• سه شنبه ٤ شهريور ١٣٩٩-١٣:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٧٦١
محمد سالاری طی تذکری خواستار شد

شورای صیانت از حریم پایتخت ایجاد شود

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، خواستار ایجاد شورای صیانت از حریم به منظور توقف ساخت و ساز در حریم پایتخت شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محمد سالاری در جریان دویست و سی و سومین جلسه شورا،   طی تذکری با اشاره به نامه یکی از مقامات قضایی در خصوص حریم پایتخت، گفت: علی رغم حمایت هایی که مقامات محترم قضایی و سازمان بازرسی کل کشور، از شهرداری تهران در صیانت و حفاظت از حریم پایتخت، به مساحت ۶۰۰۰ کیلومتر مربع انجام داده اند. اما اخیرا یکی از مقامات محترم قضایی به استناد یکسری قوانین، و بدون توجه به دیگر قوانین موجود، نامه ای را نوشته اند که منجر به رها شدگی حریم می شود.
 
وی تصریح کرد: اکنون شهرهای اقماری که طرح هادی و طرح تفصیلی آن ها پر شده است، اقدام به ساخت و ساز در مزارع، دشتستان ها، رودخانه ها و کوهستان ها کرده اند. البته مدیرکل حریم و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تعاملاتی را با قوه قضاییه آغاز کرده اند، که موثر هم بوده. اما هنوز آن نامه، کن لم یکن نشده است.
 
سالاری با تاکید بر ضرورت حفاظت و صیانت از حریم، اظهار داشت: سیر تاریخی نشان می دهد که حریم همچنان در حال از دست رفتن است. و دلیل آن هم وجود قوانین متعدد از جمله قانون تقسیمات کشوری، قانون تعاریف حریم، و در حوزه کالبدی هم سند راهبردی حریم پایتخت با مساحت ۵۹۱۸ کیلومتر مربع، و قانون نظارت بر گسترش شهر تهران است، که وقتی این قوانین را کنار هم می گذاریم، با هم همخوانی و تطبیق ندارند. و شرح وظایف وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تبیین نشده است.
 
 وی ادامه داد: متاسفانه به سند مجموعه شهری که توسط دولت اصلاحات تهیه شده، و در آن بر مدیریت و برنامه ریزی برای شهر تهران، و شهرهای اقماری ذیل یک نهاد سیاستگذاری تاکید شده، توجه نمی شود. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت صیانت و حفاظت از حریم، اظهار داشت: مقام محترم قضایی طی نامه ای با استناداتی به قانون تقسیمات کشوری اشاره کرده اند، که حریم تهران ۱۳۰۰ کیلومتر است. و فقط در همین محدوده می تواند فعالیت کند. و خارج از آن نمی تواند اقدام به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز کند. و حضور شهرداری تهران را خارج از مرز تقسیمات کشوری، غیرقانونی دانسته. و عنوان شده که فرمانداری های دیگر می توانند از شهرداری شکایت کنند. از طرفی هم به عدم اجرای طرح راهبردی حریم اشاره کرده است.
 
سالاری افزود: من درخواست دارم، در راستای صیانت از حریم، رییس شورای شهر تهران، متولی شوند و در کوتاه مدت یک شورای صیانت از حریم با حضور نمایندگان ارشد مدیریت شهری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، قوه قضاییه و مجلس ایجاد شود، تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. و در بلند مدت نیز  باید از شورای ساماندهی پایتخت، کمیسیون کلانشهرها و مجلس پیگیری شود.
 
233-10

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: