانی است که در نظر این افراد شغلی مردانه است. اولین گام این است که تغییر نگرش فرهنگی ایجاد شود و مشاغل را نباید جنسیتی دیده شود، چرا که شهروندان ترکیبی از زنان و مردان هستند. از سوی دیگر حادثه نیز جنیستی نیست و زنان و مردان را درگیر کرده و دچار آسیب می کند. حادثه دیده های حوادث نیز زن و مرد هستند بنابراین تیم های امداد و نجات نیز باید زن و مرد باشند تا به خوبی خدمات ارائه کنند.

ایستگاه های آتش نشانی مردانه طراحی شده است

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری با بیان این که شغل آتش نشانی تمام وقت است، گفت: آتش نشانان به صورت شیفتی 24 ساعت 48 ساعت هستند. از سوی دیگر همه زیرساخت های ایستگاه های آتش نشانی مردانه تدارک دیده شده عملا حضور زنان کمتر خواهد شد. با پیگیری هایی که انجام شد، زنان باید جذب بشوند، در عملیات ها حضور داشته باشند و به صورت شیفت صبح فعالیت کنند. اگر زنان در آتش نشانی به صورت شبانه روزیکار نکنند، مشکلات حل خواهد شد.

حضور زنان امدادگر اطمینان خاطری برای آسیب دیدگان

وی افزود: خدمات آتش نشانی، سخت و صعب نیست و به عملیات های اطفای حریق خلاصه نمی شود. اکثر حوادث در خانه ها رخ می دهد که زنان یا کودکان با این حوادث درگیر هستند. اگر در تیم های امداد و نجات آتش نشان های زن باشند به راحتی می توانند به این زنان و  کودکان از جنبه های روحی و روانی و امدادرسانی کمک رسانی کنند. از سوی دیگر حضور آتش نشانان زن برای آسیب دیدگان نیز اطمینان خاطری خواهد بود. تاکید ما بر این است که حتما نیروی آتش نشان زن باید جذب شود و در عملیات ها حضور داشته باشند اما در شیفت  کاری صبح تا بعد از ظهر تا مشکلات و محدودیت ها رفع شود.

جای خالی زنان در ساختمان پلاسکو

زهرا صدراعظم نوری همه حوادث داخل شهر تهران مانند حادثه ساختمان پلاسکو نیست، تاکید کرد: در طول هر ماه میانگین 1000 حادثه در تهران رخ می دهد که 30درصد آن حریق است و بقیه آن حوادث دیگر است. زنان در حریق ها حتی اتفاقاتی مانند ساختمان پلاسکو نیز می توانند حاضر شوند. با وجود آموزش زنان می توانند در حریق های بزرگ نیز حاضر شوند.

زنان داوطلب آتش نشان مربی شده اند

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در پاسخ به این سوال که استخدام زنان در آتش نشانی در چه مرحله ای است؟ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در مراسم رونمایی از تجهیزات آتش نشانی شهردار تهران و صدراعظم نوری بر این موضوع تاکید داشتند.

وی با اشاره به طرحی که در گذشته تهیه شده است، افزود: این طرح پس از طی مراحل قانونی به مرحله اجرا خواهد رسید. امیدواریم که قبل از پایان سال زنان در کادر عملیات آتش نشانی حاضر شوند. مشخص نیست که چند زن به کادر آتش نشانی افزوده می شود اما مسلم است که تعداد محدودی خواهند بود. چون علاوه بر مطالعه و تحقیقات، باید در عرصه اجرا و عملیات نیز پیشرفت ها را مشخص کنیم اگر نتایج مثبت بود حضور زنان در آتش نشانی گسترش پیدا خواهد کرد.

زنان بالاترین آموزش های آتش نشانی را پشت سرمی گذارند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به حضور زنان در عملیات های آتش نشانی، گفت: هنوز استخدامی صورت نگرفته است. هیچ آتش نشانی بدون آموززش در هیچ بخش آتش نشانی حضور پیدا نمی کند.

مهدی داوری با اشاره به داوطلبان زن آتش نشانی تاکید کرد: آتش نشانی داوطلب خانم و آقا دارد. در سه سطح آموزش می بینند و بالاترین آموزش ها به آنها ارائه می شود. خانم هایی که بالاترین سطح آموزش را پشت سر می گذارند به عنوان مربی آموزش های شهروندی به سازمان آتش نشانی کمک می کنند.

دختران مشهدی با دیپلم رشته آتش نشانی

مشکل استخدام زنان در آتش نشانی مختص تهران نیست. کلانشهر مشهد نیز با این مشکل دست به گریبان است. حیدری، رئیس روابط عمومی آتش نشانی مشهد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یک هنرستان کاردانش در مشهد وجود دارد. دختران مقطع دوره متوسط دوم (دبیرستان) خود را در این هنرستان می گذرانند و دیپلم کار و دانش در رشته آتش نشانی را اخذ می کنند.

وی با اشاره به این که در دانشگاه رشته آتش نشانی برای خانم ها نداریم، افزود: دخترانی که دیپلم آتش نشانی دارند می توانند در رشته های دیگری مانند برق و... که مربوط به ایمنی سلامت است تحصیلات عالی خود را ادامه دهند.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا دخترانی که دیپلم آتش نشانی دارند استخدام می شوند؟ گفت: خیر. این رشته تحصیلی است. مگر هر کسی در رشته خودش استخدام می شود؟ تا این لحظه آتش نشان زن در مشهد نداریم. درخواستی به وزارت کشور دادیم و در حال بررسی  است. در صورتی که وزارت کشور اجازه استخدام را به سازمان آتش نشانی مشهد بدهد، مشخص خواهد کرد که زنان می توانند در عملیات ها حضور داشته باشند یا خیر.

حکم شرعی امدادرسانی زنان

برخی از اعتقادات شرعی یکی از سدهای راه حضور زنان در آتش نشانی در امدادرسانی است. دفتر آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که یک زن امدادگر با مواجهه با یک حادثه و مصدومیت مردی در آتش، تصادف، یا مرد در حال غرق شدگی، در حالی که انتظار برای رسیدن یک امدادگر مرد احتمال دارد جان مصدوم از دست برود، چه کاری باید انجام دهد؟ اعلام کرد: اگر چاره ای نباشد و ضرورت باشد و راه منحصر به این باشد زن می تواند وارد معرکه شود و برای نجات مرد اقدام کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: